Uutishuone

Uutishuoneesta löydät Kuntaliiton tiedotteet sekä Kuntaliiton ja Kuntaliitto-konsernin tuottaman ajankohtais- ja uutissisällön. Katso myös uutiskirjeet ja tapahtumakalenteri.

Kuntaliitto tuottaa erilaisia asiantuntijasisältöjä myös video- ja ääniformaatissa. Tutustu verkkolähetyksiin Kuntaliitto LIVE -sivulla.

Haetko kunta-alaan erikoistunutta haastateltavaa? Autamme mielellämme, voit soittaa mediapuhelinnumeroomme 050 340 9977 arkisin klo 9-15. Mediapalvelun yhteystiedot.

Kirjoittaja

Lohjan kaupungin uusi organisaatiouudistus tuli voimaan vuoden 2017 alusta. Viisi toimialaa puristettiin kahteen; elinvoima ja hyvinvointi. Muutosta makusteltiin yhdessä henkilöstön kanssa parin vuoden verran, ensin talouden tuottavuusohjelman ja palveluverkkoselvityksen avulla ja lopulta tehtiin
Kirjoittaja

Uusi Liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7.2018 liikennepalvelulain on tarkoitus yhdistää liikennemarkkinoiden lainsäädäntö, tuoda uusia yrittäjiä markkinoille, lisäten valinnanvapautta ja mahdollistaa kuluttajille liikenteen palvelujen yhdisteleminen. Lakiuudistuksen myötä liikenteenharjoittajia
Kirjoittaja

Kunnat ostavat alihankintaa ja vuokratyötä verorahoilla. Ne ovat varsin merkittäviä tilaajia, jotka toiminnallaan näyttävät myös esimerkkiä yrityksille. Voisi siis olettaa, että kunnat hoitavat myös harmaata taloutta ehkäisevän tilaajavastuun esimerkillisesti. Osa hoitaakin. Tänä vuonna jo 160

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finaaliin valittiin Kouvola, Oulu ja Vihti. Finalistit julkistettiin tänään Urheilugaalan ehdokasjulkistustilaisuudessa Töölön Kisahallissa Helsingissä. Kuntaliiton, Urheilugaalan ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyössä järjestämässä kilpailussa etsitään

Kuntien luottamushenkilöinä toimivilla lainsäätäjillä on ongelmallinen kaksoisrooli, kirjoittaa EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto tuoreessa blogissaan. Kansanedustajista 82 prosenttia on myös kotikuntiensa kunnanvaltuutettuja. Haaviston mielestä kansanedustajien kaksoisrooli näkyy siinä, ettei

Joulutoriperinne Keski-Euroopassa on vahvaa ja myös suomalaiset yrittäjät ja alueiden matkailuihmiset ovat löytäneet niistä oivan markkinaraon. Brysselin Winter Wonders -joulutapahtuman kunniavieras on tänä vuonna Suomi Kainuu-twistillä. Suomi-teema näkyy Brysselin perinteisellä keskusaukiolla Grand

Akaan kaupunginjohtajan virka kiinnosti kymmentä hakijaa. Akaa hakee parhaillaan uutta kaupunginjohtajaa viiden vuoden määräaikaiseen virkasuhteeseen. Määräaikaan mennessä virkaa hakivat Juuso Hyvärinen (Akaa), Mika Jakovaara (Pori), Tuomas Kiviniemi (Turku), Matti Kannus (Kangasala), Auri Lappi

Pyhärannalla pyyhkii hyvin. Ainakin siinä tapauksessa, jos mittarina käytetään perustoimeentulotuen saajien määrää. Kelan tuoreen tilastollisen vuosikirjan mukaan vain 1,7 prosenttia Pyhärannalla asuvista joutui turvautumaan perustoimeentulotukeen viime vuonna. -Meillä on kunnassa asiat hyvin.

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on puuttunut tapaukseen, jossa kunnan perusturvalautakunta ei suostunut kohtuullistamaan vammaisen lukiolaisen koulumatkojen hintaa terveiden tasolle. Opiskelijalle oli myönnetty lukio-opiskelua varten vammaispalvelulain mukaisina kuljetuspalvelumatkoina palvelu, josta

FCG Konsultointi Oy: VTM, eMBA Sami Miettinen on nimitetty Johdon konsultoinnin ja valmennuksen toimialajohtajaksi. Ekonomi, KTM Kirsi-Elina Kettunen on nimitetty Johdon konsultointiin ja valmennukseen johtajaksi. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy: FT, dosentti Anna Karjalainen on nimitetty