Yleiskirje 15/80/2013, Tommi Karttaavi/eg, 27.8.2013

Tietohallintolain toimeenpanon edistäminen

Tietohallintolain (Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta 10.6.2011/634) tarkoituksena on tehostaa julkisen hallinnon toimintaa sekä parantaa julkisia palveluja ja niiden saatavuutta. Tätä tavoitetta edistetään mm. tietojärjestelmien yhteentoimivuutta parantamalla.

​Yhteentoimivuuden edistämiseksi laki edellyttää julkisen hallinnon viranomaisten käyttävän yhtenäistä suunnittelumenetelmää (kokonaisarkkitehtuurimenetelmä) ja yhteisiä palveluita. Kuntia lain vaatimukset koskevat sen jälkeen, kun laissa mainittu asetus on annettu. Kokonaisarkkitehtuurilla tarkoitetaan toiminnan, tietotarpeiden, tietojärjestelmien ja teknologiaratkaisujen mallintamista, kuvaamista ja suunnittelemista yhtenäisen mallin mukaisesti.

Suomen Kuntaliitto vastaa kuntasektorin kokonaisarkkitehtuurista osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuria. Tätä tarkoitusta varten perustetaan kuntasektorin arkkitehtuurin ohjausryhmä, jonka tarkoituksena on ohjata ja tukea Kuntaliitossa, kunnissa ja kuntayhtymissä tehtävää yhteistä arkkitehtuurityötä.  Kuntasektorin arkkitehtuuriryhmä toimii operatiivisena toimeenpanijana ja yhteisten arkkitehtuurilinjausten ja -kuvausten käsittelyorganisaationa. Ohjausryhmä hyväksyy arkkitehtuuriryhmän esityksestä keskeiset linjaukset ja tavoitteet sekä mittarit niiden toteutumisen seuraamiseksi. Ohjausryhmä hyväksyy myös kuntasektorin kokonaisarkkitehtuurin kehittämisen vuosisuunnitelman.

Suomen Kuntaliitto pyytää kuntia ja kuntayhtymiä ehdottamaan jäseniä kuntasektorin kokonaisarkkitehtuurin ohjausryhmään. Ehdokkaiden toivotaan edustavan organisaation yleisjohtoa, toimialajohtoa tai tietohallintojohtoa. Ehdokkaita voi nimetä useamman kuin yksi ja ehdotuksia voi tehdä myös yli kuntarajojen (seudullinen yhteistyö). Ohjausryhmän jäsenet valitaan niin, että siinä on riittävä edustus yleis-, toimiala- sekä tietohallintojohtoa, huomioiden maantieteellinen kattavuus, molempien sukupuolten edustus sekä eri kokoisten kuntien näkökulma. Ohjausryhmä nimetään vuoden 2015 loppuun ja kokoontuu arviolta 2–3 kertaa vuodessa.

Ehdotukset ohjausryhmän jäseniksi tulee lähettää 11.10.2013 mennessä Tommi Karttaaville (etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi).

Lisää tietoa kuntasektorin kokonaisarkkitehtuurista ja ohjeet seurantaryhmään liittymisestä löytyvät täältä: http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/tyk/kuntien-ka/

Tietoa yllämainitusta sivustosta ja seurantaryhmästä toivotaan levitettävän kunnissa ja kuntayhtymissä mahdollisimman laajasti. Seurantaryhmän jäsenille lähetään sähköpostitse tietoa ajankohtaisista kokonaisarkkitehtuuriin liittyvistä asioista, esim. hankkeista, seminaareista tai muista tilaisuuksista.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Haatainen

varatoimitusjohtaja

Heikki Lunnas