Julkaisun etusivulle

9 Rekrytointi, kuinka autatte palveluntuottajaa täyttämään ehdon

Tampere

Potentiaalisille palveluntuottajille viestitään jo markkinavuoropuheluvaiheessa, että kaiken tarvittavan tuen ja avun rekrytointiin saa kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluista. Työllisyys- ja kasvupalvelut tekevät tarvittaessa yhteistyötä TE-toimiston, paikallisten oppilaitosten ja työllistymistä tukevien palveluiden tuottajien kanssa. Vaikka kaupungin työllisyyspalveluiden tuki ja apu ovat työllistämisehdon täyttämisessä kaikkien palveluntuottajien saatavilla, rekrytointia ei ole pakko hoitaa työllisyyspalveluiden kautta, vaan palveluntuottaja voi hoitaa rekrytoinnin myös omien verkostojensa tai tavanomaisten rekrytointikanaviensa kautta.

Turku

Tarjouspyynnössä olevassa työllistämisehtoliitteessä ja hankintasopimuksessa ohjeistamme palveluntuottajia siihen, miten työllistämisehto täytetään ja minkälaista apua ja tukea prosessin varrelle on mahdollista saada kaupungin työllisyyspalveluilta. Palveluntuottajaa kannustamme hyödyntämään myös omia rekrytointikanaviaan työntekijöiden haussa ja tarpeen vaatiessa työllisyyspalvelut voivat markkinoida avoimia tehtäviä työnhakija-asiakkailleen.

Avoimista työtehtävistä viestimme työllisyyspalveluiden sisällä kaikille asiakastyötä tekeville uraohjaajille erillisellä uutiskirjeellä ja hankinnoilla työllistämisen ehdokashakuihin on myös nimetty yksi uraohjaaja, joka tehostetusti etsii ehdokkaita yrityksille. Tehtävistä kiinnostuneiden työnhakijoiden CV:t lähetetään työnantajalle, joka tekee lopulta valinnan heille soveltuvasta työntekijästä. Tiedot avoimista paikoista lähetetään tiedoksi myös työhönvalmennus- ja uraohjauspalveluita tarjoaville palveluntuottajille, yhdistyksille sekä osatyökykyisille suunnattuja työmahdollisuuksia kokoavalle sähköiselle alustalle, jonka ovat Varsinais-Suomen TE-toimiston työkykykoordinaattorit luoneet.

Kouvola

Kouvolassa rekrytointiavusta viestitään Tampereen tavoin jo markkinavuoropuhelussa ja työllistämisehtoa koskevissa liitteissä. Kaupungin työllisyyspalvelut tarjoavat sopimuskumppanille tukea ja neuvoja työllistämisehdon toteuttamiseen, rekrytointiin sekä taloudellisten tukimuotojen hakemiseen, mutta sopimuskumppani saa itse päättää käyttääkö se sopivan työntekijän löytämiseksi omia verkostoja tai tavallisia rekrytointikanavia esim. TE-toimistoa tai Kouvolan kaupungin työllisyyspalveluja.

Oulu

BusinessOulu on koonnut yhteistyöallianssin, jossa on mukana keskeiset alueen oppilaitokset. Näin saadaan neuvonta- ja tukipalveluiden piiriin myös osaamisen kehittämistä tavoittelevat työllistämisehdon toimeenpanot.

Vantaa-Kerava

Rekrytointiapua on viestitetty työllistämisehtoa koskevissa liitteissä. Palvelutuottaja voi hyödyntää Vantaa-Keravan työllisyyspalveluita sopivan työntekijän löytämiseen. Lisäksi Vantaalla on olemassa palveluita, joiden tehtävänä on tukea vaikeasti työllistyviä henkilöitä työelämään pääsemisessä ja tarjota tukea myös työsuhteen aikana. Työllistämiseen on saatavissa myös taloudellista tukea, kuten palkkatuki, rekrytointi tuki ja Vantaa-lisä. Taloudellisista tukimahdollisuuksista voi lukea lisää liitteenä olevasta työllistämisen tavat -taulukosta.

Mikäli palvelutuottaja haluaa hyödyntää työllisyyspalveluita, hän voi olla yhteydessä Vantaan kaupungin työnantajapalveluihin sähköpostilla tyonantajapalvelut@vantaa.fi Rekrytointia varten työnantajapalvelut tarvitsee tiedon työllistämisehdon sisällöstä sekä alustavan työpaikkailmoituksen. Ennen yhteydenottoa on siis tärkeää, että tehtävä, johon työllistettävä halutaan työllistää, on tarkkaan määritelty. Työnantajapalvelut välittävät rekrytointi-ilmoituksen eteenpäin, ja ovat yhteydessä sopivien kandidaattien löydyttyä.

Seinäjoki

Seinäjoella hankinnoilla työllistämisen prosessista vastaava henkilö kontaktoi henkilökohtaisesti kaikki palveluntuottajat, joita työllistämisehto koskee. Pääsääntöisesti tämä tapahtuu puhelimitse, mutta tarvittaessa voidaan käyttää myös sähköpostia. Näiden kontaktien avulla kartoitetaan palveluntuottajien tilanteet rekrytointitarpeiden osalta sekä sovitaan muusta tarvittavasta yhteistyöstä. Jos päädytään siihen, että palveluntuottaja toivoo työllistämisehtoon liittyvien työntekijäehdokkaiden etsimistä Seinäjoen kaupungin Työllisyyspalveluiden kautta, rekrytointiprosessi etenee seuraavalla tavalla:

1. Valittu palveluntuottaja toivoo rekrytointiapua
  2. Työllisyyspalvelut avaavat paikan URA:an ehdokaspaikkana
  3. Tiedottaminen / Työllisyyspalvelut (sisäinen tiedotus) + TE-toimisto (sisäinen tiedotus) + mahdolliset muut kumppanit + työllistämishankkeet
  4. Työllisyyspalvelut: ehdokasasettelu URA:an / TE-toimisto: työtarjouksia työnhakijoille
  5. Kaikkien asiakkaiden otettava yhteys / Seinäjoen kaupunki / Hankinnoilla työllistämisen vastuuhenkilö
  6. Vastuuhenkilö kokoaa hakijat ja informoi niistä palveluntuottajaa
  7. Palveluntuottaja haastattelee haluamansa määrän hakijoita