Yleiskirje 12/80/2013, Päivi Kurikka/aha, 25.6.2013

Euroopan neuvoston paikallisdemokratian viikko 14.–20.10.2013 ja Demokratiapäivä 17.10.2013

Euroopan neuvoston paikallisen itsehallinnon peruskirja avattiin allekirjoitettavaksi 15.10.1985. Se on ensimmäinen kansainvälisesti sitova sopimus, joka määrittelee kuntien ja niiden valtuustojen sekä valtion välisiä suhteita. Suomessa eduskunta on ratifioinut peruskirjan, ja se on ollut lain tasoisena säädöksenä voimassa lokakuusta 1991. Tämän vuoden aikana kaikkien neuvoston 47 jäsenvaltion odotetaan ratifioineen peruskirjan.

​Euroopan neuvosto on päättänyt juhlistaa tuota lokakuun viikkoa (14.–20.10.2013) paikallisdemokratian viikkona vuosittain. Se kehottaa kuntia ja maakuntia osaltaan osallistumaan paikallisdemokratian merkityksen kannalta tärkeään tapahtumaan järjestämällä paikallis-demokratian viikolla 14.–20.10.2013 omia tilaisuuksia. Tämän vuoden teemana on ”Aktiivinen kansalaisuus: äänestäminen, jakaminen, osallistuminen” (”Active citizenship: voting, sharing, participating”).

Myös Suomen Kuntaliitto kannustaa kaikkia Suomen kuntia järjestämään kuntalaisilleen tilaisuuksia ja tapahtumia, joissa kuntalaiset, luottamushenkilöt ja viranhaltijat sekä eri kansalaisyhteiskunnan toimijat tapaavat toisiaan kuntademokratian merkeissä ja siten vahvistamaan osaltaan suomalaista kuntademokratiaa.

Osana paikallisdemokratian viikkoa Suomen Kuntaliitto järjestää yhdessä oikeusministeriön ja valtiovarainministeriön kanssa kansallisen  Demokratiapäivän 17.10.2013. Tähän Kuntatalolla Helsingissä järjestettävään suurtapahtumaan odotetaan 200 vierasta juhlimaan demokratiaa niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.

Lisätietoa Demokratiapäivästä ja linkki ilmoittautumislomakkeeseen löytyvät osoitteesta www.kunnat.net/demokratiapaiva.

Lisätietoja Euroopan neuvoston paikallisdemokratian viikosta: http://www.coe.int/t/congress/demoweek/default_en.asp.

Tapahtumien järjestämisestä kiinnostuneet kunnat voivat myös ilmoittaa oman tapahtumansa tuon linkin kautta koko Euroopan neuvoston yhteiseen tapahtumapankkiin.

Lisätiedot:
Päivi Kurikka, erityisasiantuntija, puh. 050 301 9068, s-posti: etunimi.sukunimi@kuntaliitto.

Timo Kietäväinen
varatoimitusjohtaja

Marianne Pekola-Sjöblom
va. yksikön johtaja, kuntakehitys ja tutkimus