Yleiskirje 7/2018, 15.8.2018, Pirkka-Petri Lebedeff

Julkista sektoria koskeva valtakunnallinen työterveysyhtiö-hanke

Työterveyshuollon sairaanhoito ja muiden terveyspalveluiden yhtiöittämisvelvollisuus

Työterveyshuollon sairaanhoito- ja muut terveydenhuoltopalvelut, joiden järjestäminen on kunnille ja kuntayhtymille vapaaehtoista, tulee yhtiöittää kuntalain 126 §:n ja 150 §:n mukaisesti 1.1.2019 mennessä tai siitä toiminnasta tulee luopua.

Eduskunnan käsittelyssä olevien hallituksen esitysten (HE15/2017) mukaan kunnan velvollisuudet työterveyshuollonpalveluiden järjestämisestä ulkopuolisille toimijoille siirtyvät uudistuksen myötä tuleville maakunnille. Kunta, kuntayhtymä ja niiden tytäryhtiöt voivat kuitenkin edelleen työnantajan roolissa tuottaa omalle henkilöstölleen kokonaisvaltaiset työterveyshuoltopalvelut kuten muutkin työnantajat.

Valtakunnallisia työterveysyhtiöitä koskeva hanke

Eräiden kaupunkien, kuntien ja sairaanhoitopiirien aloitteesta on alkuvuodesta KEVA:n toimesta käynnistetty hanke, jonka tarkoituksena on ollut selvittää, haluavatko julkiset toimijat valtakunnallisen työterveyshuoltokonsernin perustamista ja olisiko se taloudellisesti järkevää. Lisäksi selvityksen kohteena on ollut, miten hyvän työterveyshuollon parhaat käytänteet jatkossa voitaisiin säilyttää työhyvinvoinnin parantamiseksi ja työntekijöiden työurien jatkamisen varmistamiseksi julkisella sektorilla. Toimiva työterveyshuolto on perustehtävien lisäksi vahva alueellinen elinvoimatekijä.

Kuntaliitto on osallistunut alusta lukien kyseiseen hankkeeseen. Hanke on kannatettava. Tarkoituksena on kehittää ja tehostaa julkista työterveyshuoltoa niin, että se kykenee jatkossa olemaan työterveyden tehokkuudessa ja vaikuttavuudessa suunnannäyttäjänä ja haastamaan yksityisen työterveyshuollon kehittymään pysyvien terveyshyötyjen aikaansaamiseksi. Julkisen sektorin omistamien valtakunnallisten yhtiöiden tulee luonnollisesti toimia taloudellisesti tehokkaasti ja kannattavasti. Tarkoituksena myös on varmistaa, että julkisen puolen henkilöstön työterveyshuoltoa kehitetään pitkäjännitteisesti ja siten saadaan merkittäviä säästöjä sairaus-ja ennenaikaisten eläköitymiskustannusten laskun ja julkisen työn kilpailukyvyn parantamisen avulla sekä että työterveyshuollon markkinoilla olisi tervettä kilpailua.

Julkisen sektorin toimijoiden kiinnostus valtakunnallisten työterveyshuoltoyhtiöiden perustamiseen on ollut merkittävä. Hankkeessa on siirrytty vaiheeseen, missä selvitetään valtakunnallisen julkisten sektorin omistamien ns. in house -periaatteella ja siitä erillisen markkinoilla toimivan valtakunnallisten työterveysyhtiöiden perustamiseen, hallinnointiin sekä toimintaan liittyviä oikeudellisia ja taloudellisia seikkoja.

Hankkeen toteutukseen osallistuminen ja vaikuttaminen

Hankkeen toteutuksesta kiinnostuneiden kuntien, kaupunkien ja sairaanhoitopiirien tulisi viimeistään nyt ilmoittautua hankkeeseen mukaan, jotta niillä olisi yhtiöiden perustamisvaiheessa mahdollisuus esittää omat näkemykset ja toiveet tulevien yhtiöiden tarkemmasta tarkoituksesta, tavoitteista, toimintaperiaatteista ja hallintorakenteesta sekä osakassopimuksien sisällöstä. Edellä mainittuja asioita on tarkoitus käsitellä 31.8. Kevan pääkonttorilla osoitteessa Unioninkatu 43, 00100 Helsinki pidettävässä tilaisuudessa.

Kiinnostuneet voivat ilmoittautua lisätietojen antajiksi merkityille henkilöille sähköpostitse.

Hanketta esitellään myös Kuntamarkkinoilla 13.9 klo 12.00-12.45 kh B 3.2.

Lisätietoja hankkeesta antavat:

Pirkka-Petri Lebedeff, johtava lakimies, Kuntaliitto, pirkka-petri.lebedeff(at)kuntaliitto.fi
Samuli Salanterä, selvityshenkilö, Keva, samuli.salantera(at)keva.fi
Tapio Ropponen, johtajaylilääkäri Keva, tapio.ropponen(at)keva.fi