Rakentamislakipaketti on oma uusi kokonaisuutensa. Vaikka pääministeri Juha Sipilän vaalikaudella (v. 2018) poliittisesti käynnistynyttä maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistusta ei pääministeri Sanna Marinin vaalikaudella pystytty poliittisten erimielisyyksien vuoksi toteuttamaan, merkitsee uusi rakentamislaki siihen kiinteästi liittyvine muine uusine lakeineen sekä olemassa olevien lakien muutoksineen monilta osin perustavanlaatuisia muutoksia. Muutokset näyttäytyvät kuntien rakennusvalvontojen ja rakennustarkastajien jokapäiväisessä työssä. Kuntien rakennusjärjestykset pitää uudistaa. Samoin kuntien hallintosäännöt ja rakennusvalvontataksat pitää päivittää.

Tämä selvitys keskittyy tarkastelemaan muutoksia ennen kaikkea rakennusvalvonnan näkökulmasta. Pieneltä osin on kiinnitetty huomiota yhtymäkohtiin alueidenkäytön ohjaukseen ja suunnitteluun. Selvitys ei kata kaikkea, ei edes rakentamislain osalta. Petteri Orpon hallitusohjelman (20.6.2023) monet kirjaukset tullevat aiheuttamaan muutoksia rakentamislakiin jo ennen sen voimaantuloa 1.1.2025.