Julkaisun etusivulle

8.1 Kymenlaakso liittyi ensimmäisenä kansalliseen HALI-järjestelmään

HALI-järjestelmän käyttöönotto edellyttää paikallisesti usein sekä kaupungin että pelastuslaitoksen ja sairaanhoitopiirin yhteistä tahtotilaa päästä järjestelmän piiriin. Kustannuksia syntyy projektin johtamisesta, liikennevaloihin tehtävistä ohjelmoinneista, laitteiden asennuksista ajoneuvoihin, välityspalvelimen hankinnasta sekä järjestelmän jäsenmaksusta. Kohtuullisella jäsenmaksulla katetaan järjestelmän käyttö- ja kehittämiskuluja.

Koska perusprosessit ovat kunnossa, HALI-järjestelmään liittyminen on melko vaivatonta. Kaupungit ovat uusineet runsaasti liikennevalojärjestelmiä ja tietoliikenneyhteyksiä viimeisten 5–7 vuoden aikana, minkä johdosta perusinfrastruktuuri on nykyaikaista, eikä HALIn asentaminen vaadi suuria lisäinvestointeja.

Kymenlaakso on ensimmäinen alue, joka on liittynyt kansalliseen HALI-järjestelmään. Projekti käynnistyi vuoden 2018 alussa, jolloin pelastuslaitoksen henkilöstö ehdotti Kouvolan kaupungille järjestelmän käyttöönottoa. Pelastuslaitoksen, Kymsoten ensihoidon ja Kouvolan kaupungin yhteisten tapaamisten jälkeen valmistui projektin esiselvitys lokakuussa 2018. Ensimmäiset HALI-järjestelmän pilotoinnit sekä liikennevalojen ja ajoneuvolaitteiden testaukset järjestettiin syksyllä 2019.

Pilottivaiheessa Kymenlaakson HALI-konsortio päätti, mitä risteyksiä halutaan alkuvaiheessa ottaa etuisuusjärjestelmän piiriin. Valinta kohdistui keskuspaloaseman läheisyydessä oleviin risteyksiin, joiden tiedettiin olevan haastavia paikkoja ruuhka-aikoina. Samalla pelastuslaitos ja ensihoito tekivät ajoneuvoihin tarvittavia laiteinvestointeja. Kahdeksan risteystä sekä kymmenkunta ensihoitoyksikköä ja pelastuslaitoksen ensilähdön kalustoa otettiin mukaan pilotointiin. Hyvien käyttäjäkokemusten jälkeen vuonna 2020 tehtiin virallinen päätös lähteä mukaan kansalliseen HALI-järjestelmään.

Keväällä 2021 HALI-järjestelmä otettiin käyttöön lähes kaikissa Kouvolan kaupungin liikennevaloissa sekä pelastuslaitoksen ja sairaanhoitopiirin hälytysajoneuvoissa. Kymenlaaksossa HALI-järjestelmän käyttöönotto on tuottanut työtä ja tuloja kotimaiselle laitetoimittajalle sekä paikallisille laiteasentajille. Ajoneuvolaitteiden asennustyöt vanhempiin autoihin on teetetty paikallisissa liikkeissä, kun taas uusissa autoissa asennukset tehdään valmiiksi jo koritehtaalla. Paikallinen sähköyhtiö on hoitanut liikennevalotekniikan ja ohjauslaitteiden päivitykset HALI-järjestelmän vaatimusten mukaisiksi.

”Tarvitaan innostusta ja myös yksittäisiä ihmisiä viemään asioita eteenpäin. Suuri kiitos Kouvolan kaupungin avainhenkilöille, jotka näkivät HALIn mahdollisuudet ja päättivät panostaa tähän hienoon järjestelmään.” - Tero Vanhamaa, palopäällikkö, Kymenlaakson pelastuslaitos