Julkaisun etusivulle

14.1 Sovelluskehittäminen tuo joustavuutta matkareittien suunnitteluun

Koronapandemia on johdattanut kehittämään uusia toimintamalleja Espoossa. Digitaalisen löydettävyyden ja ostettavuuden hankkeessa Espoossa käynnistettiin reittisuunnittelu- ja ostotyökalun pilotointityö, joka jatkuu edelleen vuonna 2022.

Reittisuunnittelu- ja ostotyökalu tarkoittaa, että asiakas voi yhdestä paikasta käsin suunnitella, räätälöidä ja ostaa mieleisensä pakettimatkan sisältäen matkan retket, majoituksen ja käyntikohteet. Asiakas voi varata myös vuokra-auton etukäteen verkossa.  

Asiakkaan ”polku” jatkuu suunnittelusta itse retken kokemiseen ja sen päättymiseen aina palautteen antamiseen saakka. Asiakkaana voi olla yksittäinen matkailija tai matkanjärjestäjä. Espoossa suunnataan markkinoinnillista viestintää tällä hetkellä esimerkiksi saksankielisille alueille ja Keski-Eurooppaan.

Espoossa matkailijoita palvelemaan on otettu käyttöön myös Bookingpoint-alusta, jota Natura Viva Oy operoi. Tältä alustalta matkailija voi ostaa digitaalisesti yksittäisiä matkailupalveluita. Bookingpointin piirissä on jo reilut 15 kuntayhteistyökumppania. Bookingpoint mahdollistaa yrittäjille aina auki olevan matkailupalvelujen esittelykanavan ja verkkokaupan.

Se, että yrittäjä tarjoaa matkailupalvelua, ei vielä takaa palvelun ja matkailijoiden kohtaamista. Tämän vuoksi yrittäjiä myös tuetaan omien palvelujen tuotteistamisessa ja toimintatapojen muutoksessa kohti digitaalisuuden entistä vahvempaa hyödyntämistä. Monet matkailijat toivovat tänä päivänä etenevänsä verkossa saman tien läpi asiakaspolun eri vaiheet aina inspiraatiosta ostamiseen ja suositteluun.

”Matkailun digikehittämisessä sopeutumista ja mukautumista tarvitaan niin yrittäjiltä kuin kunniltakin.” - Ilkka Lariola, toimitusjohtaja, Natura Viva Oy

Digitaalisen matkailun ymmärrys on kasvanut Espoossa myös kampanjoiden vaikuttavuudesta ja hakukoneoptimoinnista. Lisäksi on kehitetty tiedolla johtamisen kokonaisuutta, jota parhaillaan nivotaan yrityspuolen tukemiseen ja tuotteistamisen kehittämiseen. Tietoa yhteen kokoavien palvelujen, kuten BisLenzin, hyödyntäminen on helpottanut aiemmin manuaalisista lähteistä kerätyn datan käsittelyä.

”Myös yksittäisten matkailijoiden arvot ohjaavat sitä, miten matkailun palveluja käytetään.”
- Tiina Backman, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Visit Espoo

Kestävyys matkailun avainsanana

Kestävyyden merkitys matkailussa on kasvussa, ja myös Espoossa se nähdään voimavarana. Alueet, jotka pystyvät tuottamaan kestäviä matkailun mahdollisuuksia, ovat matkailijoille houkuttelevia jatkossakin.

Matkailijat ovat enenevässä määrin myös tietoisia hiilijalanjäljestään, ja voivat sen vuoksi vähentää lyhytkestoista matkustamista ja sen sijaan viipyä tietyissä matkakohteissa pidempään. Toisaalta esimerkiksi liikkumispalveluiden kehittämisen suuntaa on vaikea ennustaa, samoin kuin pandemiatilanteen kestoa ja sen pitkäaikaisvaikutuksia.

Suomen valtteina matkailussa ovat luonto, rauha ja puhdas ilma. Näiden valttien vaaliminen tulee entistä tärkeämmäksi myös kestävän matkailun rakentamisessa.

”Kiertotalouden ja jakamistalouden ratkaisut muokkaavat matkailua myös tulevaisuudessa.”
- Miikka Valo, matkailujohtaja, Enter Espoo Oy