Evästeet ja tietosuoja

Tietosuoja

Tältä sivulta löydät kootusti Kuntaliiton päärekisterien tietosuojaselosteet. Tietoturvaloukkaustapauksissa ota suoraan yhteyttä Tietosuojavastaava Vesa Nymaniin.

Kuntaliitto.fi-sivuston tietosuoja

Kuntaliitto.fi-sivustolle julkaistaan esimerkiksi artikkeleita, uutisia ja bloggauksia, jotka voivat sisältää henkilötietoja kuten henkilöiden nimiä. Kuntaliitto.fi:ssä sisältönä olevat henkilötiedot kuuluvat loogisesti Kuntaliiton Asiakas- ja sidosryhmärekisteriin. Rekisteröidyt voivat pyytää oikeuksiaan, esimerkiksi henkilötietojen poistoa sivustolta Kuntaliiton Asiakas- ja sidosryhmärekisterin tietosuojaselosteen mukaisesti.

Evästeet

Tässä evästekäytännössä kuvataan, mitä evästeet ovat sekä miten ja miksi käytämme niitä. Kerromme myös, kuinka voit muuttaa evästeasetuksiasi ja vaikuttaa evästeiden käyttöön.
Saatamme muuttaa tätä evästekäytäntöä, milloin tahansa. Päivämäärä sivun otsikon alla kertoo, milloin tämä evästekäytäntö on viimeksi päivitetty. Mikä tahansa muutos evästekäytäntöön tulee voimaan heti, kun päivitetty versio on julkaistu verkkosivuillamme.

Mitä evästeet ovat?

Lisätietoa evästeistä voit lukea Viestintäviraston sivuilta

Evästeillä ja muilla vastaavilla tekniikoilla keräämme tietoja sivustojen sisältöjen käytöstä, kuten tietoja siitä, millä Kuntaliiton verkkosivuilla käyttäjä on vieraillut. Kerättyjä tietoja käytämme käyttäjäkokemuksen parantamiseksi, käytön yksilöimiseksi ja kävijäliikenteen tilastointiin. Lisäksi sivustojen toiminnan parantamiseksi ja… keräämme teknisiä laitetietoja, kuten tietoa selaimesta, käyttöjärjestelmästä sekä IP-osoitteesta.

Olemme jaotelleet evästeet niiden käyttötarkoitusten mukaan. Käytämme

Palvelumme sisältävät myös ns. yhteisöliitännäisiä, kuten Facebookin, Twitterin, YouTuben, Linkedinin, Flickrin tai Instagramin Tykkää ja/tai Jaa-painikkeen. Yhteisöliitännäiset on sulautettu osaksi palveluitamme, mutta niiden toiminnallisuus ja sisältö tulevat kolmannelta osapuolelta. Osa yhteisöliitännäisistä voi myös mahdollistaa kolmansien osapuolten kerätä tietoa palveluiden käytöstä, mikäli käyttäjä on kirjautuneena kyseiseen palveluun. Jos käyttäjä on kirjautunut ulos tai jos käyttäjällä ei ole kyseisen palvelun käyttäjätiliä, käyttäjän selain/laite lähettää rajoitetumpia tietoja.

Käyttäjä voi tutustua yhteisöpalveluiden ehtoihin kussakin palvelussa. Tietosuojaa koskeviin ehtoihin voi

Alla listaamme evästeluokat, joita käytämme verkkosivuillamme. Evästeluokittain näet tärkeimmät työkalut, joita käytämme.

Evästeen nimen yhteydessä on linkki sivulle, jossa on lisää tietoa evästeestä. Usein englanniksi.

Välttämättömät evästeet

__cfduid

1 vuosi

Käyttäjän istunnon ylläpitäminen. Highcharts, eli on käytössä sivuilla joissa visualisoidaan esimerkiksi tilastotietoa.

CloudFlare

avp-IIS-Farm

Istunnon päätös.

Tallentaa käyttäjän tiedot. Toimii osana Kunta.tv:n videoiden upotusta Kuntaliitto.fihin.

Qbrick

has_js

Drupal

JSESSIONID Istunnon päätös. Käytetään palvelun kirjautumattoman käytön mahdollistamineen. Newrelic

Suorituskykyä & käyttökokemusta parantavat evästeet

__utma

2 vuotta.

Seurataan kävijöiden käyttäytymistä ja mitataan sivuston suorituskykyä.

__utmb 30 minuuttia.

Kirjaa istunnon yhdeksi käynniksi, eikä useaksi.

__utmc

Istunnon päätös.

Kirjaa istunnon päätöshetken ja kerää sivuston tietoja yhdessä muiden Googlen seurantojen kanssa.

Google Inc.

__utmt 10 minuuttia. Vähentää seurattavan datan määrää tilanteissa, joissa sivustolla on paljon kuorma. Google Inc.
__umtz 6 kuukautta. Seuraa liikenteen lähdettä. Google Inc.
__ga 2 vuotta. Rekisteröi tiedon kävijästä, jotta näkee, kuinka kävijä käyttää verkkosivua. Google Inc.
__gat 1 mnuutti. Liittyy edelliseen. Rajoittaa kerätyn tiedon määrää jos sivustolla on erityisen paljon liikennettä. Google Inc.
__gid 1 päivä. Rekisteröi yksilöllisen tununnisteen, jota käytetään tuottamaan tilastotietoja siitä, kuinka kävijä käyttää verkkosivustoa. Google Inc.
__hjid 11 kuukautta. Ylläpitää satunnaista käyttäjätunnusta, joka varmistaa, että käyttäytyminen myöhemmissä käynneissä samalla sivustolla kohdistetaan samaan käyttäjätunnukseen. Hotjar-työkalun avulla tehdään "kuinka tyytyväinen olet palveluun Kuntaliitto.fi" -kyselyä. Hotjar
__uv__id 2 vuotta. Kerää tietoja sivulla käynnistä. Käytössä niillä sivuilla, joissa on esitys upotettuna Slidesharesta. Linkedin
AMCV... 2 vuotta. allentaa yksilöivän vierailijatunnuksen ja käyttää organisaatiotunnistetta salliakseen yrityksen seurata käyttäjiä yrityksen verkkosivuilla ja palveluissa.  Adobe Marketing Cloud
cusid 48 minuuttia. Uutiskirjeiden ja verkkosivun tilastojen yhdistämiseen. ClickDimensions
demdex 6 kuukautta. Kerää yksilöimättömiä tilastotietoja vierailusta verkkosivulle. Adobe Audience Manager
GPS 30 minuuttia. Rekisteröi matkapuhelimella sijaintitiedon. Doubleclick.net (Google Inc.)

Markkinointi

Näillä evästeillä mahdollistetaan kolmansien osapuolten toiminnot, kuten videot, podcastit ja sosiaalisen median ominaisuudet. Lisäksi näiden evästeiden avulla voi käyttää räätälöityä mainontaa kolmansien osapuolten medioissa.

PREF

8 kuukautta

Mainostamiskumppanit voivat käyttää tätä evästettä, rakentaakseen kiinnostuksen kohteista profiilin näyttääkseen osuvia mainoksia muilla sivustoilla. Se toimii tunnistamalla selaimesi ja laitteen yksilöllisesti.

Google Inc. (YouTube)

IDE

1 vuosi

Kerää tietoa siitä, mitä sivuille tulija on tehnyt ennen sivulle tuloa. Doubleclick.net (Google Inc.)

Mitä jos et hyväksy evästeiden käyttöä?

Mikäli et hyväksy evästeiden käyttöä, voit halutessasi tyhjentää tai estää evästeet ja muun seurannan selaimesi asetuksia muuttamalla tai lopettamalla sivuston käytön.

Käyttäjä voi estää kolmansien osapuolten mainonnan kohdentamisen kokonaisuudessaan tai yrityskohtaisesti Your Online Choices -sivuston kautta.

Evästeiden vastaanottamisen lopettaminen voi kuitenkin aiheuttaa puutteita joissakin sivuston toiminnallisuuksissa, eikä se siksi ole suositeltavaa.

Evästeiden käsittelymme perustuu Kyberturvallisuuskeskuksen ohjeistukseen.

Tony Hagerlund

Etunimi
Tony
Sukunimi