Toiminta ja toimijat Kouvolassa

Folkhälsan Lekis pohjoisessa Kymenlaaksossa. Joukko aktiivisia vanhempia perusti yhdistyksen Föreningen Svenska Lekskolan rf, joka myös aloitti Lekiksen. Alussa Lekis oli aamupäiväkerho, mutta varhaiskasvatustarpeen kasvaessa Lekiksestä tuli päiväkoti 3–6-vuotiaille lapsille, tarjoten sekä puoli- että kokopäivähoidon lisäksi myös esikouluopetusta. Yhdistys lakkautettiin, kun Folkhälsan otti vetovastuun Lekiksestä vuonna 2020. Lekiksessä on 25 paikkaa ja se on täysin ruotsinkielinen. Lekis toimii suuressa, vanhassa talossa keskellä Kuusankoskea, yhdessä kahden muun päiväkodin ja Steinerkoulun kanssa. Lapsimäärä vaihtelee vuodesta toiseen. Lekiksen ja ruotsinkielisen koulun välillä on noin kilometri.

Folkhälsan Villekulla Valkealassa perustettiin elokuussa 2020 Garantiföreningen för Svenska lekskolan i norra Kymmenedalenin toimesta, mutta vain kuukautta myöhemmin sekä Lekis että Villkulla siirtyivät Folkhälsan Välfärd AB:lle. Villekulla on kielirikasteinen päiväkoti, jossa on 84 paikkaa jaettuna neljään ryhmään. Jokaisessa ryhmässä työskentelee ainakin yksi ruotsinkielentaitoinen. Kiinnostus toimintaa kohtaan on ollut suhteellisen suurta.

Svenska skolan i Kouvola, eli ruotsinkielinen koulu, muutti vuonna 2015 Keskustan kouluun, jonka kanssa ruotsinkielinen koulu jakaa rehtorin, ruokasalin ja muita erityistiloja.

Ruotsinkielisten oppilaiden määrä on vaihdellut vuosien mittaan. Syksyllä 2022 koulussa oli 15 oppilasta luokilla 1–3 ja 4–6. Koulun tuntiresurssit vähenivät voimakkaasti lukuvuonna 2022, mikä johti yhdysluokkien oppituntimäärän kasvuun. Toisaalta koulu sai ruotsinkielisen oppilasavustajan käyttöönsä. Ruotsinkielinen koulupolku jatkuu Kotka svenska samskolassa, jonne oppilaat saavat koulukyydin.

Kuvat: Jonas Jernström / Folkhälsan (vasemalla) ja Karin Ihalainen (oikealla)

Ruotsinkielinen vapaa-aika Kouvolassa

Föräldraföreningen för Svenska skolan i Kuusankoski rf on vanhempainyhdistysten kattojärjestö Hem och skolanin jäsen ja toimii Svenska skolanin perheiden hyväksi. Yhdistys tukee koulua ja järjestää perheiden välistä yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa.

Kuusankosken seurakunta

Kouvolan Pohjola-Norden

RKP Pohjoinen Kymenlaakso on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen paikallisosasto.

Historia och fakta

Kuusankoskella on ollut ruotsinkielistä opetusta yli sadan vuoden ajan. Taustalla on ollut Kymin Ruukin työvoiman tarve. Neiti Naema Jaatisen aloitteesta Kuusankoskelle tuli yksityinen ruotsinkielinen valmistava koulu. Vuosien varrella koulutoiminta on vuoroin ollut yksityistä ja kunnallista. Koululla on ollut monta nimeä ja se on toiminut eri tiloissa. Tänä päivänä koulu toimii osana suomenkielistä koulua Kuusankoskella, joka nykyään on osa Kouvolan kaupunkia.

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1911Yksityinen valmistava koulu
1914Kymmenebruks svenska samskola – ruotsinkielinen yhteiskoulu
1922Viiden luokan keskikoulu