TE-palvelut 2024 -uudistus

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu työ- ja elinkeinotoimistoilta siirtyy kunnille 1.1.2025

Tämä on kunnille uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus on yleiskatteisessa valtionosuudessa. Kunnan rahoitusvastuu laajenee. Kunnille siirtyy myös ELY-keskusten julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät hankintatehtävät ja KEHA-keskuksen julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät maksatustehtävät. Valmistelun tahti on tiukka.

Laajan ja odotetun TE-palvelut 2024 -uudistuksen muutokset tapahtuvat vaiheittain. Vuosia  2023 ja 2024 voi kutsua siirtymäajaksi, jolloin selvitetään, valmistaudutaan ja tehdään linjauksi kohti pysyvää työllisyyden edistämisen mallia. Työllisyyden kuntakokeilut ovat eräänlainen laboratorio, jossa testataan erilaisia toimintatapoja ja -malleja. Työllisyyden kuntakokeilut ovat käynnissä 31.12.2024 asti, jonka jälkeen uusi työllisyyden edistämisen kuntapohjainen malli käynnistyy 1.1.2025. Tutustu uudistuksen pääviesteihin ja tavoitteisiin!

Tilaisuudet

7.2. klo 10-11.30 TE2024-tuumaustunti: Hallintosääntö

14.2. klo 14-15  TE2024-tuumaustunti: Koto-Digi

JHNY järjestää 14.12.2023 tilaisuuden TE-uudistuksesta ja hankintasopimuksista

TE-uudistuksen viestintä 13.12. Katso tallenne!
Infotilaisuudessa suosituksia mm. työllisyysalueiden nimeämiseen.

Kuntaliiton webinaarit TE-palvelut uudistukseen liittyen

Mitä tulee huomioida uudistuksen toimeenpanossa?

Kuntaliiton muutostukitoimisto tukee ja auttaa toimeenpanossa

Kuntaliiton muutostukitoimiston kokoonpano:

• Kehittämispäällikkö Erja Lindberg, työllisyyspolitiikan valmistelu ja toteuttaminen laaja-alaisesti
  • Elinvoimajohtaja Jarkko Huovinen, elinkeinopolitiikka
  • Muutoskoordinaattori Selina Sassila, muutosvalmennus
  • Viestinnän asiantuntija Hanna Lassila, viestintä
  • Erityisasiantuntija Ilona Koto, digi- ja viitearkkitehtuuriasiat
  • Kehittämispäällikkö Mikko Mehtonen, rahoitus
  • Asiantuntija Oscar Ohlis, ruotsinkielisten kuntien tukeminen
  • Johtava juristi Tarja Krakau, juridiset kysymykset

Muutostukea antavat yllä mainittujen asiantuntijoiden lisäksi Kuntaliiton muutkin asiantuntijat, esimerkiksi julkisista hankinnoista ja ammatillisesta koulutuksesta.

Hyviä käytänteitä

TE24-uudistus Kuhmossa, Naantalissa ja Lohjalla:
Kolmen esimerkkikunnan valmistautuminen TE-uudistukseen (pdf, 50 sivua)

Muutosvalmennus

Muutosvalmennuksen keskeisenä tavoitteena on rakentaa hyvää yhteistyötä valtio-ja kuntatoimijoiden välillä ja samalla tukea henkilöstön osaamista, motivaatiota sekä voimavaroja muutoksessa. Yhteistä muutosvalmennusta voidaan toteuttaa mm. erilaisilla yhteistyöfoorumeilla, tapaamisissa ja

lateral-image-right

Digitaaliset palvelut ja tietojärjestelmät

Tämä kokonaiskuva ja tiekartta tukevat kuntia uudistukseen valmistautumisessa. Dokumentti jakautuu neljään osaan: lähtökohtia digitaalisten palvelujen valmisteluun, palvelupolkukuvaus, tiekartta kuntien valmistelun tueksi sekä yhteenveto ja ehdotuksia jatkoselvityksen kohteiksi.

lateral-image-right

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Tule mukaan norminmurtajien joukkoon!

Mitä normeja tarkalleen ottaen voisi keventää? Murrettavien normien keräämisen hetki on nyt! Kuntaliitto kutsuu norminkeruuseen jokaista kaupunkia ja kuntaa, sen viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä.​

Tutustu norminmurtajat-kokonaisuuteen.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.