Julkaisun etusivulle

10.2 Palvelut digitalisoituvat yhteistyössä asiakkaiden kanssa

Tuore esimerkki Mamsellin digikehitystyöstä tulee opiskelijaravintola Foxista, jonne parhaillaan sovelletaan sähköisiä opiskelijakortteja. Kehitystyö alkoi puolitoista vuotta sitten opiskelijayhdistys KAMOn kanssa. Mamsellilaiset lähtivät suunnittelemaan ja kehittämään yhdessä opiskelijayhdistys KAMOn ja oppilaitoksen kanssa opiskelijan sähköistä tunnistautumista, jota opiskelija voisi hyödyntää ensisijaisesti itsepalvelukassaa käyttäen.

Opiskelijoiden aterioiden yhteydessä olennaista on tunnistautua opiskelijastatuksella Kelan ateriatuen saamiseksi. Foxissa tunnistautuminen päätettiin ottaa käyttöön ensin Pivo-tunnistautumisen kautta. Pivo-tunnistautuminen vie opiskelijan sähköisesti KAMOn rekisteriin, josta tunnisteen saamisen jälkeen opiskelija on oikeutettu opiskelijahintaiseen ateriaan ja voi maksamisen jälkeen siirtyä ruokailemaan.

Haasteita KAMOn rekisterin käytön kohdalla ilmeni siinä, etteivät kaikki opiskelijat olleet KAMOn jäseniä, ja nyt tunnisteen hakua laajennetaan niin, että kaikki opiskelijat voisivat käyttää itsepalvelukassan toimintoja. Maksujärjestelmän digikehittäminen toi mukanaan myös lukijalaitteiden uusimistyötä, ja työ jatkuu parhaillaan mobiilimaksamisen kehittämisessä.

”Prosessien kehittäminen lähtee asiakkaiden kuulostelusta ja yhteisten intressien löytämisestä.” - Marjo Piirainen, kehityspäällikkö, Kajaanin Mamselli

Mamsellilaiset pitävät tiivistä yhteyttä ateria- ja puhtaanapitopalvelujen asiakkaisiin ja kumppaneihin. Säännöllisesti kokoontuvat asiakkuustyöryhmät eri asiakkuuksien kohdalla auttavat ideoiden esiin tuomisessa. Mamsellilla on vastikään pohdittu myös liikelaitoksen omaa tulevaisuuskuvaa skenaariotyön avulla; se on tuonut esiin vahvuuksia ja toisaalta kohtia, joissa Mamselli voisi ottaa entistä aktiivisemman kehittäjäroolin.

”Teemme Mamsellilla itse omaa tulevaisuuttamme.”
- Tuija Vuorinen, johtaja, Kajaanin Mamselli