Toiminta ja toimijoita Tuusulassa

Kievarin päiväkoti sijaitsee Hyrylän urheilukeskuksen vieressä. Päiväkodissa on kolme osastoa, joista yksi on ruotsinkielinen (Karusellen). Toisessa suomenkielisessä ryhmässä on ruotsin kielisuihkutoimintaa. Sekä ruotsinkielisten että kielisuihkun käyneiden lasten koulupolku jatkuu ruotsinkielisessä esikoulussa Klemetskog skolassa. Päiväkodilla on mahdollisuus ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen konsultoivan erityisopettajan palveluihin yhtenä päivänä viikossa. Päiväkoti tekee myös yhteistyötä kaupungin kulttuuritoimen kanssa, joka tarjoaa ruotsinkielistä toimintaa. Päiväkoti muuttaa syksyllä 2024 kaksikieliseen Tuusulanjärven kampukseen. Siellä tulee toimimaan yhdeksän lapsiryhmää, joista 1–3 ovat ruotsinkielisiä. Päiväkodin varajohtaja on ruotsinkielinen. Päiväkodin ruotsinkielinen nimi tulee olemaan Tusbyträsk daghem.

Klemetskog skola toimii idyllisessä vanhassa puutalossa. Koulussa on esikoulu ja luokat 1–6. Ruotsinkielisen esikoulun aloittavat myös kielisuihkun käyneet lapset Kievarin päiväkodista. Kievarin päiväkoti järjestää täydentävää varhaiskasvatusta 6-vuotiaille koulun tiloissa.
Ruotsinkieliset luokat ovat yhteisluokkia. Koulun rehtori toimii myös 10 tuntia viikossa koulun erityisopettajana. Hän vastaa myös suomenkielisestä Ruotsinkylän koulusta sekä osallistuu kaksikielisen Tuusulanjärven kampuksen suunnitteluun.

Kuvat: Arkkitehtitoimisto LPV Oy ja Tuusulan kunta

Ruotsinkielinen vapaa-aika Tuusulassa

GB föräldraförening -vanhempainyhdistys työskentelee sekä ruotsinkielisten että suomenkielisten Kievarin päiväkodin perheiden hyvinvoinnin hyväksi.

Hem och skola i Klemetskog skola hoitaa oppilaiden koulunkäyntiin ja perheiden hyvinvointiin liittyviä asioita. Yhdistys järjestää tapahtumia oppilaille, tapaamisia vanhemmille, hankki materiaalia, jakaa stipendejä jne.

RKP Tuusula on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen paikallisosasto.

Tuusulan seurakunta tekee yhteistyötä Kievarin päiväkodin ja Klemetskog skolan kanssa opetussuunnitelman mukaisesti. Tarvittaessa seurakunta järjestää toimituksia, sielunhoitoa ja rippikoulua ruotsiksi. Kaikki ruotsinkieliset saavat Kyrkpressen-lehden. Ruotsinkielisiä jumalanpalveluksia järjestetään 6–7 kertaa vuodessa. Klemetskog Kyrkosångare on ruotsinkielinen kuoro, joka osallistuu jumalanpalveluksiin ja Kauneimpiin joululauluihin ruotsiksi.

Historia ja faktaa

VuosiPoimintoja ruotsinkielisen koulutoiminnan historiasta
1894Klemetskog skola perustetaan samaan koulutaloon Ruotsinkylän koulun kanssa.
1917Koulu saa oman koulurakennuksen, jossa se toimii vielä tänäkin päivänä.
1943Tuusulasta tulee suomenkielinen kunta. Siihen asti kunta on ollut kaksikielinen.
1990Kievarin päiväkoti perustetaan ja siellä aloittaa ruotsinkielinen lapsiryhmä.
2019Ruotsinkielinen kielisuihkutus alkaa virallisesti Kievarin päiväkodissa. Samalla selviää, että kielisuihkutuksen läpikäyneet lapset voivat jatkaa ruotsinkielisessä esikoulussa Klemetskog skolassa.
2024Kievarin päiväkoti ja Klemetskog skola muuttavat Tuusulanjärven kaksikieliseen koulukampukseen syksyllä 2024.

Faktaa

• Asukasluku: 40 384
  • Ruotsinkielisiä: 1,4 %, eli 577 asukasta
  • Lasten lukumäärä ruotsinkielisessä opetuksessa: 63 sekä 11 lasta kielisuihku-varhaiskasvatuksessa
  • Tuusula on Suomen nopeiten kasvavia kuntia sekä kunta, jossa opetukseen panostetaan.