Julkaisun etusivulle

Case 14: Digitaalinen löydettävyys keskiössä Espoon matkailun kehittämisessä

Digikanavat avaavat uusia mahdollisuuksia matkailupalvelujen markkinointiin ja myyntiin. Yritykset osallistuvat entistä enemmän matkailijoiden ”maan tavalla” -elämyksien tarjoamiseen ja hakevat uusia tapoja tuoda palveluitaan digitaalisesti esiin.

Espoossa vastikään päättynyt, työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama digitaalisen löydettävyyden ja ostettavuuden hanke on syventänyt kaupungissa näkemystä matkailun palvelujen entistä laajemmasta ”digitaalisesta läsnäolosta”. Kuntaliiton ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n Digiä kuntatyössä -sarjassa tutustuimme Espoon kaupungin matkailun kehittämisen tämänhetkisiin oppeihin.

”Matkailun digikehittäminen on edennyt Espoossa viime vuosina harppauksin eteenpäin.” - Tiina Backman, myynti- ja markkinointipäällikkö, Visit Espoo

Digitaalisuus matkailun muutostrendinä

Suomen kansallinen matkailustrategia kiteyttää keskeisiä matkailun kehittämisen painopisteitä tälle vuosikymmenelle, ja yhtenä neljästä pääpainopisteestä on ”digitaaliseen muutokseen vastaaminen”. Tätä painopistettä Espoossa on lähestytty selvittämällä digitaalisen löydettävyyden ja ostettavuuden mahdollisuuksia.

Digitaalinen ostettavuus tarkoittaa sitä, että tietyllä alueella matkailun palveluja tarjoavat yritykset löytyisivät verkosta ja alueelle tulevat vierailijat pystyisivät ostamaan palvelut digitaalisesti. Visit Espoolle tarjoutuu tässä työssä yhteiskehittäjän rooli; matkailun alueorganisaatio voi esimerkiksi työskennellä digitaalisten jakelu-, myynti- ja ostoalustoja tarjoavien yritysten kanssa. Myynti- ja matkanjärjestysvastuu alustoilla jää niillä toimiville yrityksille.

Digitaalisuus mahdollistaa myös kansallisen tason matkailun tietovarannon kehittämisen. Tämä työ etenee parhaillaan Visit Finlandin toimesta.

”Uskomme vahvaan yhteistyöhön kansallisesti yli aluerajojen.”
- Miikka Valo, matkailujohtaja, Enter Espoo Oy

Sirpalemaisuus matkailualan ominaistekijänä

Matkailun laaja kenttä pitää sisällään skaalan erilaisia toimijoita aina kansainvälisistä ketjuista yksittäisiin mikroyrittäjiin. Siinä missä isommalla toimijalla voi olla hallussaan moninaiset digitaaliset kanavat, voi mikroyrittäjä vielä etsiä sopivaa tapaa näkyä verkossa.

Visit Espoon digitaalisen löydettävyyden ja ostettavuuden hankkeessa 11 yrittäjää pääsi mukaan askel askeleelta -kehittämiseen, jossa matkailutuotteita muotoiltiin digitaaliseen muotoon yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Yrittäjälle näkyminen digimaailmassa on tänä päivänä helpompaa kuin aiemmin, mutta samaan aikaan tarjontaa on enemmän ja omaa ääntä on tuotava myös esiin.

Korona-ajan vaikutukset matkailuun ovat olleet merkittävät, ja vaikutukset ovat näkyneet myös Espoon kehittämistyössä. Kehittämishankkeet ovat toisaalta saaneet muutostilanteessa vauhtia, mutta vastaan on tullut myös rajoitteita; esimerkiksi matkailualan yritysten henkilöstön lomautusten myötä kehittämistyö on voinut paikoin viivästyä. Koronatilanteen helpottaessa työtä on kuitenkin voitu jatkaa yhdessä sopivien kehittäjäkumppanien kanssa.

”Paikallisten matkailuyritysten osallistaminen matkailun kehittämiseen jatkuu myös koronapandemian jälkeen.”
- Tiina Backman, myynti- ja markkinointipäällikkö, Visit Espoo