Kaupungistuminen

Kaupunkiin!

Kaupungistuminen kohtelee suomalaisia kuntia eri tavoin. Yhtäällä kamppaillaan kasvun haasteiden kanssa, kun samaan aikaan toisaalla väestön väheneminen aiheuttaa toisenlaisia paineita.

Kestävä kaupungistuminen on mahdollisuus -Minna Karhunen, toimitusjohtaja, Kuntaliitto

Kaupunkiin! C23-kaupungit kartalla
Kaupunkiin! -työn fokus on Kuntaliiton kaupunkipoliittiseen työryhmään kuuluvissa kaupungeissa (21 suurinta + Kokkola ja Kajaani).

Kuntaliitto pyrkii herättämään keskustelua kaupunkien tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista. Kuntaliiton koordinoima Kaupunkiin! Keskusteluja kaupungistumisen vaikutuksista -työ avaa ja havainnollistaa kaupungistumisen vaikutuksia sekä tuottaa analysoitua, tulevaisuussuuntautunutta tietoa kaupunkien kehityksen kannalta keskeisistä ilmiöistä.

Mikä muuttuu? Miten muuttuu? Mihin se vaikuttaa? Millaisia päätöksiä kaupungit joutuvat tekemään tulevaisuudessa?

Kuntaliiton Kaupunkiin! -projekti tarkastelee, miltä muun muassa väestökehitykseen, työpaikkoihin, ekologiseen kestävyyteen, talouteen ja palvelurakenteeseen sekä elinvoimaan liittyvät kysymykset näyttäytyvät Suomessa 23 kaupungin (C23) valossa.

Kaupunkiin! toteutetaan vuoden 2020 aikana yhteistyössä muun muassa kehittäjäkumppaneiden FCG, MDI, Perlacon, Kela ja Tampereen yliopisto kanssa.

José Valanta: Kaupunkien potentiaalia ei ole täysin tunnustettu (KuntaTV: haastattelu 3.6.2020)

Kaupunkiin! -tapahtumat:

• 3.6.2020 webinaarin esitykset ja linkki videotallenteisiin täällä
piirroskuva hahmoista

Väestökehitys kaupungeissa

Väestönkasvu on keskittynyt voimakkaasti suurimmille kaupunkiseuduille. Väestönkasvusta merkittävä osa on ollut maahanmuuton ansiota.

lateral-image-right

Ekologinen kestävyys ja kaupungistuminen

Osana Kaupunkiin! -projektia on selvitetty, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ekologiseen kestävyyteen ja kaupungistumisen yhteensovittamiseen liittyy.

lateral-image-left
Suomi kasvaa maahanmuutolla

Podcast: Suomi kasvaa maahanmuutolla - millaiset kaupungit kasvavat?

Koko maan väestönkasvu on jo usean vuoden ajan ollut maahanmuuton ansiota. Kuntaliiton Kaupunkiin! -projektissa on selvitetty vieraskielisen väestön määrän kehitystä C23-kaupungeissa ja laadittu ennusteet tulevalle. Millaiset kaupungit menestyvät ja kasvavat?

lateral-image-right
podcast

Podcast: Kaupungistumisen voittajat ja häviäjät - onko niitä?

Kaupungistuminen kohtelee suomalaisia kuntia ja alueita eri tavoin. Kuuntele podcastin jakso kaupungistumisesta.

lateral-image-left

Hae lisää