Julkaisun etusivulle

Nurmijärvi

Daghemmet Äppelgården on kunnallinen päiväkoti, jossa on kolme lapsiryhmää, kaksi ruotsinkielistä ja yksi suomenkielinen. Suomenkielinen ryhmä saa kielisuihkutusta ruotsiksi. Päiväkotiin kuuluva ruotsinkielinen esikouluryhmä toimii Vendlaskolanissa, aloitusluokkana yhdessä 1.–2. luokkien kanssa. Etäisyyksien takia muu yhteistyö päiväkodin ja koulun välillä on vaikea toteuttaa. Päiväkodin johtaja on suomenkielinen ja vastaa yhteensä kolmesta päiväkodista.

Vendlaskolan sijaitsee Nurmijärven Klaukkalassa. Myös päiväkodin alaisuuteen kuuluva ruotsinkielinen esikoulu toimii koulun tiloissa.

Koululla on oma koulurakennus, jossa on kuusi luokkahuonetta. Lisäksi koulu jakaa joitakin tiloja Syrjälän koulun kanssa. Myös oppilashuolto on osittain yhteinen. Molempien koulujen opettajat opettavat toistensa oppilaita ja hyvien naapurisuhteiden takia ruotsin kieli on suosittu oppiaine Syrjälän koulussa.

Koulu toimii lähikouluna ainoastaan niille oppilaille, joiden äidinkieleksi on rekisteröity ruotsi. Koulun oppilasmäärä on viime vuosina laskenut. Suurin osa koulun oppilaista jatkaa yläkouluopintoja ruotsiksi Helsinge skolassa Vantaalla.

Ruotsinkielinen koulukampus tulevaisuudessa

Suunnitelmat Vendlaskolanin ja päiväkoti Äppelgårdenin ruotsinkielisten ryhmien siirtämiseksi Vendlaskolanin vieressä sijaitsevaan Syrjälän päiväkotiin ovat jo pitkällä. Yhteistyön ruotsinkielisellä koulupolulla uskotaan vilkastuvan ja toiminta muuttuu näkyvämmäksi. Henkilökunta suhtautuu ideaan positiivisesti, mutta kysymyksiä herättää tilojen tarkoituksenmukaisuus.

Kuvat: Nina Kuitula (vasemalla) ja Karin Ihalainen (oikealla)

Ruotsinkielinen vapaa-aika Nurmijärvellä

RKP Nurmijärvi on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen paikallisosasto.

Svenska föreningen i Nurmijärvi r.f. on poliittisesti sitoutumaton yhdistys, joka järjestää erilaisia aktiviteetteja edistääkseen ruotsinkielisen ja kaksikielisen väestön kulttuurielämää Nurmijärven kunnassa

Vendla Hem och Skola r.f. työskentelee koululaisten hyvinvoinnin puolesta ja pyrkii mahdollistamaan vanhempien aktiivisen osallistumisen koulun arkeen. Yhdistys vastaa iltapäiväkerhotoiminnasta, johon koululaiset aina neljäsluokkalaisiin asti voivat osallistua. Lisäksi yhdistys tukee koulua eri tavoin.

Historia ja faktaa

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1874Rouva Adlercreutz perustaa yksityisen kansakoulun Nukarissa.
1875Kunnallinen Uotilan poika- ja tyttökoulu Nurmijärvellä perustetaan.
1886Kunnallinen kansakoulu kirkonkylällä perustetaan.
1889Kartanonherra Constantin Linder perustaa oman kansakoulun alaisilleen vuonna 1889.
1800-lukuVuosisadan lopussa opetuksesta tulee suomenkielisempää keisarin määräyksen mukaisesti. Ruotsinkieliset oppilaat lähetetään etäisyyksistä riippuen joko Vantaalle, Espooseen tai Hyvinkäälle.
1995Svenska föreningen aloittaa toimintansa Nurmijärvellä.
1997Kunnallinen päiväkoti Äppelgården aloittaa.
2004Vendlaskolan perustetaan aktiivisten vanhempien työn tuloksena.
2008Vendlaskolan saa lisärakennuksen.
2015Koulurakennus vihitään uudestaan käyttöön kunnostamisen ja lisärakentamisen jälkeen.

Faktaa 2023

• Asukasluku: 44 458