Julkaisun etusivulle

12.1 Henkilöstö aktiivisesti mukana digiopetuksen koulutuksessa

Koronapandemian aiheuttamiin muutoksiin Riveriassa pyrittiin varautumaan muutaman viikon ajan ennen valtakunnallista sulkua. Sopeutumista helpotti jo valmiina käytössä olevat digitaaliset oppimisympäristöt (opi.riveria.fi ja digitaalinen työkirja) sekä kattava laitteisto. Digityökirjan käytön osalta järjestetyn koulutuksen osallistujamäärä nousi nopeasti yli kahteensataan opettajaan ja verrattuna aikaan ennen pandemiaa kuulijoiden joukko moninkertaistui. Riveriassa jatketaan ”Puhetta pedagogiikasta” -teemakeskusteluja säännöllisesti myös vuonna 2022.

Riveriassa henkilöstön tukena on myös digiopetuksen mentori, joka pääsee jalkautumaan kentälle ja auttamaan käytännön ongelmien ratkomisessa. Opettajille viestitään selkeästi, millaisia ohjelmia ja järjestelmiä käytetään, jolloin opettajien kynnys pyytää apua ohjelmien käytössä madaltuu.

Riverian opiskelijoiden digitaidot jakaantuvat monitasoisesti. Osa opiskelijoista oppii käyttämään esimerkiksi digitaalisia ympäristöjä intuitiivisesti, osa taas tarvitsee käytön opetteluun enemmän tukea. Toisaalta osaaminen voi olla myös laite- ja sovelluskohtaista; vaikka opiskelija hallitsisi tietyntyyppiset käyttötavat, voi harjoittelun tarvetta löytyä heti laitemerkin ja sovelluksen vaihtuessa.

”Digitaalisessa ympäristössä toimimisen opiskelu kuuluu olennaisesti kaikille, myös aikuisopiskelijoillemme.” - Ilkka Eronen, verkkopedagogiikan asiantuntija, Riveria

Digitalisaatiolla on rooli myös kädentaitojen opiskelussa

Riveriassa kohdataan aika ajoin epäilyksiä kädentaitojen opiskelun ja digitalisaation yhtymäkohdista. Käytännön työtä harvoin voikaan oppia ”etänä”, ja Riveriassa digitalisaation tarkoitus onkin ensisijaisesti tukea niitä opiskelun alueita, joissa oppiminen digitaalisissa ympäristöissä on hyödyllistä.

Esimerkiksi metsäalan perustutkinnon metsäkoneenkuljetuksen osaamisalan opinnoissa puuttuvan osaamisen hankkimiseen kuuluu käytännön työskentelyä, jossa opastaja on jatkuvasti paikalla. Käytännön työskentelyn vaiheet ja siitä saadut opit voidaan dokumentoida digitaalisesti videoilla ja valokuvilla, joiden avulla opiskelija pääsee osoittamaan osaamisensa. Järjestelmien avulla opettajat voivat perehtyä opiskelijan osaamiseen ajasta ja paikasta riippumattomasti.

”Sähköisesti tehtävissä opinnoissa parasta on joustavuus.”
- Simo Suikkala, metsäkonealan opiskelija, Riveria

Ennakkoon valmistautuvan opiskelun myötä kädentaitojen ohjaamiselle ja harjoittelulle voi jäädä enemmän aikaa, kun osa tiedollisista taidoista on omaksuttu jo valmiiksi verkossa. Riveriassa ajatellaan, että digitaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat ”käänteisen oppimisen mallin” toteuttamisen nykyistä paremmin ammatillisessa koulutuksessa.

”Digimuutos on myös asennemaailman muuttamista.”
- Jatta Herranen, pedagoginen johtaja, Riveria