Folkhälsanin päiväkoti Trollebo on ostopalvelupäiväkoti Keravan ruotsinkielisille ja palvelusetelituottaja Keravan kaupungille. Myös naapurikuntien perheet voivat hakea päiväkotipaikkoja Trollebosta. Päiväkoti tarjoaa ruotsinkielistä varhaiskasvatusta ruotsinkielisille sekä kielikylvynomaista toimintaa suomen- ja muunkielisille. Päiväkoti toimii Kanniston kaupunginosassa, samoissa tiloissa ruotsinkielisen koulun kanssa. Tilat tarvitsisivat uudistamista. Päiväkoti ja koulu tekevät tiiviisti yhteistyötä, henkilökunnalla on yhteiset henkilöstötilat. Kiinteistössä toimii myös ruotsinkielinen esikoulu.

För svenska i Kervo r.f on vuonna 2023 perustettu tukiyhdistys, jonka tarkoitus on tukea kaikki ruotsinkielistä toiminta Keravalla.

Svenskbacka skola on ruotsinkielinen, kunnallinen peruskoulu, jossa toimii luokat 1–6. Oppilasmäärä on kasvanut tasaisesti ja koulurakennus alkaa olla sekä ahdas että kulunut. Koulun oppilaaksiottoalueisiin kuuluvat myös Mäntsälä, Tuusula ja Vantaa. Koulu ottaa vastaan ruotsinkielisiä oppilaita sekä kielikylpyoppilaita riittävillä ruotsintaidoilla. Opetus tapahtuu yhdysluokissa, joissa työskennellään kielitietoisesti ja teemakohtaisesti. Kunta järjestää iltapäiväkerhotoiminnan Svenskbacka skolanissa. Koululla järjestetään myös oppilaskerhoja koulupäivän jälkeen.

Koulu tekee yhteistyötä Trollebon päiväkodin ja muiden Språkönätverket r.f:n koulujen kanssa. Oppilaat voivat jatkaa yläkouluopintoja luokilla 7–9 ruotsiksi Helsinge skolassa Vantaalla tai Kungsvägens skolassa Sipoossa.

Kuvat: Karin Ihalainen

Ruotsinkielinen vapaa-aika

Folkhälsan i Kervo järjestää terveyttä edistävää vapaa-ajan toimintaa, esimerkiksi uimakouluja lapsille ja liikuntaryhmiä aikuisille.

Kervo svenska ungdomsförening  (ruotsinkielinen nuorisoyhdistys) perustettiin vuonna 1909 ja vuonna 2009 ilmestyi satavuotishistoriikki Svenskbacka. Yhdistys löytyy tänä päivänä myös Facebookista. Yhdistys järjestää toimintaa kaikenikäisille jäsenilleen.

RKP Kerava on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen paikallisosasto.

Svenskbacka Hem och Skola rf toimii vanhempainyhdistyksenä sekä Trollebon päiväkodille että Svenskbacka skolalle. Yhdistys tukee ruotsinkielistä opetusta Keravalla ja järjestää erilaista toimintaa perheille.

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1889Kaksikielinen kansakoulu perustetaan Keravalle.
1897Kieliryhmät erotetaan, kun kansakoulutarkastajat katsoivat kaksikielisyyden olevan häiritsevää.
1897Oma ruotsinkielinen kansakoulutalo valmistuu
1960Ruotsinkielinen kansakoulu Lapilan kaupunginosassa suljetaan.
1991Ruotsinkielinen lapsiryhmä aloittaa suomenkielisessä Jaakkolan päiväkodissa.
2001Ruotsinkielinen päiväkotitoiminta siirtyy Folkhälsan Välfärd AB:n alaisuuteen
2011Svenskbacka skola perustetaan Kanniston kaupunginosaan.
Folkhälsanin paikallisosasto hoitaa ruotsinkielistä iltapäiväkerhotoimintaa
2012Folkhälsanin päiväkoti Trollebo muuttavat samoihin tiloihin Svenskbacka skolanin kanssa.
2017Keravan kunta ottaa iltapäiväkerhotoiminnan hoitaakseen ja nykyään koulun rehtori on vastuussa siitä.

Faktaa 2023

Asukasluku: 37 676