Julkaisun etusivulle

3.2 Kokeilut ja ketteryys auttavat nuorisopalveluja pysymään ajan hermolla

Ketteränä ja sopivan pienenä yksikkönä nuorisopalvelut on ollut edelläkävijänä Hyvinkään kaupungin digiloikassa. Esimerkiksi nuorisopalveluiden laatima sosiaalisen median ohje on otettu kaupungin sosiaalisen median ohjeen pohjaksi, sillä se oli käytössä jo ennen kuin kaupunki alkoi laajemmin ottaa omia digiaskeleitaan.

Nuorisopalveluiden digitalisaatioon liittyvää kokemusta ja asiantuntemusta hyödynnetään myös Hyvinkään kaupungin suunnitteluverkostoissa. Kaupungin tietohallinto ymmärtää hyvin nuorisopalvelujen nopeastikin muuttuvia sovelluksiin ja tietokoneohjelmiin liittyviä tarpeita, jotka poikkeavat perinteisestä toimistotyöstä.

Hyvinkäällä nuorisotyöntekijöitä kannustetaan reagoimaan nopeasti uusiin ilmiöihin ja kokeilemaan uusia sähköisiä välineitä mahdollisimman nopeasti ja matalalla kynnyksellä. Myös vanhoista toimimattomista keinoista ja alustoista uskalletaan luopua, kun työskentelyn ilmapiiri on salliva eikä epäonnistumisia pelätä.

Monissa sosiaalisen median palveluissa on sisällöntuotantoon liittyviä erilaisia tavoitteita. Nuoret huomaavat nopeasti, jos nuorisotyöntekijä ei osaa käyttää palvelua tai ei ole sisäistänyt sen logiikkaa. Tämän vuoksi Hyvinkään nuorisopalveluiden työntekijät jakavat viikkopalavereissa kokemuksiaan siitä, mikä on toiminut ja mikä ei. Väistämättä eteen tulevista virheistä voidaan oppia ja tarvittaessa myös pahoitella niitä nuorille.

Kokeilemisessa ja uusien palvelujen käyttöönotossa nuoret ovat parhaita asiantuntijoita. Nuoret myös äänestävät herkästi jaloillaan - jos jokin palvelu ei miellytä, sitä ei käytetä uudestaan. Jatkuva kommunikointi nuorten kanssa tuo esiin palveluihin liittyviä mielipiteitä, ideoita ja ajatuksia. Välillä nuorisotyöntekijät kuuntelevat myös suoraan nuorilta oppeja tiettyjen sovellusten käyttämiseen.

Hyvinkäällä on huomattu, että lähtökohtaisesti parhaiten toimivat sellaiset ideat, jotka nuoret ovat itse keksineet ja joita he ovat lähteneet toteuttamaan.

”Nuorisotyössä kilpailemme nuorten vapaa-ajasta ja pohdimme jatkuvasti keinoja vastata nuorten muuttuviin tarpeisiin.”
- Mika Joensuu, nuorisopäällikkö, Hyvinkään kaupunki