Toiminta ja toimijat Hyvinkäällä

Hyvinkään Svenska gården on Hyvinkään ruotsinkielisen toiminnan kohtaamispaikka. Svenska gården on monitoimitalo, jossa toimivat päiväkoti, koulu, iltapäiväkerho ja muita kerhoja. Siellä järjestetään myös kulttuuritapahtumia. Talo syntyi Skolföreningenin, Hyvinkään kaupungin ja suomenruotsalaisten säätiöiden yhteistyönä ja sen omistaa Fastighets Ab Svenska Gården i Hyvinge. Skolföreningen omistaa tontin, jolla kiinteistö sijaitsee.

Folkhälsanin päiväkoti tarjoaa ruotsinkielistä varhaiskasvatusta, esikouluopetusta, kielikylpyä ja iltapäiväkerhotoimintaa. Lapsia on varhaiskasvatuksen puolella 50–60 ja iltapäiväkerhossa on noin 20 koululaista. Femmis-toiminnassa 5-vuotiaat ruotsinkielisestä ja kielikylpyryhmästä valmistautuvat ruotsinkieliseen esikouluun. Yhteistyössä koulun kanssa, 6-vuotiaille teetetään kielitesti. Testituloksia käytetään pohjana kehityskeskusteluissa, kun pohditaan koulunkäynnin jatkoa ruotsiksi.

Hyvinkään ruotsinkielinen koulu tarjoaa ruotsinkielistä opetusta luokille 1–6. Opetus tapahtuu yhdysluokissa. Oppilasmäärä on 50–60 oppilasta. Koulun käytettävissä on kuusi tuntia erityisopetusta viikossa. Oppilashuolto toimii osittain ruotsiksi. Koulun rehtori on myös yksi luokanopettajista. Noin 60 % ruotsinkielisen koulun oppilaista jatkavat peruskoulun käyntiä ruotsiksi yläluokilla Helsingen koulussa Vantaalla.

Ruotsinkielinen vapaa-aika Hyvinkäällä

Folkhälsanin Hyvinkään paikallisyhdistys järjestää terveyttä edistävää toimintaa, kuten Hälsostegen-kampanjaa (”Terveysaskeleet”), uimakouluja ja luontopäiviä. Yhdistys tukee myös koulua ja päiväkotia sekä järjestää ohjelmaa Svenska veckanin aikana. Yhdistys järjestää myös nuorisotapaamisia vanhoille oppilaille.

Hyvinkään seurakunta suhtautuu positiivisesti ruotsinkieliseen seurakuntatyöhön. Seurakunta järjestää aamunavauksia, jumalanpalveluksia, Lucia-juhlia ja Kauneimmat joululaulut ruotsiksi. Seurakunnan nuoriso-ohjaaja vierailee koulussa 2–4 kertaa lukuvuoden aikana.

Hyvinge skolförening (kouluyhdistys) on ruotsinkielisen vapaa-ajan ja kulttuurin suurin toimija Hyvinkäällä. Yhdistyksellä on palkattuna muutamalla viikkotunnilla yksi henkilö hoitamaan toimintaa.  Hyvinge skolförening järjestää oppilaskerhoja ja kesäleirejä, on ruotsinkielisten vanhempainyhdistysten kattojärjestön Hem och skolanin jäsen, eli toimii päiväkodin ja koulun vanhempainyhdistyksenä. Yhdistys järjestää myös ohjelmaa aikuisille, perhetapaamisia kerran kuussa sekä vuosittain ohjelmaa Svenska veckanin aikana.

Hyvinkään kaupunginkirjasto tarjoaa ruotsinkielistä kirjallisuutta sekä tekee mielellään yhteistyötä ruotsinkielisen opetustoimen kanssa eri projektien yhteydessä. Kirjasto järjestää ruotsinkielisiä kirjailtoja aikuisille, laulu- ja satutuokioita päiväkodille sekä monipuolista ohjelmaa Svenska veckanin aikana.

RKP Hyvinkää on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen paikallisosasto.

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1894Hyvinge privata svenska folkskola – Hyvinkään yksityinen ruotsinkielinen kansakoulu
1950-taletKaupungissa toimii villatehtaan työläisten lapsille tarkoitettu yksityinen ruotsinkielinen leikkikoulu.
1964Yksityinen ruotsinkielinen leikkikoulu perustetaan. Leikkikoulun ensisijainen tehtävä on valmistaa suomenkielisiä lapsia ruotsinkielistä kansakoulua varten.
1973Skolföreningen (ruotsinkielinen kouluyhdistys) ottaa vastuun leikkikoulun ylläpitämisestä.
1976Hyvinkään ruotsinkielisestä ala-asteesta tulee kunnallinen koulu.
2001Ruotsinkielinen päiväkotitoiminta siirtyy Folkhälsanin alaisuuteen.
2002Ruotsinkielinen koulu ja Folkhälsanin päiväkoti aloittavat lukuvuoden Svenska gårdenissa, joka on myös kunnan ”ruotsinkielinen huone”.

Faktaa 2023

• Asukasluku: 46 797