Julkaisun etusivulle

Case 12: Riveriassa e-oppiminen tuo joustavuutta opiskeluun

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria toimii maakunnan alueella Joensuussa, Outokummussa, Kiteellä, Lieksassa ja Nurmeksessa. Riveriassa opiskelee vuositasolla noin 15 000 opiskelijaa ja pääpaino koulutuksen järjestämisessä on ammatillisessa koulutuksessa. Riverian 700 hengen henkilöstöstä noin 500 ihmistä työskentelee opetuksessa ja ohjauksessa.

Isossa koulutuskuntayhtymässä on mietitty digitalisaation mahdollisuuksia monella eri tasolla. Pedagoginen suunnitelma kattaa pohdinnat digin osuudesta koulutuksessa ja oppimisympäristöissä, hallinnon puolella taas strategia sekä toiminta- ja taloussuunnitelma pitävät sisällään digin hyödyntämisen hallinnon prosesseissa.

Riverian opiskelijan on mahdollista suorittaa kaikki tutkinnon yhteiset osat (35 osaamispistettä) eRiverian verkko-opintoina. Tällaisia yhteisiä opintoja ovat muun muassa kielet, matemaattiset ja yhteiskunnalliset aineet. Lisäksi opiskelija voi kehittää ja osoittaa ammatillista osaamistaan omalta tutkinnon alaltaan digitaalista työkirjaa hyödyntämällä.

Kuntaliiton ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n Digiä kuntatyössä -sarjassa perehdyimme digitalisaation hyödyntämiseen Riverian opetus- ja ohjaustyössä.

”Opiskelijan vaikutusmahdollisuudet opintoihinsa, liikkumavara ja yksilölliset opintopolut ovat tulleet jäädäkseen.” - Jouko Ignatius, digitaalisen teknologian opetuskäytön kehittäjä, Riveria

Digiympäristöt paitsi dokumentaation myös valmistautumisen kanavina

Viimeisten vuosikymmenten aikana muutos kaikille suunnatuista ammatillisista opinnoista kohti yksilöllisesti räätälöityjä opintoja on ollut suuri. Tänä päivänä opiskelija kohtaa opinnoissaan nopeasti digitaalisen oppimisympäristön, jossa erilaiset oppimisen materiaalit ovat käytössä sekä opiskelijoilla että opettajilla. Näitä tietopuolisia materiaaleja opiskelija voi hyödyntää monin eri tavoin opinnoissaan, myös työelämässä oppimisen aikana.

”Tärkeää on hyödyntää digiteknologiaa tarkoituksenmukaisesti.”
- Jatta Herranen, pedagoginen johtaja, Riveria

Digitaaliset oppimisympäristöt ovat opiskelijan tuki Riveriassa myös ennakoinnissa; kun opiskelija on menossa työelämässä oppimaan tiettyyn yritykseen, hän voi tutustua yrityksen tekemiin materiaaleihin etukäteen verkossa. Tällaisia materiaaleja ovat muun muassa työturvallisuuteen ja laitteiden käyttöön liittyvät materiaalit. Samalla, kun yritys tekee sisältöjä opiskelijoiden tarkoituksiin, voi yritys hyödyntää omia materiaalejaan myös muussa perehdyttämisessä.

”Opiskelumateriaali on opiskelijoilla mobiilisti aina käytössä ja oppiminen tapahtuu käytännössä missä ja milloin vain.”
- Ilkka Eronen, verkkopedagogiikan asiantuntija, Riveria

Digitaalisten laitteiden yleistyminen ja arkisuus on tuonut Riveriassa myös uudenlaisia tapoja harjoitella vuorovaikutusta. Esimerkiksi keskustelujen videoiminen ja niiden analysoiminen jälkikäteen voi auttaa opiskelijaa kehittymään asiakas- ja kohtaamistilanteissa.

”Liian usein ajatellaan opiskelijoiden osaavan hyödyntää digiä sujuvasti, vaikka esimerkiksi järkevässä tiedonhaussa on useilla opettelemista.”
- Jouko Ignatius, digitaalisen teknologian opetuskäytön kehittäjä, Riveria