Tietoa kunta-alalle liikennepalvelulain mukanaan tuomista muutoksista 1.7.2018 alkaen
Liikennepalvelulaki muuttaa markkinaehtoisen taksiliikenteen järjestämistä Suomessa ja tuo muutoksia myös joukkoliikenteen järjestämiseen. Kunnille tämä tarkoittaa mm. uusia huomioonotettavia asioita ja vaatimuksia ja myös mahdollisuuksia kuljetushankinnoissa.
Trafi, Liikennevirasto ja Kuntaliitto ovat koonneet yhteen tietoa muutoksista kunta-alan toimijoille. Tieto on liitteenä tämän sivun alareunassa.
Palvelusetelin käytön edellytykset ovat jatkoselvitettävänä. Kuntaliiton käsityksen mukaan nykylainsäädäntö ei välttämättä mahdollista palvelusetelin käyttöä, vaikka asiasta on kirjaus liikennepalvelulaissa. Jatkoselvityksessä tarkastellaan mm. setelin vero-oikeudellisia näkökohtia sekä tarkempaa setelin arvon määritystä.
Kuntaliittoon on tullut joukkoliikenteen toimivaltaisilta viranomaisilta (TVV) kysymyksiä liikennepalvelulain lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuusvaatimusten (liikennepalvelulaki III osa 2 luku 3 §) tulkinnasta tilanteessa, jossa TVV hankkii esimerkiksi koulukuljetuksia, jotka on avattu kaikille matkustajille. Lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuusvaatimukset koskevat kuitenkin vain PSA:n soveltamisalaan kuuluvia hankintoja, eivätkä siten esimerkiksi perusopetuslain ja vammaispalvelulain perusteella kilpailutettuja kuljetuspalveluja.
TVV:n tekemien PSA:n soveltamisalaan kuuluvien hankintojen osalta huomionarvoista on, että em. säädöksessä (liikennepalvelulaki III osa 2 luku 3 §) tarkoitettuja lippu- ja maksujärjestelmiä ei ole vielä syntynyt kaupallisesti siinä määrin, että valmiita järjestelmiä voisi aina hankkia kilpailutuksen edellyttämässä aikarajassa ja ilman huomattavia kustannuksia. Siten toimijoilta ei voida edellyttää järjestelmiä, joita ei ole kohtuullisin ehdoin heidän saatavillaan. Tätä lähestymistapaa tukevat myös hallituksen esityksen perustelut. TVV:n tulee kuitenkin seurata järjestelmäkehitystä aktiivisesti ja ottaa lain velvoitteen täyttäviä järjestelmiä käyttöön, kun se on kohtuudella mahdollista.
Mikäli matkan hinta perustuu matkan tai ajan mittaamiseen, tulee ajoneuvossa olla mittalaitedirektiivin (2014/32/EU) mukainen taksamittari. Ajoneuvolaki mahdollistaa 1.7.2018 myös vaihtoehtoisen laitteen tai järjestelmän käytön tietyin edellytyksin. Tukes kuitenkin katsoo, että vaihtoehtoinen laite ei ole sopusoinnussa mittalaitedirektiivin ja mittalaitelain kanssa.
Mikäli kunnalla on käytössään oma järjestelmä kilpailuttamilleen palveluille, joka määrittää esim. karttasovelluksen perusteella yritykselle maksettavan korvauksen eikä ajoneuvoissa ole matkaa tai aikaa mittaavia laitteita, ovat nämä järjestelmät jatkossakin mahdollisia.
Kelan korvaamat taksimatkat
Kelan korvaamissa taksimatkoissa tapahtuu muutoksia 1.7.2018 alkaen, jolloin Kelan korvaamien taksimatkojen palveluista alkaa vastata 17 alueellista palveluntuottajaa. Kelan korvaamat taksimatkat korvataan vain silloin, kun matka on tilattu 0800-alkuisesta maakunnallisesta keskuksesta.