Julkaisun etusivulle

Oikeus ruotsinkieliseen opetukseen Suomessa

Oikeus ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen

Kaksikielisessä Suomessa kansalaisten kielelliset oikeudet taataan laissa. Oikeus opetukseen omalla äidinkielellä löytyy kirjattuna varhaiskasvatus- ja perusopetuslakiin.

Oikeus ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen kuvaillaan tiivistetysti tällä sivulla. Kokonaisuudessaan lait löytyvät sivulta finlex.fi. Kuntaliiton verkkosivuilla, otsikon ”Hyvinvointi ja sivistys” alla, löytyy tiivistelmä opetus- ja kulttuuritoimen lakiasioista. Myös Kuntaliiton, Aluehallintoviraston tai Opetushallituksen opetusasiantuntijat voivat auttaa näiden lakien tulkinnassa

Varhaiskasvatus

Kunnan on huolehdittava siitä, että lapsi voi saada varhaiskasvatusta lapsen äidinkielenä olevalla suomen tai ruotsin kielellä tai saamen kielilain (1086/2003) 3 §:n 1 kohdassa tarkoitetulla saamen kielellä. Varhaiskasvatuslaki (540/2018) §8

Esikoulu- ja perusopetus