Julkaisun etusivulle

3.1 Kohtaamiset ainutkertaisia myös digitaalisissa välineissä

Digitaalisen nuorisotyön yksi suurimmista eduista on se, että sen kautta voidaan tavoittaa myös sellaisia nuoria, jotka eivät halua tai pääse tulemaan nuorisotaloille niiden aukioloaikojen puitteissa. Tämä tekee palveluista entistä yhdenvertaisempia ja osallistumisesta tasavertaisempaa.

Sähköisten palvelujen kautta nuorten on mahdollista ottaa yhteyttä ohjaajiin missä ja milloin tahansa.  Nuorelle voi olla tärkeää purkaa murheitaan vaikkapa keskellä yötä ja hän voi saada lohtua siitä tiedosta, että nuorisotyöntekijä saa viestin seuraavana päivänä avattuaan työpuhelimen. Toisin sanoen nuorisopalveluissa työskennellään työajan puitteissa, mutta nuorille voidaan rakentaa turvaverkkoa myös työajan ulkopuolella.

Nuorisopalveluiden työntekijät ovat kohtaamisten ammattilaisia. Ennen koronapandemiaa kohtaamiset painottuivat nuorisotaloille ja kerhoihin. Sulkutilan myötä erilaisten chat-palveluiden käyttö lisääntyi merkittävästi, ja nuoret saattoivat kertoa kuulumisiaan minä tahansa päivänä, ei vain esimerkiksi keskiviikkoisin pelikerhon yhteydessä.

Työprofiili auttaa säilyttämään ammattimaisuuden

Hyvinkään nuorisopalvelujen työntekijät ovat nuorten tavoitettavissa työntekijäprofiileidensa välityksellä. Toisille työskentely sähköisillä välineillä on luontevampaa kuin toisille, eikä kaikkien työntekijöiden tarvitse olla läsnä samoilla alustoilla. Nuoret ovat voineet hyväksyä nuorisotyöntekijän kaverilistalleen, mutta se ei ole välttämätöntä.

Keskustelua voidaan käydä äänen tai viestien muodossa nuorisopalveluiden Discord-kanavissa. Nuorisopalveluiden tavoitteena on olla saavutettavissa mahdollisimman monessa eri nuorten suosimassa paikassa ja välineellä.

Kasvokkain tapahtuvassa kohtaamisessa empatiaa on mahdollista ilmaista eleillä ja äänenpainoilla, mutta verkossa kohtaaminen vaatii toisenlaisia painotuksia. Tilanteen luku sekä nuorelle sopivan kielen käyttö ovat avainasemassa onnistuneessa verkkokohtaamisessa. Keskustelua ylläpidetään jatkokysymyksillä ja otetaan kantaa nuorille tärkeisiin asioihin. Nuorisotyöntekijän tehtävänä on välittää nuorelle tunne siitä, että työntekijä on nuorta varten ja kiinnostunut kuulemaan hänen asioitaan.

”Nuorisotyöntekijä on sosiaalisessa mediassa aktiivinen toimija ja keskustelija, joka ei vain odota, että nuoret ottavat yhteyttä.” - Jenni Lappalainen, nuoriso-ohjaaja, Hyvinkään kaupunki

Digitaalinen läsnäolo vaatii treenaamista

Hyvinkään nuorisopalveluissa on huomattu, että kirjallisissa viesteissä nuoret saattavat kertoa henkilökohtaisia asioita ja syöksyä niin sanottuun syvään päähän paljon nopeammin kuin kasvokkaisissa kohtaamisissa. Kynnys omien murheiden, ahdistusten ja huolten kertomiselle madaltuu, kun fyysinen kontakti puuttuu. Tämä saattaa ensimmäisillä kerroilla yllättää nuorisotyöntekijän, mutta kokemuksen myötä tilanteisiin voi oppia reagoimaan yhä rakentavammin.

Kuten kasvokkain, myös digitaalisissa välineissä kohtaamiset ovat ainutlaatuisia. Työntekijän tulee muistaa, että hänelle kymmenes keskustelu saman illan aikana saattaa olla nuorelle ainoa aikuisen kanssa käyty keskustelu koko kuukauden aikana. Hyvinkään nuorisopalveluissa on mietitty erilaisten chatbottien käyttöönottoa, mutta päädytty siihen, että ihmisten välistä vuorovaikutusta ei voi korvata koneilla.

"Nuoristotyö on elämässä rinnalla kulkemista. Nuorille näkyy äkkiä läpi, jos sitä tekee vastentahtoisesti tai roolin kautta."
- Jenni Lappalainen, nuoriso-ohjaaja, Hyvinkään kaupunki

Sosiaalisen median käyttö vapaa-ajalla ei vielä takaa sitä, että työntekijä osaisi automaattisesti kohdata nuoria myös digitaalisessa ympäristössä. Digitaalisten välineiden käyttöä ja kohtaamista harjoitellaan alan oppilaitoksissa. Valmiudet kohtaamiseen pitäisi olla kunnossa, mutta nopeasti vaihtuvat ilmiöt ja digitalisaation nopea kehitys edellyttävät työntekijöiltä joustavuutta, intoa oppia jatkuvasti uutta ja harjoitella uusien sovellusten käyttöä.