Suomen Kuntaliitto

Suomen Kuntaliitto on kuntasektorin edunvalvoja, kehittäjäkumppani sekä asiantuntija- ja tietopalvelujen tarjoaja. Kuntaliiton jäseniä ovat Suomen kunnat ja kaupungit. Toiminnassamme ovat mukana myös maakuntien liitot, sairaanhoitopiirit, muut kuntayhtymät sekä kuntataustaiset osakeyhtiöt.

Tavoittelemme sitä, että kunnat, alueet ja Kuntaliitto toimisivat ennakoivasti ja olisivat siten kehityksessä askeleen edellä, rakentaisivat yhteistyötä yli rajojen sekä toimisivat uudistavan kulttuurin edistämiseksi.

Kuntaliitossa työskentelee runsaat 200 kunta-alan asiantuntijaa. Minna Karhunen on Kuntaliiton toimitusjohtaja. Varatoimitusjohtajat ovat Timo Reina ja Hanna Tainio. Kuntaliiton toimintaa ohjaa valtuuskunta ja hallitus. Täältä löydät tietoa Kuntaliiton organisaatiosta ja päätöksenteosta. Kuntaliittolaisten yhteystiedot löydät henkilöstöhakemistosta.

Vahvuutenamme on monialainen osaaminen sekä kuntien ja alueiden toiminnan kokonaisnäkemys. Kuntaliiton toiminnan lähtökohtana on itsehallinnon ja elinvoimaisuuden sekä asukkaiden hyvinvoinnin ja demokratian vahvistaminen.

Nainen koululuokassa

Yleiskirjeet ja lausunnot

Yleiskirjeet ovat Kuntaliiton ohjeita ja suosituksia kunnille ja kuntayhtymille. Lausunnot ovat kannanottoja viranomaisten lausuntopyyntöihin. Kunnille annettuja lausuntoja emme julkaise verkossa.
narrow
Nainen lukee kirjastossa

Kuntaliiton uutiskirjeet

Kuntaliiton uutiskirjeet ovat oiva tapa saada ajankohtainen tieto kunta-alalta suoraan sähköpostiisi.
narrow

Kuntaliitto kuntien kehittäjäkumppanina

Kuntaliitto edunvalvojana

Jäsenpalvelut

Organisaatio ja päätöksenteko

Strategia ja tulevaisuus

Kuntaliitto työnantajana

Kuntaliiton historia

Kuntaliittolaisten yhteystiedot löydät hakemistostamme.

Kunnia- ja ansiomerkit

Kuntaliiton kirjastotietopalvelu

Nuoria ihmisiä kadulla

Kuntaliiton toimintasalkku

Katsaus Kuntaliiton edunvalvonta- ja projektitoimintaan sekä verkostoihin.
lateral-image-left
Ihmisiä piknikillä

Onnistuva Suomi tehdään lähellä

Kuntaliiton strategia ”Onnistuva Suomi tehdään lähellä” antaa liiton toiminnalle ja päätöksenteolle yhteisen suunnan muutosten keskellä. Strategia on suunnattu valtuustokauden 2017-2021 ajalle.
lateral-image-right