EU:n paikallis- ja aluepäättäjät: taistelemme Euroopan demokratian puolesta

Marseillessa maaliskuun alussa pidetyssä Euroopan kuntien ja alueiden huippukokouksessa paikallis- ja aluepäättäjät eri puolilta Eurooppaa asettuivat yksimielisesti tukemaan Ukrainaa Venäjän vastaisessa sodassa ja sitoutuivat auttamaan Ukrainan kansaa.

Huippukokouksen Ukrainaa koskevassa julkilausumassa kehotetaan EU:ta tukemaan ukrainalaisia pakolaisia kaikin tavoin. Julkilausumassa tuomitaan jyrkästi Venäjän toteuttama ja perusteeton sotilaallinen hyökkäys Ukrainaa vastaan ja kehotetaan EU:ta myöntämään maasta lähteville Ukrainan kansalaisille pikaisesti EU:n turvapaikkalainsäädännön mukainen pakolaisasema.

Ukrainan sota osoittaa, että demokratiaa ei voida pitää itsestäänselvyytenä, ja huippukokouksessa hyväksytyssä Marseillen manifestissa esitetäänkin vaatimuksia kansalaisten asettamisesta eurooppalaisen demokratian ytimeen. Manifestiin sisältyy ehdotuksia EU:n, mukaan lukien sen alueiden, kaupunkien ja kuntien, demokraattisen legitiimiyden vahvistamiseksi. Siinä kehotetaan muun muassa laajentamaan Euroopan alueiden komitean tehtävää asteittain nykyisestä neuvoa-antavasta roolista kohti sitovaa asemaa tietyillä politiikan aloilla, joilla on selkeä alueellinen ja paikallinen ulottuvuus, välttäen kuitenkin EU:n menettelyjen monimutkaistamista.

Lisää aiheesta Alueiden komitean verkkosivulla

Euroopan alueiden komitea on EU:n virallinen instituutio, jota on kuultava alueisiin ja kuntiin vaikuttavien asioiden valmistelussa. Alueiden komiteassa on 329 edustajaa, joista Suomen valtuuskuntaan kuuluu yhdeksän kuntia ja maakuntia edustavaa jäsentä.

Kuntaliitto toimii alueiden komitean Suomen valtuuskunnan sihteeristönä.

Välitämme merkittävimmät AK:n uutiset Kuntaliitto.fi-verkkopalvelussa.

Ulla Karvo
+358 9 771 2523, +358 50 512 2232
Vastuualueet
  • kuntaliiton EU-edunvalvonnan kehittäminen ja koordinaatiovastuu Helsingissä yhdessä KV-tiimin kanssa