Julkaisun etusivulle

Case 8: Digillä turvallisuutta hälytysajoihin, pelastustoimeen ja liikenteeseen

Oulusta se lähti. Idea siihen, että liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa ja avun saantia nopeuttaa kattavalla ja automaattisesti toimivalla järjestelmällä, joka antaisi hälytysajoneuvoille etuisuuksia risteyksissä. Oulun kaupungin, Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, urakoitsijoiden ja laitetoimittajien yhteistyön pohjalta syntyi 2010-luvun alussa liikennevaloetuusjärjestelmä HALI, joka on parhaillaan leviämässä koko Suomeen kansalliseksi järjestelmäksi Fintrafficin koordinoimana.

Kuntaliiton ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n Digiä kuntatyössä -sarjassa tutustuimme eri toimijoiden näkökulmasta HALIin, jonka käyttö on vähentänyt merkittävästi hälytysajoneuvojen risteysonnettomuuksia ja lisännyt ambulanssikuljettajien, palomiesten ja osin myös poliisien työturvallisuutta hälytystehtävissä. 

”Markkinoilla ei ollut riittävän hyviä etuusjärjestelmiä tarjolla, minkä vuoksi meidän piti kehittää oma.” - Jukka Talvi, HALI-järjestelmän alkuperäinen ideoija ja kuntatekniikan johtaja, Vaasan kaupunki

Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI leviämässä paikallisista toteutuksista kansalliseksi järjestelmäksi

Ambulanssin valot vilkkuvat ja sireeni soi autojonon takana. Liikennevalo näyttää punaista, ja ruuhkassa seisovien ajoneuvojen kuljettajat punnitsevat eri vaihtoehtoja väistääkseen kiireistä ensihoidon yksikköä. Hikikarpalot nousevat kuljettajien ohimoille, kun he joutuvat ajamaan päin punaista tai pujottelevat autoinensa sikin sokin tien sivuun ja kevyen liikenteen väylälle. Kolareita ei tällä kertaa onneksi synny, ja ambulanssi pääsee kuin pääseekin autojen ohi jatkamaan matkaansa. Kestää tovin, ennen kuin autot ovat asettuneet takaisin ajoradalle ja liikenne palaa normaaliksi.

Yllä kuvattu tilanne on kuvaus lähihistoriasta. Ennen liikennevaloetuusjärjestelmä HALIa Suomessa oli vain yksittäisiä liikennevaloristeyksiä, joiden etuisuuksia palolaitokset tai hätäkeskus ohjasivat manuaalisesti tiettyjen reittien osalta. Etuisuusjärjestelmien käyttö edellytti hyvää muistia sekä nopeutta painaa järjestelmä päälle riittävän ajoissa, jotta valot ehtivät vaihtua oikeaan aikaan vihreäksi risteyksessä. Lisäksi järjestelmä piti muistaa kytkeä pois päältä, kun tarvetta liikennevalojen ohjaukselle ei enää tilanteessa ollut. Automaattisesti toimivalle ja kattavalle järjestelmälle oli todellinen tarve.

”Kun poliisin tai pelastustoimen työntekijät pääsevät hälytysajon kohteeseen ilman risteystilanteissa kohonnutta stressiä, heidän toimintakykynsä perillä kohteessa voi parantua.” - Jarno Väliaho, vanhempi konstaapeli, Oulun poliisilaitos

Viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 500:aan liikennevaloristeykseen ja 400:aan hälytysajoneuvoon on asennettu liikennevaloetuusjärjestelmä HALI, joka on vähentänyt muistinvaraista liikennevalo-ohjausta sekä risteysten kaoottisia tilanteita merkittävästi. Kaiken kaikkiaan noin viidennes Suomen liikennevaloista ja hälytysajoneuvoista on HALIn piirissä. Tavoitteena on, että alun perin Pohjois-Pohjanmaalta Itä-Suomeen, Tampereelle ja Vaasaan levinnyt järjestelmä olisi muutaman vuoden kuluessa käytössä koko maassa.

Liikennevaloetuusjärjestelmä HALIn alkuperäisenä ideoijana pidetään parhaillaan Vaasan kaupungilla työskentelevää ja aiemmin Oulun kaupungin liikenneinsinöörinä toiminutta Jukka Talvea, joka teki ensimmäiset järjestelmän määrittelyt ja oli mukana kehittämässä HALIa usean vuoden ajan.

”HALIn visiona on ollut, että HALI on ohjelmistotuote, joka hyödyntää olemassa olevia laitteita ja ohjelmistorajapintoja.”
- Jukka Talvi, HALI-järjestelmän alkuperäinen ideoija ja kuntatekniikan johtaja, Vaasan kaupunki

Yksinkertaisesti kuvattuna liikennevaloetuusjärjestelmä HALI koostuu kolmesta eri komponentista: hälytysajoneuvoihin asennettavasta laitteesta tai sovelluksesta, liikennevalojen ohjauslogiikasta sekä pilvipalvelimesta. Hälytysajoneuvo on jatkuvassa satelliittipaikannuksessa ja kun se lähestyy risteystä, ajoneuvossa oleva laite lähettää palvelimen kautta ohjauskomennon, joka vaihtaa oikean liikennevalon vihreälle.

Tällöin yksittäisten kuljettajien ja muun liikenteen ei tarvitse keksiä, mihin suuntaan he hälytysajoneuvoa väistävät, vaan liikenne soljuu vihreää linjaa pitkin eteenpäin ja hälytysajoneuvon on helpompi lähteä ohittamaan tai etsiä kulkureitti muun liikenteen rinnalla. Kun hälytysajoneuvo on ohittanut risteyksen, risteyksen toiminta palaa normaaliksi.

”Parhaimmillaan vihreä aalto on sellainen, että ajoneuvon käyttäjä ei sitä edes huomaa. Liikennevalot näyttävät vihreää ja liikenne soljuu edestä pois.”
- Tero Vanhamaa, palopäällikkö, Kymenlaakson pelastuslaitos

Hälytysajoneuvon kuljettajalle HALIn käyttäminen on helppoa. Oulussa HALI kytkeytyy päälle auton sisällä olevaa painiketta painamalla. Joissain kaupungeissa ja ajoneuvoissa HALI menee päälle samalla, kun hälytysvalot syttyvät. Liikenteessä HALI ei edellytä kuljettajalta erityistoimenpiteitä.

Hälytysajoneuvoista HALIssa ovat mukana ambulanssit ja paloautot sekä Oulussa poikkeusluvalla poliisiautot. Tekeillä olevaan kansalliseen HALI-järjestelmään pyritään saamaan kaikki poliisiautot mukaan. Poliisiautojen kytkeminen järjestelmään edellyttää erityisiä poliisien sijaintitietojen jakamiseen liittyviä tietoturvaratkaisuja, joita suunnitellaan parhaillaan. Mahdollisesti tulevaisuudessa HALIin voisivat liittyä myös rajavartijat ja tulliviranomaiset.  

HALI parantaa turvallisuutta ja työhyvinvointia

Liikennevaloetuusjärjestelmä HALIlla on ollut useita positiivisia vaikutuksia. HALIn käyttöönoton jälkeen sen piirissä olevissa risteyksissä ei ole tapahtunut hälytysajoon liittyvää liikenneonnettomuutta. Tulos on merkittävä, sillä usein hälytysajoneuvojen risteysonnettomuuksissa tapahtuu myös henkilövahinkoja.

Toinen merkittävä HALIn tuoma hyöty on ollut se, että hälytysajoneuvot ovat päässeet nopeammin perille kohteeseen. Esimerkiksi sydämen toimintaan liittyvissä kiireellisissä sairaustapauksissa jokainen hälytysajossa säästetty sekunti on tärkeä. HALI-järjestelmä mahdollistaa ambulanssin liikkumisen nopeasti kaupungin läpi myös ruuhka-aikoina ja parantaa potilaan mahdollisuuksia saada pikaista apua. Myös raskaan palokaluston liikkuminen kaupunkialueilla on nopeutunut huomattavasti.

Hälytysajoneuvojen kuljettajien näkökulmasta HALI-järjestelmä parantaa ajamisen ja samalla työnteon turvallisuutta ja työhyvinvointia. Kuntalaisille HALI tuo selkeyttä ja turvallisuutta liikkumiseen hälytysajoneuvojen rinnalla.

”HALI-järjestelmän käyttö lisää työhyvinvointia ja -turvallisuutta arjen tasolla.”
- Jani Koppelo, HALI-laatupäällikkö, Destia Oy

Turvallisuuden ja terveyden edistämisen lisäksi HALIn etuna nähdään se, että HALI on avoin ja vapaa järjestelmä, joka ei ole yksityisten laitetoimittajien omistuksessa. HALI-järjestelmän ympärille on muodostunut laaja ekosysteemi ja tiivis ja monialainen yhteistyö eri toimijoiden välillä.

HALIn kansallista laajenemista edistävät Kuntaliitto, Oulun kaupunki ja Fintraffic. Muita merkittäviä toimijoita HALIn ympärillä ovat HALIa käyttävät Suomen kunnat ja kaupungit, sairaanhoitopiirit, pelastus- ja poliisilaitokset, liikennevalosuunnitelmia tekevät konsultit, tietoliikenneoperaattorit, liikennevalourakoitsijat, valtion erillisverkot sekä liikennevalojärjestelmä-, ohjelmisto- ja ajoneuvolaitetoimittajat.

”Yhteistyö on ollut toimivaa eri toimijoiden kanssa. Yhdessä olemme onnistuneet saavuttamaan tavoitteet.”
- Olli Rossi, kansallisen HALI-järjestelmän tuotepäällikkö, Fintraffic Tie Oy