Toiminta ja toimijat Kaarinassa

Kaarina on Suomen nopeiten kasvavia kuntia, lähellä Turun ja Paraisten kaksikielisiä kuntia. Tämä erottaa Kaarinan muista kielisaarekkeista. Ruotsin kieli ja kulttuuri on täällä enemmän läsnä.

S:t Karins svenska daghem on kunnallinen päiväkoti Hovirinnan uuden koulutalon kupeessa. Hovirinnan koulutalossa toimii myös ruotsinkielinen esikoulu ja koulu. Päiväkodissa on tilaa 70 lapselle.

Päiväkoti Knatteby/Nappulakylä on yksityinen päiväkoti, jota ylläpitää Verkanappulat Oy. Päiväkoti on kaksikielinen ja siinä on kolme suomenkielistä ja kolme ruotsinkielistä ryhmää. Kaikki tiedotus tapahtuu molemmilla kielillä.

Daghemmet Skogsgläntan on yksityinen, Folkhälsanin ylläpitämä päiväkoti, joka sijaitsee hiukan keskustan ulkopuolella. Päiväkodissa on tilaa 42 lapselle.

S:t Karins svenska förskola. Kaikki ruotsinkieliset 6-vuotiaat käyvät kunnallista ruotsinkielistä esikoulua, joka sijaitsee Hovirinnan koulutalossa. Esikoulu koostuu kahdesta ryhmästä, joissa yhteensä on 40 oppilasta. Kutakuinkin kaikki esikoululaiset jatkavat ensimmäiselle luokalle S:t Karins svenska skolaan.

S:t Karins svenska skola koostuu luokista 1–6 ja kaikilla oppilailla on ainakin yksi huoltaja, joka puhuu ruotsia. Koulu haluaa antaa oppilaille suomenruotsalaisen identiteetin. Koulussa otettiin jo aikaisessa vaiheessa käyttöön modernia tekniikkaa oppimisessa. Kaikki oppilaat saavat oman taulutietokoneen ensimmäisestä luokasta lähtien.

Koulu on kasvanut nopeasti ja uusien tilojen riittämättömyys herättää huolta. Kaksi luokista on tarkoitettu erityisen tuen oppilaille. Koulun erityisopettajaresurssit ovat korkeammat kuin kunnan muissa kouluissa, mutta päteviä erityisopettajia on vaikea löytää.

Oppilasterveydenhuolto on kaksikielinen.

Kaarinan ruotsinkielinen koulupolku jatkuu luokilla 7–9 Turussa, S:t Olofsskolanissa.
80–90 % oppilaista jatkaa yläkouluopintojaan ruotsiksi.

Kuvat: Maria & Rainer Engblom

Ruotsinkielinen vapaa-aika Kaarinassa

Turun ja Paraisten läheisyys aiheuttaa sen, ettei Kaarinassa järjestetä juuri mitään ruotsiksi. Lapset ja aikuiset osallistuvat vapaa-ajan ja kulttuuritarjontaan kaksikielisissä lähikunnissa.

Folkhälsan i S:t Karins järjestää jäsentapaamisia, joulujuhlan Lucian kera, sekä liikuntakampanjoita. Yhdistys järjestää säännöllisesti senioreiden päivätapaamisia ja perhekahviloita ruotsiksi. Perhekahvila järjestetään yhteistyössä seurakunnan kanssa.

Hem och skola i S:t Karins on yhdistys lapsiperheille, joilla on lapsia S:t Karins svenska skolassa tai ruotsinkielisessä esikoulussa. Yhdistys tukee kouluviihtyvyyttä eri tavoin sekä järjestää muutamia oppilaskerhoja vuosittain.

RKP Kaarina on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen paikallisosasto.

Åbo svenska församling – Turun ruotsinkielinen seurakunta järjestää ruotsinkielisiä jumalanpalveluksia noin neljä kertaa vuodessa sekä perhekahviloita ja päivätapaamisia yhdessä Folkhälsanin kanssa. Lisäksi seurakunta järjestää ruotsinkielisiä kerhoja lapsille, esimerkiksi läksykerhoa. Lucia-juhla järjestetään Folkhälsanin kanssa.

Historia och fakta

Kaarinan ruotsinkieliset oppilaat kävivät aiemmin koulua Turussa.

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1988

Ensimmäinen ruotsinkielinen kunnallinen päiväkoti, Björkhagens daghem aloittaa toimintansa 15 lapsen sisarusryhmällä. Päiväkoti joutuu usein muuttamaan sisäilmaongelmien takia.
1999Folkhälsanin päiväkoti Skogsgläntan.
2007Kaarinan ruotsinkieliset oppilaat muodostavat oman 14 oppilaan yksikön Sirkkala skolassa.
2009Yksikkö muuttaa Hovirinnan kouluun Kaarinassa. Oppilasmäärä on nyt 49.
2011S:t Karins svenska skolasta tulee itsenäinen kunnallinen koulu 75 oppilaalla
2012Ruotsinkielinen kunnallinen esikoulu aloittaa.
2016Yksityinen päiväkoti Knatteby avataan.
2019Pilkkeen musiikkipainotteinen päiväkoti Aurora perustetaan. Aurorassa on kaksi ruotsinkielistä ryhmää.
2020Ruotsinkielinen päiväkoti muuttaa koulun lähelle parakkeihin.
2022Koulu ja esikoulu muuttavat Hovirinnan koulutaloon, jossa ne jakavat tilat vastaavan suomenkielisen opetuksen kanssa. Päiväkoti muuttaa Hovikumpuun, joka sijaitsee Hovirinnan vieressä.

Faktaa 2023

• Asukasluku: 35 848
  • Ruotsinkielisiä: 4,7 %, eli 1740 asukasta.
  • Lasten lukumäärä ruotsinkielisessä opetuksessa: 392