Julkaisun etusivulle

Ruotsinkielistä koulutuskenttää palvelevat toimijat

Suomessa on monta toimijaa, jotka palvelevat ruotsinkielistä koulutuskenttää kaikilla Suomen alueilla. Tästä löytyy ruotsinkielisiä toimijoita, joihin kielisaarekkeet voivat olla yhteydessä. Ajankohtaiset yhteystiedot löytyvät varmimmin verkosta. Ota rohkeasti yhteyttä!

• Aluehallintoviraston ruotsinkielisen sivistystoimen yksikkö, palvelee ruotsinkielistä opetusta koko Suomessa, lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Yksikkö tarjoaa opastusta, neuvoja ja koulutusta valvonnan lisäksi, sekä käsittelee valituksia ja lausuntoja. www.avi.fi/sv

• Finlands svenska lärarförbund (FSL) on ruotsinkielisten opettajien, lehtorien ja rehtorien Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ:n) alainen piiri. FSL neuvoo rehtoreiden ja opettajien ammatteihin liittyvissä kysymyksissä. www.fsl.fi

• Folkhälsan Välfärd AB tarjoaa palveluita lapsille ja nuorille (muun muassa varhaiskasvatusta, iltapäiväkerhotoimintaa ja neuropsykiatrisia tutkimuksia) Uudellamaalla, Turunmaalla, Pohjanmaalla ja muutamalla kielisaarekkeella. www.folkhalsan.fi

• Folktinget valvoo kielellisiä oikeuksia ja edistää ruotsin kieltä Suomessa. Folktingetistä löytyy asiantuntijoita, jotka työskentelevät esimerkiksi opetukseen ja hallintoon liittyvien kysymysten parissa. folktinget.fi