Julkaisun etusivulle

Tontin lohkomisen pöytäkirjahakemisto

Hakemistona toimii tontin lohkomisen pöytäkirjan otsikkoihin liitetyt pykälän sisällön kuvaus, viittaukset hakusanoihin ja lakipykäliin sekä mallipykälät. 

Otsikkoluettelo: (kukin otsikko johtaa pöytäkirjapykälän alkuun) 

1 §. Aloitus 

2 §. Tiedottaminen 

3 §. Asianosaiset 

4 §. Toimitusmiehet 

5 §. Esteettömyys 

6 §. Perusedellytykset 

7 §. Hakemusasiakirjat 

8 §. Lakannut yhteinen alue 

9 §. Rajat 

10 §. Lykkäys 

11 §. Jatkaminen 

12 §. Asianosaiset 

13 §. Esteettömyys 

14a §. Muodostajakiinteistöjen pinta-alojen tarkistus 

14 §. Pinta-alatiedot 

nn §. Tontinosan lunastus 

15 §. Rasitteet 

16 §. Käyttöoikeuden rajoitukset 

17 §. Osuudet yhteisiin 

18 §. Pysyvyyskiinnitys

19 §. Kiinnitysten järjestely 

20 §. Rekisteröintiedellytykset 

21 §. Kantakiinteistö 

22 §. Toimituskustannukset 

23 §. Lopetus 

Tontin lohkomistoimitus, 2005 

Pöytäkirjan otsikko

1 §. Aloitus

Pykälässä kirjataan vireilletulotapa, aloitusaika sekä toimituspaikka. 

Toimituskokous

Toimitusinsinöörin myöhästyminen, uusi kokousKmA 40§ 

Hakemus

Kiinteistötoimitushakemus, 2005 

Toimitusmääräys

Vireilletulo

Mallipykälä  

2 §. Tiedottaminen

Pykälässä kirjataan toimituksen tiedotustapa sekä näyttö siitä, että tiedottaminen on suoritettu.

Kutsukirjeet

Kutsukirjeen sisältö, KmA 38§ Kutsukirje, 2005 

Postitusluettelo, 2005 

Lähettäminen

Kuulutus 

Kuulutuksen sisältö, KmA 38 § 

Kuulutus, 2005 

Sopimalla 

Tontin lohkomisen hyväksyminen, 2005 

Tiedottamisessa havaittu puutteellisuus, KmL 170.3 §.

Mallipykälä  

3 §. Asianosaiset

Pykälässä luetellaan kaikki paikalla olevat asianosaiset ja kirjataan asianosaisuusperuste.

Asianosainen 

Asianosainen toimituksessa on hakija ja muu henkilö, jonka oikeutta toimitus välittömästi koskee, KmL 17 §. 

Hakija 

Omistaja 

Rajanaapuri

Rasite-, vuokra- tai muun oikeuden haltija, KmL 17 §KmL 18.3 § 

Panttioikeuden haltija

Kunta 

Valtuutus 

Valtakirjamalli (lomakemalliin) 

Mallipykälä 

4 §. Toimitusmiehet

Pykälässä kirjataan toimitusmiehet. Pykälään merkitään myös toimitusinsinöörin sekä asianosaisten kanta uskottujen miesten tarpeellisuudesta. Asianosaisen niin vaatiessa, uskotut miehet on kutsuttava.

Toimitusmiehet 

Toimitusinsinööri 

Toimitusinsinöörin myöhästyminen, uusi kokous, KmA 40 §. 

Toimitusinsinöörin toimivalta

Uskottu mies

Asiantuntija

Asiantuntijan palkkio, KmA 4 §. 

Asiantuntijalausunto, KmA 5 §. 

Toimitusmiesten ratkaisuvalta 

Uskotun miehen palkkio

Mallipykälä

5 §. Esteettömyys

Pykälässä todetaan, että toimitus voidaan aloittaa, sekä toimitusmiesten esteettömyys.



Toimitusinsinöörin on ensimmäisessä kokouksessa tiedusteltava asianosaisilta, onko esteellisyysmuistutuksia toimitusmiehiä tai toimitusta vastaan, KmA 41 §.

Esteettömyys 

Mallipykälä 

6 §. Perusedellytykset

Pykälässä kirjataan toimituksen kohteena olevaa kiinteistöä koskevat asemakaava ja tonttijako, KmA 20 § Mallipykälä

7 §. Hakemusasiakirjat

Pykälässä luetellaan toimituksen hakemiseen ja rekisteröintiin liittyvät asiakirjat. Hakijan tulee allekirjoittaa toimitushakemus. Telefaxilla lähetetty allekirjoitettu hakemus ei riitä vaan hakijalta tulee vaatia allekirjoitettu alkuperäinen hakemus.

Toimitukseen voi liittää myös muita toimitukseen liittyviä asiakirjoja.

Hakemus, KmA 7 §

Hakemuksen liitteet, KmA 8 §

Viran puolesta hankittavat asiakirjat 

Asianosaisen hankkimat asiakirjat 

Rasitesopimusmalli 

Pantinhaltijan suostumus/ pantinhaltijoiden sopimus kiinnitysten järjestelystä. 

Mallipykälä 

8 §. Lakannut yhteinen alue

Pykälässä todetaan ja määritetään toimituksen kohteena olevien kiinteistöjen ne "lain tilojen yhteisten teiden ja valtaojien sekä niihin verrattavien alueiden lakkaamisesta yhteisinä alueina" 983/76, LakkL 1 §:n tarkoittamat yhteiset alueet, jotka ovat siirtyneet viereisiin kiinteistöihin mainitun lain, LakkL 7 §:n, LakkL 9 §:n tai LakkL 10 §:n perusteella 1.3.1977.

Ei detaljikaavaa 1.3.1977

Detaljikaava 1.3.1977

Alueellinen selvittämistoimitus 

Mallipykälä

9 §. Rajat

Todetaan tontin vanhat ja uudet rajamerkit sekä niiden laatu.

Luetellaan kadonneet/ vaurioituneet/ siirtyneet rajamerkit, joiden johdosta rajanmääritys on tarpeen.

Todetaan ne kiinteistöt, joiden välillä raja määritetään, sekä pyykkivälit, joilla raja käydään.

Todetaan, millä perustein rajanmääritys on tapahtunut.

Todetaan asianosaisten vaatimus rajan paikan suhteen.

Todetaan sopimukseen perustuva tonttijaosta poikkeaminen sekä sen perusteet. KmA 20.2 §

Todetaan rajamerkit, joita ei ole tarpeen rakentaa, sekä kiinteistön omistajan suostumus tähän, KmL 185 §.

Toimituskartassa osoitetaan vanhat ja uudet ja uudelleen rakennetut rajamerkit, rakentamatta jätetyt rajamerkit sekä rajamitat, KmA 47 §KmA 49 §

Rajankäynti

Mallipykälä

10 §. Lykkäys

Pykälässä todetaan syy, jonka vuoksi kokous on keskeytettävä ja päätetään jatkokokouksesta.

Lykkäyksen perusteet 

Mallipykälä

11 §. Jatkaminen

Pykälässä kirjataan jatkokoukouksen aika ja paikka tai kokouksen koollekutsumistapa.

12 §. Asianosaiset

Katso edellä 3 §.

13 §. Esteettömyys  

Katso edellä 5 §.

14 a §. Muodostajakiinteistöjen pinta-alojen tarkistus

UKTJ:n käyttöönoton yhteydessä kunnan kiinteistörekisterin pitäjän toimialue on laajentunut käsittämään myös asemakaava-alueella sijaitsevat tilat. Tästä syystä on rekisterin tietojen parantamiseksi koettu tarkoituksenmukaiseksi sellainen menettely, että tontin lohkomisen yhteydessä voidaan tontin muodostajakiinteistöinä olevien tilojen pinta-alat tarkistaa. Jos muodostajakiinteistön pinta-ala menisi toimituksen jälkeen negatiiviseksi, on tarkistus aina tehtävä.

Pinta-alojen tarkistus perustetaan käytössä olevaan valmiiseen kartoitus- ja laskenta-aineistoon. Suurten tilojen kohdalla tarkistukseen ei ole tarvetta. Ohjearvona voidaan pitää, että jos muodostajatilan jäljelle jäävä pinta-ala on alle 500 m2, tarkistus on syytä tehdä aina ja sitä suurempien alueiden osalta harkinnan mukaan. 

Pinta-alatarkistus ei ole toimituksessa tehtävä valituskelpoinen päätös, vaan teknisluonteinen toteaminen, johon ei ole muutoksenhakuoikeutta. Näin ollen tarkistusta ei ole syytä tehdä, jos asiasta syntyy toimituksessa epäselvyys tai riita. Tällöin voidaan pinta-alaepäselvyys ratkaista esim. kiinteistönmääritystoimituksella. 

Mikäli lakanneista yhteisistä alueista aiheutuneita pinta-alalisäyksiä ei ole aiemmin muodostajakiinteistölle tehty, ne voidaan kirjata tämän pykälän yhteydessä.

Mallipykälä

14 §. Pinta-alatiedot

Pykälässä todetaan muodostettavien tonttien pinta-alat, muodostajakiinteistöjen ja muodostajamääräalojen pinta-alat, sekä todetaan sisältyvätkö muodostajakiinteistöt ja muodostajamääräalat kokonaan tai osittain tonttiin. Mikäli kiinteistö sisältyy kokonaan tonttiin, mutta jää edelleen haamukiinteistönä voimaan, on tämä todettava, KmL 151 §.

Pykälässä todetaan mikäli tontti on mitattu tonttijaosta poiketen sekä syy siihen.

Pykälässä annetaan tarvittaessa rekisteriyksikölle nimi, KmA 56 §.

Tonttijaosta poikkeaminen 

Mallipykälä

Seuraavissa pykälissä käsitellään Tontinosan lunastus.

15 §. Rasitteet

Pykälässä käsitellään muodostajakiinteistöä koskevat rasittavat ja oikeuttavat vanhat rasitteet ja yksityistieoikeudet sekä lakkaamislain 983/76 perusteella syntyneet rasitteet.

Pykälässä käsitellään lisäksi uudet perustettavat rasitteet.

Mikäli rasitesopimuksessa ei ole perustamiskustannuksissa huomioitu rasitetoimituksen kustannuksia, on huomioitava KmL 167 §.

 

Vanha rasite: 

Poistaminen,KmL 159.3 §, KmL 161 § 

Siirtäminen, KmL 160 § Muuttaminen, KmL 160 §

Voimaan jättäminenKmL 159 §, 

Korvaus, KmL 161 §KmL 162 §KmL 164 §KmL 201 §,KmL 204 §

Yksityistie, KmL 165.2 § 

Rakennusrasite, KmL 154.3 §MRA 80 §

Väliaikainen oikeus 

Epäselvyys KmL 101 §

 

Uusi rasite: 

Sallitut rasitetyypit,KmL 154 §, KmL 154 a § 

Perustamisedellytykset, KmL 154 §KmL 156 §KmL 157 § 

Hakemusasiakirjat 

Rasitesopimus, 2005 

Pakkorasitteet, KmL 156.2 §

Oikeutettu kiinteistö 

Rasitettu rekisteriyksikkö 

Rasite kuntaa vartenKmL 155 § 

Määräaikainen rasiteKmL 154.2 §

Rasitealue, KmL 158.1§

Ehdot ja rajoituksetKmL 158.1 § 

RakentamisvastuuKmL 158.2 § 

KunnossapitovastuuKmL 158.2 §

Korvaus, KmL 162 §KmL 201 §KmL 204 §

Rasitteiden rekisteröinti käyttöoikeusyksikköinä

Mallipykälä  

 

16 §. Käyttöoikeuden rajoitukset

Pykälässä todetaan muodostajakiinteistöihin kohdistuvat käyttöoikeuden rajoitukset, sekä niiden kohdistuminen muodostettavaan tonttiin.

Nämä rajoitukset on merkitty kiinteistörekisteriin.

Tällaisia eri viranomaisten päättämiä rajoituksia ovat muunmuassa:

  • Maakaapeli
  • Maakaasu
  • Yleistieoikeus
  • Junarata, metro
  • Voimansiirtolaitteet
  • Luonnonmuistomerkki
  • Pohjavesialue

Jos rajoitus ei kohdistu mitattavan tontin alueeseen, riittää toteaminen, että kiinteistörekisteriin merkitty rajoitus ei kohdistu tontin alueeseen.

Jos rajoitus kohdistuu mitattavan tontin alueeseen, se on yksilöitävä kuten kiinteistörekisterissä on merkitty, sekä merkittävä myös toimituskartalle.

Mallipykälä  

 

17 §. Osuudet yhteisiin

Pykälässä selvitetään muodostajakiinteistön osuudet yhteisiin ja todetaan, saako tontti osuuden niihin,KmL 150.2 §.

Osuus yhteisiin  KML 152 § 

Käsittely toimituksessa

Saanto

Osuuden suuruus KmL 150.2 §KmA 18 § 

Osakkuusluku

Osuussuhde 

Osuuden siirtäminen

Rekisteröinti 

Epäselvyys 

Mallipykälä 

18 §. Pysyvyyskiinnitys

Pykälässä todetaan muodostajakiinteistöihin kohdistuvat pysyväiskiinnitykset ja kirjatut erityiset oikeudet, ja mihin kiinteistöön ne kohdistuvat toimituksen jälkeen. Jos kiinnitys tai kirjattu erityinen oikeus ei kohdistu mitattavaan tonttiin, ja yksilöinti, mihin kiinteistöön/ kiinteistöihin se kohdistuu on kohtuuttoman suuritöistä, voidaan vain todeta, että se ei kohdistu mitattavaan tonttiin.

Nämä kiinnitykset on merkitty rasitustodistukseen.

Tällaisia pysyvyyskiinnityksiä ovat muunmuassa:

  • Vuokraoikeuden kiinnitys (poistuva)
  • Erottamisoikeuden kiinnitys (poistuva)

Kirjattu erityinen oikeus voi olla, MK 14:1 §. 

  • Vuokraoikeus tai muu käyttöoikeus
  • Eläkeoikeus
  • Metsänhakkuuoikeus
  • Oikeus ottaa maa-aineksia tms.

Oman ryhmänsä muodostavat ne rasitustodistukseen merkityt käyttö- ja vallintaoikeuden rajoitukset, joita ei ole vielä merkitty kiinteistörekisteriin, koska toimitus on kesken. Näiden kiinnitysten osalta on oltava varmaa tietoa, mikäli todetaan, että ne eivät kohdistu.

Oman ryhmänsä muodostavat rasitustodistukseen merkityt konkurssipäätökset, ulosottopäätökset tms, jotka yleensä estävät rekisteröinnin, KmL 24 §.

Mallipykälä 

19 §. Kiinnitysten järjestely

Pykälässä todetaan muodostajakiinteistöön kohdistuvat velkakiinnitykset ja päätetään asianosaisten pyytämistä tai sopimista kiinnitysten järjestelyistä.

Pantinhaltijat on kutsuttava mukaan asianosaisina toimituskokoukseen, jos on aikomsu köyttää vahingottomuusharkintaa.

Epäselvissä tapauksissa on syytä olla yhteydessä käräjäoikeuteen.

Mikäli panttioikeuden haltija luovuttaa panttikirjat toimituksessa, on hänelle annettava niistä vastaanottokuittaus. 

Vastaanottokuittausmalli 

Vapauttaminen KmL 28 §

EtuoikeusjärjestelyKmL 24 §.

Mallipykälä 

20 §. Rekisteröintiedellytykset

Pykälässä selvitetään tontin lohkomis- ja rekisteröintiedellytykset.

Rekisteröintiedellytykset: 

Omistuksen yhtenäisyys 

Lainhuuto 

Kiinnitysten yhtenäisyys

Muut edellytykset: 

Tontin alue tai sen osa ei ole ulosmitattu, eikä kuulu konkurssipesään, KmL 24 §.

Jos tontilla ei ole rekisteröintiedellytyksiä, toimitus on jätettävä sikseen. KmL 179 §

Sikseen jättäminen (tulee uutta tekstiä) 

Mallipykälä 

21 §. Kantakiinteistö

Pykälässä määrätään kantakiinteistöt.

Kantakiinteistö KmL 21 § KmA 100 § . 

Mallipykälä

22 §. Toimituskustannukset

Pykälässä määrätään toimituskustannusten maksaja sekä toimituskustannusten perusteet. Toimituskustannukset maksaa lohkottavan tontin omistaja tai toimitusta hakenut erityisen oikeuden haltijana oleva vuokramies, KmL 209§.

Toimituskustannukset

Kiinteistötoimitusmaksu

Toimitusmenot

Toimituskustannusten jakaminen, KmL 209 § 

Rauenneen tai sikseen jätetyn toimituksen kustannukset, KmL 210 §

Aiheettomasti haettu toimitus tai aiheettomasti aiheutetut toimituskustannukset, KmL 211 §

Hakemuksen peruuntumisesta johtuvat kustannukset,KmL 178 §, KmA 70 §

Kuntaliiton kiinteistötoimitustaksamalli ja laatimisohje 2001

Mallipykälä

23 §. Lopetus

Pykälässä todetaan toimituksen lopettaminen, ilmoitetaan muutoksenhakuoikeudesta, annetaan valitusosoitus ja ilmoitetaan muutoshakemuksen jättöpaikka.

Muutoksenhaku, KmL 190 §KmL 231KmL 232KmL 234 §.

Valitusosoitus, KmL 233.

Kirjallinen valitusosoitus on aina liitettävä pöytäkirjaan, KmL 190 §. Valitusosoitus, erillinen tonttijako, 2005 

Valitusosoitus, kiinteistötoimitus, 2005

Valitusaika, KmL 234 §, Laki määräaikojen laskemisesta, (150/30), MäL 

Mallipykälä 

Tämä toimitus täyttää KmL 192 §:ssä ja KmA 57 §:ssä esitetyt vaatimukset. 

Kiinteistörekisterinpitäjä 

Toimitus merkitty kiinteistörekisteriin

 

Lisää aiheesta