Yleiskirje 14/2015, 11.9.2015, Joonas Jännäri

Gramex ry:n uudistettu kuntasopimus

Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys Gramex ry (”Gramex”) on uudistamassa kuntien kanssa voimassa olevat esityskorvaussopimukset äänitemusiikin julkisesta esittämisestä. Uudistettujen kuntasopimusten on tarkoitus astua voimaan vuoden 2016 alusta alkaen. Suomen Kuntaliitto ry (”Kuntaliitto”) ja Gramex ovat yhteistyössä neuvotelleet ja sopineet uudistetusta suosituksesta Gramex Kuntasopimukseksi. Kuntaliitto suosittelee kunnille sopimusten päivittämistä.

Lisätietoja:

Lakimies Joonas Jännäri puh. (09) 771 2454, 040 834 3036
etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Uudistetun Gramex kuntasopimuksen pääkohdat

Gramexin uudistettu Kuntasopimus kattaa kuntien kaikki yleisimmät äänitemusiikin julkisen esittämisen käyttötilanteet taustamusiikkina ja tapahtumissa osana kuntien julkista toimintaa, sekä vapaavalintaisena elementtinä erillistä korvausta vastaan myös musiikin kopioinnin kuva- ja äänitallenteille. Musiikkivideoiden julkinen esittäminen on uutena elementtinä sisällytetty sopimukseen.

Sopimuksessa on esimerkein kerrottu mitä se kattaa ja myös selvyyden vuoksi eritelty yleisemmät sekaannusta aiheuttaneet soveltamisen ulkopuoliset käyttötilanteet joihin tarvitaan erilliset luvat.

Kuntien musiikin käyttökorvausten hinnoittelumalli ei muutu. Vuoden 2016 korvausta on tarkistettu huomioiden muutokset yleisessä ansio- ja kustannustasossa, ja siitä on konsultoitu Kuntaliittoa.

Erityisesti huomioitavaa uudessa sopimuksessa liittyen kopiointiin

Kunnat jotka kopioivat äänitemusiikkia ja esittävät sitä esimerkiksi tanssiliikunnassa, kuntosaleilla, media- ja AV – pajoissa, kansalaisopistoissa, kouluissa tai nuorisotoiminnan yhteydessä jne. tarvitsevat ns. kopiointiluvan. Uudistettu kuntasopimus kattaa vapaavalintaisena ja uutena elementtinä myös äänitemusiikin kopioinnin.

Kunnalla on mahdollisuus jättää kopiointilupa sopimuksessa erikseen ilmoittamalla hankkimatta ja ostaa tarvittaessa luvat myöhemmin Gramexin yleisen hinnaston mukaisesti. Kun kuntasopimuksessa on valittu kopiointi, lakkauttaa Gramex automaattisesti mahdolliset aikaisemmat erikseen hankitut ja listahintaiset kopiointiluvat. Oleellista on muistaa merkitä rasti sopimukseen ao. kohtaan, mikäli kunnassa ei ole kopiointi tarpeita, tai ne halutaan hankkia erikseen tapauskohtaisesti Gramexilta.

SUOMEN KUNTALIITTO

Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma