Kaupungistuminen

Kaupunkiin!

Kaupungistuminen kohtelee suomalaisia kuntia eri tavoin. Yhtäällä kamppaillaan kasvun haasteiden kanssa, kun samaan aikaan toisaalla väestön väheneminen aiheuttaa toisenlaisia paineita.

Kestävä kaupungistuminen on mahdollisuus -Minna Karhunen, toimitusjohtaja, Kuntaliitto

Kaupunkiin! C23-kaupungit kartalla
Kaupunkiin! -työn fokus on Kuntaliiton kaupunkipoliittiseen työryhmään kuuluvissa kaupungeissa (21 suurinta + Kokkola ja Kajaani).

Kuntaliitto pyrkii herättämään keskustelua kaupunkien tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista. Kuntaliiton koordinoima Kaupunkiin! Keskusteluja kaupungistumisen vaikutuksista -työ avaa ja havainnollistaa kaupungistumisen vaikutuksia sekä tuottaa analysoitua, tulevaisuussuuntautunutta tietoa kaupunkien kehityksen kannalta keskeisistä ilmiöistä.

Mikä muuttuu? Miten muuttuu? Mihin se vaikuttaa? Millaisia päätöksiä kaupungit joutuvat tekemään tulevaisuudessa?

Kuntaliiton Kaupunkiin! -projekti tarkastelee, miltä muun muassa väestökehitykseen, työpaikkoihin, ekologiseen kestävyyteen, talouteen ja palvelurakenteeseen sekä elinvoimaan liittyvät kysymykset näyttäytyvät Suomessa 23 kaupungin (C23) valossa.

Kaupunkiin! toteutetaan vuoden 2020 aikana yhteistyössä muun muassa kehittäjäkumppaneiden FCG, MDI, Perlacon, Kela ja Tampereen yliopisto kanssa.

José Valanta: Kaupunkien potentiaalia ei ole täysin tunnustettu (KuntaTV: haastattelu 3.6.2020)

Kaupunkien elinvoimaa etsimässä (video)
Elinvoimaiset, vetovoimaiset kaupungit tarjoavat työtä, asumista, virkistäytymisen madollisuuksia sekä mahdollisuuksia kokea yhteisöllisyyttä. Kuntaliitto kävi selvittämässä, miksi ja millä tavoin kaupungit menestyvät.

Kaupunkiin! -tapahtumat:

• Kestävää tulevaisuutta kaupunkien vedolla! -webinaari
    Pysyvätkö kaupungit kestävinä ja elävinä myös tulevaisuudessa? Kuntaliiton Kaupunkiin! -projektin päätöswebinaari koostuu kahdesta osiosta: kestävästä aamupäivästä sekä elävästä iltapäivästä. Päivän materiaalit ja linkki tallenteeseen löytyvät tapahtumasivulta.
  • Taloustorstain Kaupunkiin! -EXTRA 13.11.2020: Kestävää taloutta kaupunkien vedolla
    Katso tapahtumasivu tästä
  • Kaupunkiin! Kuntamarkkinoilla 10.9.2020: Miten korona uudistaa kaupunkeja. Lue 10.9.2020 uutinen aiheeseen liittyen tästä.
  • Kaupunkiin! -webinaari 3.6.2020. Webinaarin esitykset ja linkki videotallenteisiin täällä

Kaupunkiin! -tuotoksia:

Näkökulmia kaupunkien sosiaaliseen kestävyyteen

iten sosiaalinen kestävyys sitten näkyy kaupunkien toiminnassa? Osana Kaupunkiin-projektia Kuntaliitto on koonnut yhteen raporttiin erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja aiheeseen.

kuva rakentamisesta kaupungissa

Kaupunkien merkitys talouskasvulle

Kaupungit toimivat Suomen kasvun vetureina ja niiden toimilla on keskeinen merkitys talouskasvulle.

korona koettelee

Koronan kaupunkispesifit vaikutukset ja sytykkeitä 2020 kaupunkipolitiikkaan

Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI on tuottanut Kuntaliiton tilauksesta selvityksen kesällä 2020, joka kuvaa koronan kaupunkispesifejä vaikutuksia ja millaisia painotuksia kaupunkipolitiikkaan tässä tilanteessa tarvitaan.

piirroskuva hahmoista

Väestökehitys kaupungeissa

Väestönkasvu on keskittynyt voimakkaasti suurimmille kaupunkiseuduille. Väestönkasvusta merkittävä osa on ollut maahanmuuton ansiota.

Ekologinen kestävyys ja kaupungistuminen

Osana Kaupunkiin! -projektia on selvitetty, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ekologiseen kestävyyteen ja kaupungistumisen yhteensovittamiseen liittyy.

Suomi kasvaa maahanmuutolla

Podcast: Suomi kasvaa maahanmuutolla - millaiset kaupungit kasvavat?

Koko maan väestönkasvu on jo usean vuoden ajan ollut maahanmuuton ansiota. Kuntaliiton Kaupunkiin! -projektissa on selvitetty vieraskielisen väestön määrän kehitystä C23-kaupungeissa ja laadittu ennusteet tulevalle. Millaiset kaupungit menestyvät ja kasvavat?

podcast

Podcast: Kaupungistumisen voittajat ja häviäjät - onko niitä?

Kaupungistuminen kohtelee suomalaisia kuntia ja alueita eri tavoin. Kuuntele podcastin jakso kaupungistumisesta.

Hae lisää

Jaana Halonen