Julkaisun etusivulle

4.1 Kirjastoista digituen keskeisin ympäristö

Tämän päivän kirjastotyön arjessa digituen ja -opastuksen rooli on suuri. Digiasioissa autetaan ruohonjuuritasolla eli opastetaan laitteiden käytössä ja erilaisten verkkopalveluiden hyödyntämisessä. Digituki sisältää myös medialukutaidon ja mediaymmärryksen kasvattamista - asiakkaita autetaan huomioimaan esimerkiksi sitä, ettei kaikki netistä löytyvä tieto ole faktaa.

"Tehtävää on siinä, ettei kukaan jäisi digimaailman ulkopuolelle."
- Paula Laaksonen, kirjastonhoitaja, Keskustakirjasto Oodi

Kirjastotyöntekijän työnkuva painottuu asiakaspalveluun

Kirjaston työntekijöiden päivittäisissä tehtävissä esimerkiksi aiemmin tärkeä luettelointiosaaminen saa yhä vähemmän sijaa. Sen sijaan päivää voivat rytmittää kirjaamiset logistiikkajärjestelmään, kirjavinkkien päivittäminen verkkoon, chatbot-kehittäminen, pelien suunnittelu ja asiakkaiden neuvominen 3d-tulostinten kanssa.

”Kirjastolaisten” keskuudessa työn monipuolistuminen ja sirpaloituminen on voinut herättää ajatuksia hallinnan menettämisestä - toisaalta uudenlaiset työskentelyolosuhteet houkuttelevat myös uteliaisuutta ja joustavuutta esiin. Kun automatisoidut palautus- ja lajittelukäytännöt liikuttavat aineistoja kirjastojen välillä, vapautuu kirjastotyöntekijöiltä aikaa asiakkaiden auttamiseen.

 ”Tekoälyä voidaan käyttää jo tietokirjojen kuvailun apuna, mutta fiktiivisen aineiston kohdalla tekniikka vaatii vielä paljon kehittämistä.” - Aija Laine, erityissuunnittelija, valtakunnalliset kehittämispalvelut, Helsingin kaupunginkirjasto