Uutishuone

Uutishuoneesta löydät Kuntaliiton tiedotteet sekä Kuntaliiton ja Kuntaliitto-konsernin tuottaman ajankohtais- ja uutissisällön.

Haetko kunta-alaan erikoistunutta haastateltavaa? Autamme mielellämme, voit soittaa mediapuhelinnumeroomme 050 340 9977 arkisin klo 9-15. Mediapalvelun yhteystiedot.

Sote-järjestämislain täydentäviä esityksiä ensihoidon ilmailupalveluista ja maakunnille ICT-ratkaisuja kehittävästä SoteDigi Oy:stä ehditään käsitellä eduskunnassa vasta syksyllä. Asiasta sovittiin maanantaina sote-uudistuksen erillisvalmistelun johtoryhmän kokouksessa. SoteDigi Oy:stä annettiin lau

Kristiinankaupungin valtuusto valitsi maanantaina Mila Segervallin uudeksi kaupunginjohtajaksi. Vuonna 1973 syntynyt Segervall on valtiotieteiden maisteri. Hän työskentelee Kristiinankaupungin elinkeinokeskuksessa tiedottajana ja EU-rahoitteisen matkailuhankkeen hankevetäjänä. Hän on myös mukana Kri

Mänttä-Vilppulan valtuusto valitsi maanantaina Markus Auvisen uudeksi kaupunginjohtajaksi. Auvinen on työskennellyt Mäntän ja sittemmin Mänttä-Vilppulan talousjohtajana vuodesta 2005, ja hän toimii parhaillaan vt. kaupunginjohtajana. Auvinen sai valtuuston virkavaalissa 19 ääntä ja Juupajoen kunnanj

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on hylännyt valituksen Lasse Peltosen valinnasta Muonion kunnanjohtajaksi. Valituksen oli jättänyt valtuutettu Matti Myllykangas , kesk. Muonion valtuusto valitsi Peltosen kunnanjohtajaksi maaliskuussa 2017. Valittaja piti päätöstä puutteellisesti valmisteltuna muun mu

Kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaan (ps) haluaa jokaiseen kuntaan koulurauha-asiamiehen. Koulurauha-asiamies voisi Elomaan mukaan olla joko päätoiminen tai sivutoiminen työntekijä. Tehtävä olisi mahdollista yhdistää myös johonkin muuhun kunnan virkaan. Kansanedustajan tänään jättämän lakialoitteen t

Siikajoen kunnanjohtajan virkaan kertyi määräajassa yhteensä kuusi hakemusta ja suostumusta. Hakuaika päättyi maanantaina 23. huhtikuuta. Virkaa tavoittelevat Pekka Elonheimo Raahesta, Hilkka Hakala Karstulasta, Asko Merilä Utajärveltä, Rajeeka Ponrasa Oulusta, Taneli Tuomaala Oulusta ja Sari Turtia

Oulaisissa sijaitsevan Oulaskankaan sairaalan synnytykset jatkuvat enää tämän vuoden loppuun. Asiaa käsitellyt korkein hallinto-oikeus on tuoreessa päätöksessään todennut, ettei sairaalassa ole järjestetty tehostettua valvontaa asianmukaisesti erityisesti hoitohenkilökunnan resurssoinnin ja henkilök

Kuortaneen tulvissa hätyytellään jo Kuortaneenjärven alinta rakentamiskorkeutta. Tällä hetkellä alimpaan suositeltavaan rakentamiskorkeuteen on matkaa vielä 60 senttiä. Järven läpi virtaavan Lapuanjoen uomaan ei vettä määräänsä enempää tällä hetkellä mahdu, joten vesi nousee järvessä vakaata tahtia.

Sähköisten sote-palveluiden käyttämättömyys johtuu osaamisen puutteesta pikemmin kuin käyttäjän iästä, käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksesta. Tulosten mukaan digiosaaminen ja myönteinen asenne vaikuttavat eniten siihen, kuinka paljon ihmiset käyttävät sosiaali- ja terveydenhuoll
Kuntademokratiaverkosto

Osallistuva kuntalainen on hyvinvoiva asukas, joka kertoo omasta kotikunnastaan sen uskottavimman tarinan Kuntien keskinäinen kilpajuoksu on alkamassa ja suomalaisella kuntasektorilla ollaan uuden edessä, sillä meneillään on isoja muutoksia ja haasteita niin julkisissa rakenteissa, ikärakenteessa ku

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen , kesk., tyrmää ajatuksen maakuntavaalien siirtämisestä ensi kevään eduskuntavaalien yhteyteen. Maakuntavaalit on määrä pitää lokakuun lopussa. Vaalien lokakuussa pitämisen edellytys on, että maakunta- ja sote-lait hyväksytään kesäkuun loppuun mennessä. La