Toiminta ja toimijat Porissa

Björneborgs svenska samskola (BSS) on yksityisomistuksessa. Se toimii Svenska kulturfonden i Björneborg –säätiön (SkiB) omistamana osakeyhtiönä. Koulun johtava rehtori toimii myös SkiB:in toimitusjohtajana. Esikoululla ja peruskoulun alaluokilla on oma rehtori, kuten myös yläluokilla ja lukiolla. Lastentarha on osa yhteiskoulun toimintaa. Lastentarhan johtaja kuuluu myös koulun johtoryhmään.

Koulu on viime vuosien aikana käynyt läpi useita järjestöllisiä ja pedagogisia muutoksia. Seuraava muutos on uuden koulukampuksen toteuttaminen. Rakennusvaiheessa opetustoiminta evakuoidaan lähistöllä sijaitseviin tiloihin.

BSS ruotsinkielinen lastentarha tarjoaa ruotsinkielistä varhaiskasvatusta pääasiassa lapsille, joiden äidinkieli on suomi. Opettajat työskentelevät kielitietoisesti ja osallistavat myös kodin mukaan lapsen kielikasvatukseen. Päiväkodissa on yhdeksän varhaiskasvatuksen ryhmää, jotka pystyvät hyödyntämään kaupungin suomenkielisiä varhaiskasvatuksen erityisopettajia. Toiminta tulee laajenemaan kahdella lapsiryhmällä.

Esikoulu ja luokat 1–6

Esikoulussa ja alaluokilla on noin 150 oppilasta. Lähestulkoon kaikki esikouluoppilaat tulevat ruotsinkielisestä lastentarhasta. Esikoulu toimii lastentarhan yhteydessä.

Luokat 1–6 koostuvat noin 12 oppilaasta/luokka ja koulussa hyödynnetään samanaikaisopettajuutta. Kaikki opettajat työskentelevät kielitietoisesti, yhteistyössä Åbo Akademin kanssa laaditun mallin mukaisesti.

Oppilaiden kanssa työskentelee kaksi erityisopettajaa ja neljä koulunkäyntiavustajaa, luokanopettajien lisäksi. Kolme avustajista jatkaa työskentelyä koulupäivän päätyttyä koulun iltapäiväkerhossa.

Luokat 7–9 ja lukio

Kolmella yläasteluokalla ja kolmella lukioluokalla on yhteensä 112 oppilasta.
Koulun kielen kehitystä tukevat opetusmenetelmät ovat johtaneet hyviin tuloksiin äidinkielessä.

Foto: Karl Vilhjálmsson

Ruotsinkielinen vapaa-aika Porissa

Björneborgs svenska pensionärsförening r.f. (ruotsinkielinen eläkeläisyhdistys) järjestää kuukausittaisen lounaan, laulutapahtumia, kirjallisuuspiirin, tanssia, retkiä ja liikuntaa eläkeläisille.

Björneborgs svenska samskolas understödsförening r.f. (ruotsinkielisen koulun tukiyhdistys) tukee koulun toimintaa ja edistää kodin ja koulun välistä yhteyttä.

BSS arkistoa voidaan pitää sekä Porin että ruotsinkielisen Suomen aarrearkkuna. Arkistoa hoitaa tutkija, joka myös kirjoittaa ja järjestää näyttelyitä.

RKP Satakunta on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen paikallisosasto.

Svenska kulturfonden i Björneborg (SKiB) perustettiin vuonna 1919 edistämään ruotsinkielistä kulttuuria Porissa ja lähialueilla. Säätiö ylläpitää ruotsinkielistä opetusta ja senioriasumista, sekä tukee projekteja, jotka edistävät ruotsin kieltä ja ruotsinkielistä kulttuuria.

SKiB Campus valmistunee vuoden 2025 tienoilla. Uusi puurakennus muodostaa nykyisen koulurakennuksen kanssa kampuksen varhaiskasvatukselle, peruskoululle ja lukiolle, sekä kulttuuritiloja kaikille porilaisille. Kampukseen tulee myös kirjasto, näyttelytiloja, kahvila ja tapahtumasali.

Svenska klubben on avoin klubi kaikille, joille pohjoismainen kulttuuriperintö ja ruotsin kieli on lähellä sydäntä. Svenska klubben omistaa yhdessä Suomalaisen klubin kanssa yhdistystalon, jossa järjestetään kaksikielistä ohjelmaa. Svenska klubben tekee yhteistyötä koulun ja kaupungin kanssa. Tärkeitä tapahtumia ovat Lucia-juhla, ruotsalaisuuden päivä, Runebergin päivä ja SuomiAreena.

Ålderdomshjälpen i Björneborg (senioreiden apusäätiö) vuokraa senioriasuntoja Mikaelsgårdenilla ja Trekolissa sekä ylläpitää senioritoimintaa ”Gott åldrande”, jolla on oma toiminnanjohtaja.

Historia ja faktaa

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1558Ensimmäinen ruotsinkielinen koulu Porissa perustetaan
1892Björneborgs svenska samskola (BSS) – yksityinen ruotsinkielinen koulu perustetaan.
1898Arbetets vänner -yhdistyksen lastentarha
1948–
2002
Kauttuan yksityinen ruotsinkielinen koulu Eurassa. Koulu oli pitkään osa BSS-koulua ja Kauttuan koulun lakattua, oppilaat siirtyivät BSS:ään.
1963BSS muuttaa osoitteeseen Otavankatu 11. Vuosien varrella tilat laajenevat Otavankatu 14:ään ja Mikaelsgårdeniin osoitteessa Mikonkatu 20–22.
2018Svenska Barnträdgården i Björneborg (ruotsinkielinen lastentarha) yhdistyy BSS:n kanssa.
2025Uusi koulukampus kulttuuritiloineen valmistuu.

Faktaa 2023

• Asukasluku: 83 205