Julkaisun etusivulle

2 Mitä tarkoittaa hankinnoilla työllistäminen

Hankinnoilla työllistäminen tarkoittaa lyhykäisyydessään sitä, että julkinen tarjoaja liittää tarjouspyyntöasiakirjoihin työllistämistä koskevan ehdon. Työllistämisehdossa edellytetään, että valittu sopimuskumppani työllistää sopimuskauden aikana heikossa työmarkkina-asemassa olevia henkilöitä, esimerkiksi pitkäaikaistyöttömiä, osatyökykyisiä, ikääntyneitä tai nuoria.

Julkiset hankinnat työllisyyden tukena (pdf, 16 sivua)

2.1 Hankinnoilla työllistämisen toimintamall

Hankinnoilla työllistämisen toimintamalli on kehitelty Hankinnoilla Duunia -hankkeessa (Handu-hanke) ja se on yhä edelleen hyvä työkalu jäsentää hankinnoilla työllistämisen eri vaiheita. Luvussa 14 esitellään hyödyllisiä linkkejä, joista löytyy myös Handu-hanke. Tampere on omassa toimintamallissaan kuvannut toimintamalliin kytkeytyviä eri toimijoita hieman laajemmin.

Toimintamallin prosessi: Kartoitus, Vuoropuhelu, Kilpailutus, Sopimus, Rekrytointi, Seuranta, Arviointi

2.2 Työllistämisehdon hyödyt

Työllistämisehdon käyttämisen hyödyt niihin soveltuvissa hankinnoissa ovat kiistattomia, jos asiaa katsotaan työllisyyspoliittisesta, hankintapolitiikan tai vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimuskirjallisuudessa yhtenä vaikuttavimmista työllisyyttä edistävistä palveluista on palkkatuki avoimella sektorilla. Työllistämisehdon käyttö ei edes edellytä palkkatuen käyttöä ja se tapahtuu pääsääntöisesti avoimilla markkinoilla. Tämä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden työnhakijalle vakiinnuttaa asemaansa työmarkkinoille. Hankinnan näkökulmasta työllistämisehdon käyttö tarjoaa mahdollisuuden entistä vaikuttavampiin hankintoihin. Työllistämisehdon käyttö kertoo myös osaltaan julkisen sektorin arvomaailmasta ja vastuullisuudesta. Oheisesta kuvasta näette, miten Tampereen kaupunki on hahmottanut työllistämisehdon hyötyjä.

Kuvassa on lueteltu, mitä hyötyjä työllistämisehdosta on työnhakijalle, palveluntuottajalle, tilaajalle ja yhteiskunnalle