Julkaisun etusivulle

Case 10: Digi tukee ateria- ja puhtaanapitopalvelujen kehittämistä Kajaanissa

Ateria- ja puhtaanapitopalvelujen kehittäminen on alue, jolla logistiikan ja valvonnan digiratkaisut sekä oppimiseen liittyvät digioivallukset kohtaavat. Palveluissa on toisaalta pystyttävä huolehtimaan alati tarkentuvista, ruuan valmistamiseen ja kuljettamiseen liittyvien säädösten toteuttamisesta ja toisaalta pohtimaan, millä tavoin esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttäminen tehtäviin voisi tapahtua digitaalisesti.

Kajaanin kaupungin omistamassa liikelaitoksessa Mamsellissa haasteisiin on tartuttu ketterin, muuntautuvin ja työntekijöitä kuuntelevin metodein. Mamselli ei pelkästään tuota palveluja vaan toimii myös aktiivisesti niiden kehittäjänä. Kuntaliiton ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n Digiä kuntatyössä -sarjassa tutustuimme Mamsellin tämänhetkiseen digikehittämiseen ja oppeihin kuluneilta vuosilta.

”Pyrimme käyttämään resursseja viisaasti, ja tämä pitää sisällään myös digiratkaisujen huomioimisen kehitystyössä.” - Tuija Vuorinen, johtaja, Kajaanin Mamselli

Kajaanin Mamsellissa työskentelee 160 palvelutyön ammattilaista. Mamselli tuottaa Kajaanille ateria- ja puhtaanapitopalveluja päiväkoteihin, kouluihin, toisen asteen yksikköihin, lukioihin ja ammattikorkeakouluun sekä jonkin verran myös henkilöstöravintoloihin ja kahvioihin. Mamsellilla on myös tilausravintolatoimintaa. Suurimmasta tuotantokeittiöstä lähtee päivittäin yli 5000 annosta päiväkodeille ja perusopetukseen.

Vuonna 2019 Mamselli luopui sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannosta. Toimistolta on paperiset kansiot siivottu pois, ja arkistointikin tapahtuu jo digitaalisesti. Digin hyödyntäminen on avannut Mamsellille tapoja tehdä työtä ajasta ja paikasta riippumattomasti niiden työtehtävien osalta, jotka eivät vaadi läsnäoloa tietyissä työpisteissä. Mamsellilla digitalisaatio ei ole itseisarvo vaan sen miettimisen ytimessä on prosessien aito kehittäminen.

”Digi on helpottanut työn dokumentointia, ja pientenkin kirjausten lisääminen on nyt sujuvaa.”
- Marika Jaakola, palvelusuunnittelija, Kajaanin Mamselli