Suomen Kuntaliitto

Suomen Kuntaliitto on kuntasektorin edunvalvoja, kehittäjäkumppani sekä asiantuntija- ja tietopalvelujen tarjoaja. Kuntaliiton jäseniä ovat Suomen kunnat ja kaupungit. Toiminnassamme ovat mukana myös maakuntien liitot, sairaanhoitopiirit, muut kuntayhtymät sekä kuntataustaiset osakeyhtiöt.

Tavoittelemme sitä, että kunnat, alueet ja Kuntaliitto toimisivat ennakoivasti ja olisivat siten kehityksessä askeleen edellä, rakentaisivat yhteistyötä yli rajojen sekä toimisivat uudistavan kulttuurin edistämiseksi.

Kuntaliitossa työskentelee runsaat 200 kunta-alan asiantuntijaa. Kuntaliiton toimitusjohtaja on Jari Koskinen ja varatoimitusjohtajat ovat Timo Reina ja Hanna Tainio. Uudeksi toimitusjohtajaksi valittu Minna Karhunen aloittaa nykyisen toimitusjohtaja Jari Koskisen sijaisena 1.2.2019 ja jatkaa varsinaisena toimitusjohtana 1.3.2019. Kuntaliiton toimintaa ohjaa valtuuskunta ja hallitus. Täältä löydät tietoa Kuntaliiton organisaatiosta ja päätöksenteosta. Kuntaliittolaisten yhteystiedot löydät henkilöstöhakemistosta.

Vahvuutenamme on monialainen osaaminen sekä kuntien ja alueiden toiminnan kokonaisnäkemys. Kuntaliiton toiminnan lähtökohtana on itsehallinnon ja elinvoimaisuuden sekä asukkaiden hyvinvoinnin ja demokratian vahvistaminen.

Kaksi ihmistä kättelee.

Yleiskirjeet ja lausunnot

Yleiskirjeet ovat Kuntaliiton ohjeita ja suosituksia kunnille ja kuntayhtymille. Lausunnot ovat kannanottoja viranomaisten lausuntopyyntöihin. Kunnille annettuja lausuntoja emme julkaise verkossa.
Isä ja tytär.

Kuntaliiton uutiskirjeet

Kuntaliiton uutiskirjeet ovat oiva tapa saada ajankohtainen tieto kunta-alalta suoraan sähköpostiisi.

Kuntaliitto kuntien kehittäjäkumppanina

Kuntaliitto edunvalvojana

Jäsenpalvelut

Mediapalvelu

Organisaatio ja päätöksenteko

Strategia ja tulevaisuus

Kuntaliitto työnantajana

Kuntaliiton historia

Kuntaliittolaisten yhteystiedot löydät hakemistostamme.

Kunnia- ja ansiomerkit

Kuntaliiton kirjastotietopalvelu

Kirjaamo ja arkisto

Lapsia päiväkodissa.

Onnistuva Suomi tehdään lähellä

Kuntaliiton strategia ”Onnistuva Suomi tehdään lähellä” antaa liiton toiminnalle ja päätöksenteolle yhteisen suunnan muutosten keskellä. Strategia on suunnattu valtuustokauden 2017-2021 ajalle.

Kuntaliiton toimintasalkku

Katsaus Kuntaliiton edunvalvonta- ja projektitoimintaan sekä verkostoihin.