Tekniikka

Laadukkailla kuntateknisillä palveluilla taataan kuntalaisille ja elinkeinoelämälle turvallinen ja sujuva arki. Teknisen toimen tuottamia palveluja ovat mm.

• Jätehuollon järjestäminen
  • Katujen yleisten alueiden ylläpito
  • Rakennusten ja infran rakennuttaminen
  • Sujuva liikenne
  • Toimitilojen kehittäminen ja kiinteistönpito
  • Vesihuollon järjestäminen

Kuntien toimintaympäristö ja rooli on muuttumassa entistä enemmän palvelujen tuottajasta niiden turvaajaksi. Palveluilta vaaditaan yhä korkeampaa laatua. Samalla edellytetään kustannustietoisuuden ja tehokkuuden lisäämistä. Lainsäädäntö edellyttää julkisten hankintojen kilpailuttamista. Useille kuntien palvelualoille onkin syntynyt merkittävää yksityistä tarjontaa. Kuntien henkilöstön siirtyminen eläkkeelle ja vaihtuvuus ovat lähivuosina runsasta johtuen työntekijöiden ikärakenteesta. Kilpailu osaavista ammattitaitoisista työntekijöistä kovenee ja haasteeseen on vastattava.

Kuntaliitto edistää kuntien teknisen toimen toimintamahdollisuuksia kuntateknisten palveluiden järjestämisessä. Toimialueeseen kuuluvat edellä mainittuihin palveluihin liittyvät edunvalvonta-, kehittämis-, tiedotus-, neuvonta- ja koulutustehtävät sekä kuntatekniikan näkyvyyden lisääminen.  ​​

Avustuksen hakeminen uusien asuinalueiden kunnallistekniikan rakentamiseen

Hyvä rakennettu ympäristö takaa kuntien elinvoiman

Kiinteistösanakirja englanti-suomi