Toiminta ja toimijat Tampereella

Svenska barndaghemmet, eli päiväkoti, sijaitsee samassa kampuksessa Svenska samskolanin kanssa. Sen omistaa Garantiföreningen ja siellä on 100 lasta. Kaikki lapset puhuvat ruotsia ainakin yhden huoltajan kanssa. Päiväkoti tekee yhteistyötä samskolanin ja kaupungin kanssa. Lähes kaikki barndaghemmetin lapset aloittavat koulun Svenska samskolanissa.

Ruotsinkielinen esikoulu on jo joitain vuosia ollut osa samskolania. Noin 40 oppilasta on jaettu kahteen ryhmään ja jokaisessa ryhmässä toimii kolme opettajaa, joista yksi on esikouluopettaja. Täydentävän varhaiskasvatuksen sijaan järjestetään esikoulukerho, joka tulee perheille halvemmaksi.

Pitkän historian omaavan Svenska samskolanin omistaa Garantiföreningen. Koulussa on 344 oppilasta esikoulussa, peruskoulussa ja lukiossa. Koulua johtaa rehtori, jonka esimies on Garantiföreningenin puheenjohtaja. Rehtori on myös kiinteistön vastuuhenkilö. Useampi opettaja on koulun entisiä oppilaita. Koulu osallistuu Gnetiin ja tarjoaa myös lukion etäkursseja.

Kuvat: Karin Ihalainen (vsemalla) ja Maria Välimäki (oikealla)

Ruotsinkielinen vapaa-aika Tampereella

Tampereen ruotsinkielinen vapaa-ajan tarjonta on rikasta. Kaikki tapahtumat ilmoitetaan verkossa osoitteessa Tfors.fi.

Luckan Tammerforsia ylläpitää Pohjolan Talo. Luckan Tammerfors tiedottaa, markkinoi ja järjestää ruotsinkielisiä kulttuuritapahtumia sekä hoitaa Pohjolan Talon ja Svenska klubbenin varauksia.

Nordens hus – Pohjolan Talo järjestää kokouksia, juhlia, luentoja ja seminaareja sekä julkaisee Pohjola-aiheista materiaalia. Yhdistys vastaa myös Luckan Tammerforsista.

Svenska klubben haluaa olla yhdistävä linkki ruotsinkielisen väestön välillä Tampereen alueella. Svenska klubbenilla on kerhotila, jossa voi järjestää kohtaamisia ja viettää aikaa.

Tammerfors Aktuellt on lehti, joka ilmestyy joka toinen perjantai. Siinä on artikkeleita ajankohtaisista ruotsinkielisistä tapahtumista alueella.

Tammerfors svenska församling – Tampereen ruotsinkielisellä seurakunnalla on 900 jäsentä ja pappi, nuoriso-ohjaaja, kanttori, lastenohjaaja ja diakoni. Seurakunta järjestää kouluhartauksia, jumalanpalveluksia, perheleirejä, lastenkerhoja ja rippikouluopetusta. Seurakunta vierailee myös Svenska hemmet -seurakuntakodissa ja on myös osallisena Tammerfors Aktuellt -lehdessä.

Ruotsinkielistä toimintaa järjestävät myös:

• Föreningen Hem och Skola i Tammerfors
  • Föreningen Norden i Tammerfors
  • De Gamlas Hem
  • Garantiföreningen
  • Läxis
  • Svenska Pensionärsföreningen
  • Svenska kvinnoklubben
  • Tammerfors Marthaförening
  • Tammerfors Spejare

Faktaa ja historia

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1839Lastenkoulu nimeltään mamsell Hydéns skola perustetaan. Charlotta Hydén opettaa 4–18-vuotiaita oppilaita.
1862Privata svenska fruntimmersskolan i Tammerfors, yksityinen ruotsinkielinen tyttökoulu aloittaa toimintansa. Kaupungissa toimii myös valtiollinen neliluokkainen alkeiskoulu.
1865Frenckellska småbarnsskolan pojille
1884Privata svenska primärskolan i Tammerfors – yksityinen ruotsinkielinen koulu
1895Svenska samskolan (ruotsinkielinen yhteiskoulu) ja Svenska folkskolan (ruotsinkielinen kansakoulu).
1897Understödsföreningen Föreningen för Svenska samskolan i Tammerfors (kannatusyhdistys) perustetaan.
1900Samskolan laajenee reaalikouluksi.
1902Koulu saa oman koulurakennuksen, jonne myös primärskolan muuttaa.
1910Svenska folkbarnträdgården (ruotsinkielinen lastentarha). Nimestä tulee myöhemmin Svenska Barnträdgården i Tammerfors.
1926Oppilasasuntola muiden paikkakuntien oppilaille avataan.
1929Primärskolanin toiminta siirtyy Svenska samskolanin alaisuuteen – vuonna 1935 primärskolan lopetetaan.
1930-lukuEva von Wendtin yksityinen lastentarha toimii Tampereella 1930- ja 1940-luvuilla.
1966Samskolanin tiloja melkein 3000 neliöllä laajentava lisärakennus vihitään käyttöön.
1974Svenska barnträdgården muuttaa samskolanin tiloihin, joissa jo toimivat kansakoulu, keskikoulu ja lukio.
1986Oppilaskoti suljetaan ja rakennetaan päiväkodiksi ja iltapäiväkerhoksi.
2008Svenska gårdenin lisärakennus, uusine tarkoituksenmukaisine tiloineen otetaan käyttöön.
2009Det kommunala Svenska lågstadiet (kunnallinen ruotsinkielinen ala-aste, luokat 1–4) yhdistyvät Svenska samskolaniin.

Faktaa 2023

• Asukasluku: 244 009