Julkaisun etusivulle

15.1 Joukkoliikenteen maksujärjestelmän kehittämisellä parempaa ja joustavampaa palvelua

Yksi olennainen osa kestävän ja älykkään kaupunkiseudun rakentamista Tampereella on joukkoliikenteen ja sen palvelujen kehittäminen. Viimeisten vuosien aikana Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse on yhdessä tietohallinnon, yhteistyökumppaneiden ja palvelun käyttäjien kanssa uudistanut joukkoliikenteen maksujärjestelmää. Tavoitteena on tarjota asiakkaille parempaa ja joustavampaa palvelua, joka kannustaa kaupunkiseutulaisia joukkoliikenteen käyttöön. Lisäksi aiempaa luotettavampi ja kustannustehokkaampi maksujärjestelmä on kaikkien etu.

”Tavoitteemme on lisätä asukkaille mahdollisuuksia hoitaa asioita digitaalisesti. Samaan aikaan kuitenkin varmistamme, että myös henkilökohtaista palvelua on saatavilla.”
- Elli Kotakorpi, projektipäällikkö, Tampereen kaupunki

Asiakkaille ja palvelun käyttäjille konkreettisin Nyssen maksujärjestelmään liittyvä uudistus on ollut lähimaksun käyttöönotto joukkoliikenteessä kesällä 2021. Toinen suuri, mutta toistaiseksi vielä asiakkaille vähemmän näkyvä kehittämistyö on liittynyt siirtymään korttipohjaisesta tilipohjaiseen maksujärjestelmään.

Lähimaksun myötä Tampereen kaupunkiseudulla linja-autoissa ja raitiovaunussa matkustavat voivat maksaa matkansa pankki- tai luottokorttiominaisuudella. Uusissa vuonna 2021 käyttöönotetuissa raitiovaunuissa käteisen rahan käyttö ei ole alun perinkään ollut mahdollista, mutta linja-autoissa matkustajat voivat maksaa käteisellä kesään 2022 asti. Lähimaksuominaisuutta on kehitetty yhdessä kuntien omistaman yhtiön sekä Helsingin seudun liikenteen kanssa. Lähimaksamisesta on kerätty asiakaspalautetta, jota hyödynnetään jatkokehitystyössä.

Nykyisessä Nyssen korttipohjaisessa maksujärjestelmässä käytössä on matkakortit, joihin ihmiset voivat tallettaa rahaa ja joita voi käyttää maksamiseen joukkoliikennevälineissä. Matkakortille voi ladata rahaa verkkopalvelussa tai myyntipisteessä. Tilipohjaiseen järjestelmään siirryttäessä asiakkaan tiedot eivät ole enää fyysisellä matkakortilla, vaan sähköisessä taustajärjestelmässä. Kulkuvälineessä tunnistautumiseen voi käyttää matkakortin lisäksi esimerkiksi pankkikorttia tai matkapuhelinsovelluksessa olevaa QR-koodia.

Tällä hetkellä Tampereen seudulla on erillisiä järjestelmiä ja palveluja muiden muassa matkalippujen ostamiseen, omien tietojen tarkasteluun sekä matkakortin lataamiseen. Jatkossa tilipohjainen taustajärjestelmä mahdollistaa sen, että asiakkaan tiedot ovat yhdessä paikassa sähköisesti. Tämä parantaa tietojen luotettavuutta ja mahdollistaa asiakkaalle helpon pääsyn omiin tietoihin.

Joukkoliikennettä kehitettäessä lähtökohtana on, että jokaisen kuntalaisen tulee pystyä joukkoliikennettä käyttämään. Vaikka digitaaliset palvelut helpottavat monen kuntalaisen asiointia, voivat ne olla toisille vaikeakäyttöisiä ja pelottaviakin. Tampereella niin sanottujen perinteisten palveluiden ja digipalvelujen välistä kynnystä on pyritty madaltamaan muiden muassa niin, että raitiovaunuihin ja linja-autoihin voi ostaa käteisellä ennakkokertalipun yhteistyökumppaneiden toimipisteistä. Käteismaksua vastaan asiakas saa paperilipun, jonka QR-koodin hän näyttää joukkoliikennevälineessä lukijalle.

”Ihmiset ovat erilaisia. Pyrimme tekemään joukkoliikenteen käytön mahdollisimman helpoksi kaikille.”
- Elli Kotakorpi, projektipäällikkö, Tampereen kaupunki