Tekniikka

Laadukkailla kuntateknisillä palveluilla taataan kuntalaisille ja elinkeinoelämälle turvallinen ja sujuva arki. Teknisen toimen tuottamia palveluja ovat mm.

• Jätehuollon järjestäminen
  • Katujen yleisten alueiden ylläpito
  • Rakennusten ja infran rakennuttaminen
  • Sujuva liikenne
  • Toimitilojen kehittäminen ja kiinteistönpito
  • Vesihuollon järjestäminen

Kuntien toimintaympäristö ja rooli on muuttumassa entistä enemmän palvelujen tuottajasta niiden turvaajaksi. Palveluilta vaaditaan yhä korkeampaa laatua. Samalla edellytetään kustannustietoisuuden ja tehokkuuden lisäämistä. Lainsäädäntö edellyttää julkisten hankintojen kilpailuttamista. Useille kuntien palvelualoille onkin syntynyt merkittävää yksityistä tarjontaa. Kuntien henkilöstön siirtyminen eläkkeelle ja vaihtuvuus ovat lähivuosina runsasta johtuen työntekijöiden ikärakenteesta. Kilpailu osaavista ammattitaitoisista työntekijöistä kovenee ja haasteeseen on vastattava.

Kuntaliitto edistää kuntien teknisen toimen toimintamahdollisuuksia kuntateknisten palveluiden järjestämisessä. Toimialueeseen kuuluvat edellä mainittuihin palveluihin liittyvät edunvalvonta-, kehittämis-, tiedotus-, neuvonta- ja koulutustehtävät sekä kuntatekniikan näkyvyyden lisääminen.  ​​

Kuntamarkkinat 2020 materiaalia

Yksikkömme materiaalia Kuntamarkkinoilla 9. - 10.9.2020

lateral-image-right

Kuntamarkkinat 2019 materiaalia

Yksikkömme materiaalia Kuntamarkkinoilla 11.-12.9.2019

lateral-image-left

Infraa kannattaa hoitaa hyvin - Tietoa kuntapäättäjille

Päättäjille suunnatussa julkaisussa kerrotaan, miten kunnan luottamushenkilöt voivat vaikuttaa kuntansa infrastruktuurin toimivuuteen ja taloudellisuuteen. Lisäksi julkaisussa kerrotaan, mitä kunnan luottamushenkilöiden tulee ottaa huomioon infraomaisuuteen liittyviä päätöksiä tehdessään.

lateral-image-right

Yhdyskuntarakenne ja infra kilpailukykytekijänä tulevaisuuden kunnassa

Yhdyskuntien kehittämisen linjaukset hyväksyttiin Kuntaliiton hallituksessa 28.4.2016.

lateral-image-left
Paavo Taipale

Yhdyskuntatekniikan päällikkö
Yhdyskunta ja ympäristö -yksikkö
+358 9 771 2559, +358 50 380 8368
Vastuualueet
  • Yhdyskuntatekniikan edunvalvonta ja kehittäminen, Vesihuolto
Palvelusähköposti-symboli
Vastuualueet

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä kunnallistekniikkaan, infraan, jätehuoltoon, rakennuttamiseen liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.