
Pääekonomistin palsta

Tervetuloa Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallion palstalle! Tältä sivustolta löytyy ajankohtaisia kirjoituksia, diaesityksiä, ennusteita ja linkkejä hyviin tutkimuksiin. Moni näistä löytyy sivuston alaosan haitarivalikosta. Kiitos, kun hyödynnät Pääekonomistin palstaa!
Seuraa minua sinitaivaalla @minnapunakallio.bsky.social ja silloin tällöin myös X:ssä @MinnaPunakallio
Ajankohtaisia nostoja
Kuntahallinnon EDP-velka 11 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen
- Vuoden 2024 lopussa manner-Suomen kunnilla oli lainaa yhteensä 19,3 miljardia euroa, mikä on asukasta kohden noin 3 450 euroa. Useiden suurten kaupunkien lainakanta yhteensä oli viime vuoden lopussa yhden miljardin euron tuntumassa.
- Manner-Suomen kuntien ja kuntayhtymien lainakanta oli 21,6 miljardia euroa vuoden 2024 lopussa, mikä tekee asukasta kohden noin 3 850 euroa. Euromääräisesti eniten lainaa on HSY-kuntayhtymällä (lähes 2 miljardia euroa).
- Manner-Suomen kuntakonsernien lainakanta vuoden 2024 lopussa oli 40,7 miljardia, mikä tekee asukasta kohden vajaat 7 300 euroa.
- Yhteensä julkisen sektorin EDP-velka nousi vuoden 2024 lopussa 226,6 miljardiin euroon, mistä kuntahallinnon osuus oli valtiovarainministeriön mukaan 30,0 miljardia euroa. Kuntahallintoon kuuluu kansantalouden tilinpidon paikallishallinto pl. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuolto sekä pelastustoimi sekä hyvinvointialuehallinto.
- Vuonna 2024 julkisen sektorin velka yhteensä suhteessa bruttokansantuotteeseen on noin 82 prosenttia. Kuntahallinnon velan suhde bruttokansantuotteeseen on 11 prosenttia. Velan määrää voi pitää perustellusti sekä pienenä että isona. Velka keskittyy suurille kaupungeille ja kuntaomisteisille toimijoille.
Tuoreimmat kirjoitukset
Talouskatsaus: Pitkittyvillä taantumilla on iso hintalappu
26.11.2025. Pääekonomisti Minna Punakallion tuore talouskatsaus on julkaistu. Tutustu siihen täällä.
Odotukset kuntaverojen muutoksista vuodelle 2026 ovat maltilliset
7.11.2025. Kuntien vuoden 2026 tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit tulee ilmoittaa Verohallinnolle viimeistään maanantaina 17.11.2025. Kuntaliitto seuraa jo Verohallintoon saapuneita veroprosentti-ilmoituksia ja tiedottaa niiden tuloksista säännöllisin väliajoin. Sen lisäksi Kuntaliitto julkaisee analyysin koko maan lopullisesta tilanteesta tiistain 18.11.2025 aikana. Uusimmassa kirjoituksessa pääekonomistin ajatuksia kuntien veroprosenttipäätöksistä.
Velkajarru − mitä se merkitsee kunnille?
4.11.2025. Syksyn mittaan uutisissa on esiintynyt tiuhaan mielipiteitä velkajarrusta ja sen erilaisista seurauksista. Keskustelu käynnistyi Suomessa suurin piirtein kesän korvilla, kun valtiovarainministeriö laittoi lausunnollelakiesityksen julkisen talouden hoitamisesta. Lue pääekonomistin tuoreesta blogista lisää velkajarrusta ja sen merkityksestä kunnille.
Kuntien taloushaasteissa on tulevina vuosina sivistyksen mentävä aukko
9.10.2025. Kunnat ovat tulevina vuosina lukuisten isojen haasteiden edessä. Talouspaineiden helpottamiseksi kuntien on etsittävä sivistystoimesta uusia tapoja tuottaa vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluja. Kuntien on löydettävä myös rohkeasti keinoja, joilla helpotetaan työttömien työllistymistä työmarkkinoille. Myös valtiolla on roolinsa. Lue lisää blogista.
Kuntien talousodotukset notkahtivat maltillisesti, mutta pitkän aikavälin liikkumavara on kapenemassa
15.9.2025. Lähtökohdat olivat haastavat, kun Kuntaliiton syksyn Talousbarometri laitettiin liikkeelle kuntiin budjettiriihen jälkeen 3.–8. syyskuuta. Yleinen talouden tila on polkenut alkuvuoden paikallaan ja julkisen sektorin toimintojen, myös kuntapalveluiden, yllä on pyörinyt toistuvasti huomattavia lisäleikkauspaineita. Lue pääekonomistin tuore kirjoitus liittyen syksyn Talousbarometrin tuloksiin!
VM:n riihessä turvauduttiin vanhoihin resepteihin − valtionosuuksiin esitetään lisäleikkauksia
8.8.2025. Politiikan syksy alkoi VM:n tiedotustilaisuudessa erittäin poikkeuksellisella tavalla. Kun normaalisti valtiovarainministeriön budjettiehdotukset ovat varsin teknisiä pohjautuen aikaisempiin linjauksiin ja ministeriöiden esittämien menolisäysten karsimiseen niin tällä kertaa valtiovarainministeri Riikka Purra sisällytti budjettiin ilman taustaneuvotteluja noin miljardin euron uudet menoleikkaukset. Lue koko kirjoitus
Heikko talouskasvu on uusi normaali
23.6.2025. Suomen talouskehitys on polkenut puoli vuotta paikoillaan. Tilastokeskuksen tarkentuneiden ennakkotietojen mukaan bruttokansantuotteen volyymi pysyi tammi-maaliskuussa edellisen vuosineljänneksen tasolla ja sitä edellisenä vuosineljänneksenä kehitys painui jopa pienelle miinukselle. Tutustu tarkemmin pääekonomisti Minna Punakallion tuoreimpaan blogiin.
Kuntatalouden sopeutuspaineet palaavat pöydälle
16.5.2025. Kuntapolitiikka pyörii ympyrää. Hallitukset pyrkivät parantamaan palveluita ja vahvistamaan kuntataloutta, mutta paperinmakuisista tavoitteista käteen jää vain tiukentuva valtionohjaus ja supistuva valtionrahoitus. Tällä linjalla kuntatalous ei ole vahvistunut, eikä parannusta ole näkynyt myöskään valtiontaloudessa. Lue pääekonomistin uusin kirjoitus
Puoliväliriihi toi kunnille lisäleikkauksia
25.4.2025. Puoliväliriihen päätökset olivat kunnille katkeraa kalkkia: lisäleikkauksia on luvassa. Pääekonomisti Minna Punakallio pureutuu uusimmassa kirjoituksessaan ns. kasvuriihen päätöksiin. Lue kirjoitus tästä
Mitä seurauksia Trumpin tullipäätöksillä voi olla?
7.4.2025. Pääekonomisti Minna Punakallion tuore pika-analyysi Donald Trumpin tullipäätösten seurauksista on nyt julkaistu. Tutustu kirjoitukseen täällä
Kuntatalouden tila heikkeni vuonna 2024 − pudotus odotettua pienempi
14.2.2025. Kuntien ja kuntayhtymien ennakolliset tilinpäätösarviot vuodelta 2024 koottiin Kuntaliitossa kasaan varsin jännittävissä tunnelmissa. Ennakollisten tilinpäätöstietojen ehdoton jymypaukku oli menokehityksen raju hidastuminen vuodesta 2023. Mitä muuta pääekonomistimme nostaa vuoden 2024 tilinpäätöksistä esille? Lue uusin kirjoitus
Talousennusteet sisältävät nyt riskejä alaspäin
24.1.2025. Pääekonomisti Minna Punakallio suuntaa näin vuoden alussa katseen eteenpäin ja kokosi tulevien vuosien talousnäkymät yhteen pakettiin. Lue kirjoitus tästä
Kaikki aiemmat blogini löytyvät tämän linkin takaa.
Avaa kaikki
Pääekonomistin ajankohtaisnostoja
3.12.2025 Eduskunta on vahvistanut kuntatyönantajan työttömyysvakuutusmaksun vuodelle 2026. Se on 0,31 prosenttia palkasta työnantajan palkkasumman 2 509 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta työttömyysvakuutusmaksu on 1,23 prosenttia. Maksut vahvistettiin Työllisyysrahaston esityksen mukaisina.
Valtiovarainministeriö on vahvistanut myös valtion eläkemaksujen tason. Kuntatyönantajan palkkaperusteinen maksu pysyy 24,4 prosentissa vuonna 2026. Palkkaperusteinen eläkemaksu on kokonaiseläkemaksu, jossa työntekijän eläkemaksu on vuodesta 2026 lähtien 7,30 prosenttia. Laskennallisesti työnantajan osuudeksi jää siten keskimäärin 17,10 prosenttia palkoista.
Kuntien sosiaalivakuutusmaksuista on tässä vaiheessa vahvistamatta enää tasausmaksun suuruus, sillä sairausvakuutusmaksu vahvistettiin jo marraskuussa. Lisätietoa sosiaalivakuutusmaksuista löytyy Kuntaliiton budjetointisivustolta. 21.11.2025 Työnantajan sairausvakuutusmaksu on 1,91 prosenttia vuonna 2026
Vakuutettujen ja työnantajien sairausvakuutusmaksut vuodelle 2026 on vahvistettu. Kuntatyönantajan sairausvakuutusmaksu on ensi vuonna 1,91 prosenttia, joten maksu pysyy odotetusti lähes ennallaan. Lähiviikkojen aikana vahvistetaan myös ensi vuoden työttömyysvakuutusmaksu sekä kuntien eläkemaksut.
Ennusteiden mukaan kuntien sosiaalivakuutusmaksujen kokonaistaso nousee vuonna 2026 keskimäärin reilut 0,4 prosenttiyksikköä.

20.11.2025 Kuntien veroprosenttipäätökset vuodelle 2026
Kuntaliiton veroprosenttianalyysin mukaan kunnallisvero kiristyy ensi vuonna 38 kunnassa, laskee 5 kunnassa ja kiinteistövero kiristyy yhteensä 26 kunnassa. Valtaosa muutoksista kohdistuu Manner-Suomeen. Veroja korotettiin kohtuullisen maltillisesti.
- Lukumääräisesti suurin osa ensi vuoden veronkorotuksista tehdään pienissä ja keskisuurissa kunnissa, mikä näkyy keskimääräisen kunnallisveroprosentin hyvin pienenä, 0,04 prosenttiyksikön, nousuna. Kunnallisveroprosentin korotukset ulottuvat myös aikaisempaa pienempään joukkoon suomalaisia (560 000 asukasta).
- Euromääräisesti tuntuvin veronkorotuspäätös tehtiin Lahdessa, mutta lukumäärällisesti eniten tuloveron korotuksia kohdistui Uudellemaalle. Etelä-Savossa, Kainuussa, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla yksikään kunta ei nostanut tuloveroa vuodelle 2026.
- Peräti 32 kuntaa on korottanut tuloveroaan sote-uudistuksen jälkeen yli prosenttiyksiköllä. Sote-uudistuksen jälkeiset vuodet ovat joillekin kunnille siten taloudellisesti hyvin raskaita, vaikka uudistuksella pyrittiin vakauttamaan kuntien taloudellisia paineita.28.10. Kuntien ensi vuoden sosiaalivakuutusmaksuprosentit vahvistetaan lähiviikkoina
Kuntatyönantajan sairausvakuutusmaksu, työttömyysvakuutusmaksu ja eläkemaksut vuodelle 2026 vahvistetaan lähiviikkojen aikana. Tiedot lopullisista maksuprosenteista päivitetään mahdollisimman pian Kuntaliiton Tärkeiden kuntataloustapahtumien seurantasivustolle sekä budjetointisivuston kohtaan Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut.
Ennusteiden mukaan näyttää, että kuntien sosiaalivakuutusmaksujen kokonaistaso nousee vuonna 2026 keskimäärin noin 0,4 prosenttiyksikköä. Maksutasoa korottaa ylöspäin työttömyysvakuutusmaksun nousu sekä työnantajien palkkaperusteisessa eläkemaksuosuudessa tapahtuva rakenteellinen muutos, kun 53-62-vuotiaiden työntekijöiden korotettu maksu lakkaa ja työntekijän eläkemaksut ovat jatkossa kaikilta 7,30 prosenttia. Kuntatyönantajien kokonaiseläkemaksutasoa helpottaa kuitenkin Kevan esittämä tasausmaksun alennus vuodelle 2026.
Yksityiskohtaiset ennusteet vuodelle 2026 sekä vuosille 2027-2028 löytyvät oheisesta taulukosta.

20.10.2025 Kuntien tasausmaksu vuodelle 2026 on kevenemässä hieman
Kevan hallitus esittää, että vuonna 2026 kunnilta ja hyvinvointialueilta perittävää tasausmaksua kevennetään hieman. Kevennys johtuu Kevan jäsenyhteisöjen eläkejärjestelmän vakaasta rahoitustilanteesta. Tasausmaksulla on tarkoitus kerätä ensi vuonna reilut 550 miljoonaa euroa, josta kuntien osuus on noin 270 miljoonaa euroa. Suhteessa kuntien palkkasummaan maksu on keskimäärin 2,84 prosenttia, kun viime vuonna maksutaso oli 3,11 prosenttia. Kuntien palkkasumma on kasvanut vuonna 2025 odotettua hitaammin.
Palkkaperusteinen eläkemaksu pysyy vuonna 2026 ennallaan 24,40 prosentissa. Maksuprosentti sisältää sekä työnantajien että työntekijöiden maksuosuuden. Vuoden 2026 osalta on huomattava, että työntekijöiden korotettu maksu 53-62-vuotiailta päättyy. Tällöin työnantajien maksuosuus palkkaperusteisesta maksusta nousee noin 0,20 prosenttiyksikköä.
Yhteensä kuntatyönantajien eläkemaksu (työnantajien osuus palkkaperusteisesta maksusta ja tasausmaksu) pysyy siten keskimääräisesti vuoden 2025 tuntumassa. Kaikki kuntien vuoden 2026 sosiaalivakuutusmaksut vahvistetaan marras-joulukuun aikana.
3.10.2025
Työttömyysturvan kuntaosuuden uusi visualisointi kertoo kulujen kasvusta
Suomessa työttömyydestä ja työllisyydestä ajantasaista tilastotietoa tuottavat Tilastokeskuksen työvoimatutkimus ja KEHA-keskuksen Työnvälitystilasto. Tuoreimmat tilastot kertovat yhdenmukaisesti työttömyyden voimakkaasta noususta parin viimeisen vuoden aikana. Elokuussa 2025 Suomen työttömyysaste on yksi Euroopan heikoimmista.
Julkisuudessa on esitetty myös näkökulmia, joiden mukaan Suomen työttömyystilanne ei ole niin vaikea kuin tilastot näyttävät. Juurisyynä eroon voi pitää sitä, että työttömyysasteen laskentaan vaikuttaa sekä työnhakijoiden määritelmä että työvoiman laskentatapa. Työttömyyttä voi hyvin mittaroida myös Kelan työttömyysturvan saajien ja etuusmenojen kehitystä seuraamalla.
Vaikka koko julkisen talouden tasolla työttömyysturva ei olekaan värähtänyt paljoa ylöspäin niin kuntien rahoitusvastuut työttömyydestä ovat kasvaneet kuluvana vuonna rajusti. Kuntaliitto on tuottanut työttömyysturvan kuntaosuuden kehityksestä nyt aivan uuden visualisoinnin. Se kertoo, että työttömyysturvan kuntaosuuden saajien määrä ja lyhyet työttömyysjaksot ovat laskeneet viime kuukausina hienoisesti. Tästä huolimatta pitkäaikaistyöttömyys on noussut ja kuntien rahoittama työttömyysturva on kasvanut kuluvana vuonna nopeasti. Kaikkien työttömien osaamisen nosto ja heidän työllistäminen avoimille työmarkkinoille ovat nyt kuntien toiminnan ydintä myös kuntatalouden näkökulmasta.
22.9.2025
VM:n uusi ennuste: Kuntatalouden näkymät pysyvät haasteellisina
Valtiovarainministeriö julkaisi maanantaina 22.9.2025 syksyn kuntatalousohjelman ja siihen liittyvät VM:n kuntakohtaiset taustalaskelmat. Materiaalia analysoidaan lähipäivinä ja tulevina viikkoina Kuntaliitossa vielä paljon. Eduskuntaan lähti maanantaina myös valtion talousarvio vuodelle 2026. Sen lisäksi valtiovarainministeriö julkaisi uuden suhdanne-ennusteen.
Kansantalouden kasvu on tulevina vuosina vaimeaa. Se hidastaa kuntien verotulojen kehitystä erityisesti kuluvana vuonna, minkä lisäksi kuntien tuloja leikkaavat myös valtionapuihin kohdistetut vähennykset. Kuntien menopaineita kasvattavat muun muassa julkisen sektorin palkankorotukset, kuntien kasvaneet rahoitusvastuut työttömyysetuuksista sekä tuntuvat investointitarpeet. Kuntatalouden tulojen ja menojen epätasapaino yltää tulevina vuosina noin yhden miljardin euron suuruusluokkaan. Negatiivisen vuosikatteen kuntien lukumäärän ennakoidaan kasvavan ensi vuonna noin 30:een.
3.9.2024
Budjettiriihessä pienennettiin kunnille esitettyjä uusia rahoitusleikkauksia
Orpon hallitus pääsi 2.9.2025 yhteisymmärrykseen valtion ensi vuoden talousarvion linjauksista. Valtio panostaa lähivuosina voimakkaasti puolustusteollisuuden kalustohankintoihin, vie eteenpäin monia jo aiemmin linjattuja uudistuksia sekä keventää verotusta. Velkaantumisen taittaminen on uusista lisäsopeutustoimista huolimatta epätodennäköistä.
Budjettiriihen päätökset olivat kunnille helpotus, sillä hallitus luopui valtaosasta valtiovarainministeriön elokuussa esittämistä uusista kuntien valtionrahoituksen lisäleikkauksista. Uudet valtionosuusleikkaukset väistyivät ja kotoutumisen laskennallisiin korvauksiin esitetyt lisäleikkaukset pienenivät ja siirtyivät vuodelle 2027. Myös vapaan sivistystyön lisärahoitusleikkaus poistui. Tästä huolimatta kuntien valtionrahoitusosuuteen kohdistuu vuonna 2026 useita aikaisemmin linjattuja heikennyksiä. Talouspaineita kunnille aiheuttavat myös heikentynyt työttömyys sekä ensi vuoden puolelle jälleen viivästyvä talouden elpyminen.
Katso liitetiedostosta lisätietoa Orpon budjettiriihen keskeisistä päätöksistä.
Aiemmat nostot ovat nähtävissä sivun alareunan haitarivalikossa.27.8.2025
Ensi vuoden työttömyysvakuutusmaksut nousevat maltillisesti
Jo keväällä kerrottiin, että heikentyneen suhdannetilanteen vuoksi Työllisyysrahasto joutuu korottamaan työttömyysvakuutusmaksua vuodelle 2026. Korotuspaineen suuruudeksi ilmoitettiin 0,50-1,5 prosenttiyksikön haarukka, joka jakaantuu puoliksi työnantajien ja työntekijöiden kesken. Kuntaliitto ennakoi, että suuren kuntatyönantajan maksu olisi noussut 0,80 prosentista 1,30 prosenttiin vuonna 2026.
Työllisyysrahasto esitti 26.8.2025 tarkemman arvion vuoden 2026 työttömyysvakuutusmaksun suuruudeksi. Esityksen mukaan työnantajan ylempi maksu nousee 1,23 prosenttiin palkkasummasta ja alempi maksu 0,31 prosenttiin palkkasummasta. Palkkasummaraja asettuu noin 2,5 miljoonaan euroon. Maksukorotus asettuu siten esitetyn korotuspaineen alahaarukkaan.
Tästä huolimatta työnantajan maksukorotus vuodelle 2026 on tuntuva: reilut 0,4 prosenttiyksikköä. Se lisää kuntien kustannuksia ja heikentää kasvavien verovähennysten kautta myös kuntien verotuloja.
18.6.2025
Kuntatalouden tila heikkeni alkuvuonna
Kuntien talouden tila voi vaihdella neljännesvuosittain huomattavasti riippuen esimerkiksi vero- ja myyntitulojen tai vaikkapa takaisin maksettavien lainojen rytmityksestä. Neljännesvuositilastoihin sisältyy siten paljon epävarmuutta, mutta samalla ne tarjoavat pilkahduksen tuoreimpaan kehitykseen.
Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kuntatalouden tilikauden tulos heikkeni reippaasti, kun tilikauden tulos jäi vajaaseen 200 miljoonaan euroon. Viime vuonna tilikauden tulos lähenteli vastaavana ajankohtana noin puolta miljardia euroa. Tilikauden tuloksen heikkeneminen ennakoitiin kuitenkin jo etukäteen Kuntaliiton kevään Talousbarometrissä ja kevään 2025 kuntatalousohjelmassa.
Neljännesvuositilastojen mukaan kuntien verotulot kehittyivät alkuvuonna heikosti. Heikkoa tilikauden tulosta selittää myös toimintamenojen yli 5 prosentin kasvu. Erityisesti kunnissa lisääntyivät palvelujen ostot, mutta myös henkilöstökulut nousivat ripeästi.
Tulevina kuukausina kuntatalouden tilaa heiluttaa eri suuntiin muun muassa kuntaryhmän miinusmerkkinen jako-osuusoikaisu sekä tulot omaisuuden myynnistä.

Nostoja Kuntaliiton ja kuntien budjettiriihiviesteistä 1.-2.9.2025:
- Kuntaliiton työvaliokunnan kannanotto budjettiriiheen: Julkisen sektorin säästöt syntyvät vain menojen pienentämisen kautta – ei kuntien valtionosuusrahoitukseen osoitetuilla budjettileikkauksilla. Kuntaliiton tiedote.
- Kuntaliiton ja OAJ:n yhteinen tiedote: Leikkaukset kuntien peruspalvelujen valtionosuuksiin ovat suoria koulutusleikkauksia.
- Kuntaliiton blogi kotoutumisen rahoitusleikkausten vaikutuksista: Kotoutumisen palveluista supistaminen ei poista asiakkaiden palvelutarpeita, vaan voi lisätä asiakasmäärää muissa peruspalveluissa tai lisätä kustannuksia moninkertaiseksi tulevaisuudessa.
- Kuntaliiton blogi opetustoimen yhteydestä kriisinkestävyyteen. Kouluissa tehtävä perusopetus, kiusaamisen vastainen työ, koulunuorisotyö ja viranomaisyhteistyö ovat keskeisiä keinoja torjua nuorisorikollisuutta, koulu-uhkauksia, polarisaatiota ja jopa valtiollisen tason informaatiovaikuttamista.
Kuluvan vuoden talousennusteet ovat heikentyneet hieman
9.6.2025
Kevään mittaan suhdannelaitoksista on tullut ulos uusia ennusteita tasaiseen tahtiin. Joitakin ennusteita julkaistaan vielä lähipäivinä, minkä jälkeen Pääekonomistin palstalla julkaistaan uusi talouskatsaus. Jo tässä vaiheessa kannattaa tutustua palstan haitarivalikkoon (löytyy blogien alta) ja sieltä löytyvään otsikkoon Diaesitykset ja luentomateriaalit. Siellä on muun muassa uusia ennusteita kuntien talousarvio- ja taloussuunnitelmien valmisteluun.
Ennakkotiedot Suomen bruttokansantuotteen kehityksestä kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä olivat pettymys. Talouskasvu junnasi paikoillaan, vaikka edellisen vuoden lakkojen värittämästä kuopasta onkin noustu jo hieman ylöspäin. Laskua nähtiin kuitenkin yhä muun muassa talonrakentamisessa ja kaupassa. Ennusteyhteenvedosta vuodelle 2025 näkee, että bruttokansantuotteen volyymin kehitystä on tyypillisesti nipistetty joillakin kymmenyksillä alaspäin. Eniten talouskasvua hidastaa korkealle noussut työttömyys ja epätietoisuus tulevasta kehityksestä. Ostovoima kehittyy kuitenkin matalan inflaation myötä hyvin.

27.5.2025
Kuntien rahoitusvastuun korotus perustoimeentulotukimenoista lähti lausuntokierrokselle
Sosiaali- ja terveysministeriö on laittanut lausuntokierrokselle esityksen toimeentulotukijärjestelmän uudistamiseksi vuoden 2026 alusta lähtien. Uudistuksella pyritään ohjaamaan toimeentulotuen hakijoita voimakkaammin ansiotyöhön tai ns. ensisijaisten etuuksien (työttömyysturvaetuudet, opintotuki) piiriin ja vähentämään siten pitkäaikaista toimeentulotukiriippuvuutta. Toimeentulotuen tasoon kohdistetaan myös leikkauksia. Vaikka uudistus lisää ensisijaisten etuuksien määrää niin se pienentänee myös perustoimeentulotuen menoja. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta 74 miljoonalla eurolla. Perustoimeentulotukea maksettiin vuonna 2024 noin 825 miljoonaa euroa.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan myös, että kuntien rahoitusosuus perustoimeentulotukimenoista nostetaan 50 prosentista sataan prosenttiin 18-24-vuotiailta toimeentulotuen saajilta. Tavoitteena on kannustaa kuntia työllistämään nuoret mahdollisimman nopeasti. Kuntien rahoitusvastuun laajennus lisäisi kuntien menoja arviolta 94 miljoonalla eurolla, mutta etuusmenojen lisäys korvattaisiin kunnille peruspalveluiden valtionosuuden kautta valtionosuuden pysyvänä lisäyksenä.
Toimeentulotukiuudistus nojaa vahvisti siihen, että perustoimeentulotukiesityksen kiristyvät velvoitteet tuottavat pidemmällä aikavälillä taloudellisia säästöjä. Uudistuksen taloudelliset vaikutukset tiivistetysti:
- Perustoimeentulotuen kustannukset pienenisivät noin 188 miljoonalla eurolla, josta puolet, noin 94 miljoonaa euroa, pienentää kuntien menoja.
- Työnarkkinatulotuen kulujen kasvu olisi 142 miljoonaa euroa, josta kolmannes, noin 47 miljoonaa euroa, lisäisi kuntien menoja
- Kuntien rahoitusosuuden kasvattaminen nuorten osalta lisäisi kuntien menoja noin 94 miljoonaa euroa, mutta valtionosuuksia korotettaisiin pysyvästi vastaavalla summalla.
- Kuntien verotulot kasvaisivat noin 10 miljoonaa euroa.
Noin 12 prosenttia 16-29-vuotiaista nuorista sai perustoimeentulotukea vuonna 2023. Valtaosa nuorista sai toimeentulotukea vain lyhyen aikaa. Pitkittynyttä toimeentulotuen tarvetta liittyi pitkäaikaistyöttömyyteen, sairastamiseen ja vanhemmuuteen. Valtiontalouden tarkastusvirasto onkin suosittanut tarkastuskertomuksessaan, että toimeentulotukea saavien nuorten ohjautumista palveluiden piiriin tulisi parantaa.
14.5.2025
Työllisyysrahasto antoi huhtikuun lopussa STM:lle arvion työttömyysvakuutusmaksujen tasosta vuodelle 2026. Arviossa esitettiin, että työnantajan ja työntekijän työttömyysvakuutusmaksujen yhteismäärää olisi tarve nostaa yhteensä 0,5-1,5 prosenttiyksiköllä vuodelle 2026. Maksukorotuksen taustalla on Suomen kohonnut työttömyystilanne sekä huonontuneet talousnäkymät.
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on kuluvana vuonna 0,20 %, jos kunnan palkkasumma jää 2,455 miljoonan euron alle ja 0,80 prosenttia 2,455 miljoonan euron ylittävästä palkkasummasta. Kuntatyönantajan keskimääräinen työttömyysvakuutusmaksu on noin 0,7 %.
Kuntatyönantajan työttömyysvakuutusmaksu vuodelle 2026 päätetään vasta vuoden 2025 loppupuolella. Maksukorotuksen määrästä tai sen kohdistumisesta ei ole tehty vielä virallisia linjauksia, eikä tässä vaiheessa arvioinnin tueksi ole käytettävissä työllisyysrahaston laskelmia. Alustavien arvioiden mukaan työnantajan ylempi ja alempi maksu voisivat muuttua samassa suhteessa keskimääräisen maksun kanssa. Tällöin alempi työnantajan maksu voisi nousta suurin piirtein 0,30-0,50 prosenttiin. Ylempi maksu voisi nousta karkeasti arvioiden 1,1-1,8 prosenttiin.
Maksimissaan työttömyysvakuutusmaksun korotus voisi siten nousta suurilla työnantajilla noin 1,0 prosenttiyksikköä. Kun tilanne kuitenkin elää yhä niin ennusteisiin kannattaa tässä vaiheessa laittaa hieman pienempi nousu, esim. noin puolet siitä.
Lausunnot on annettava perjantaihin 27.6.2025 mennessä. Kuntaliitto laatii esityksestä lausunnon hyvissä ajoin.
***
6.5.2025.
Kunta- ja hyvinvointialan kaikki neuvotteluosapuolet hyväksyivät 5.5.2025 palkkaratkaisun vuosille 2026-2028. Ratkaisun sopimuskorotukset noudattavat palkkakierroksen yleistä linjaa. Sopimuskorotukset ovat yhteensä 7,37 prosenttia lähes kolmelle vuodelle. Sopimuskorotusten lisäksi kunta- ja hyvinvointialan palkkoja nostaa palkkojen kehittämisohjelma, jonka palkkoja nostava vaikutus on yhteensä noin 1,8 prosenttia. Kustannukset nousevat hyvinvointialueilla kuntia voimakkaammin.
Palkkaratkaisun kustannuslinja vastaa melko lähelle siihen kohdistuneita ennakko-odotuksia. Samantapainen kustannuspaine on sisällä muun muassa kevään 2025 kuntatalousohjelman kehitysarviossa. Kuntatalousohjelman ennusteen mukaan kuntien ja kuntayhtymien palkat nousevat vuonna 2025 noin 4,3 % ja sen jälkeen noin 3,8 prosenttia.
***
Kunta- ja hyvinvointialalle lähes kolmen vuoden työrauha | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

Petteri Orpon hallitus kokoontui 22.–23.4.2025 hallituksen neuvotteluun julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2026–2029. Hallituskauden puoliväliin ajoittuvia kehysriihineuvotteluja hallitsi julkisen sektorin säästöjen ohella talouskasvun, työllisyyden ja turvallisuuden teemat.
Oheiseen diapakettiin on koottu pääkohtia hallituksen puoliväliriihen linjauksista, talousvaikutuksista ja riihen jälkeisistä uutisista. Kuntien kannalta merkittävimmät riihen päätökset olivat yhteisöverokannan verotuottomenetysten kompensointi kunnille sekä 75 miljoonan euron leikkaus kuntien peruspalvelujen valtionosuuksiin. Kuntien talousnäkymät pysyvät riihipäätösten jälkeen hyvin haastavina. Julkisen talouden suunnitelma 2026-2029 julkaistaan 30.4. iltapäivällä ja kevään kuntatalousohjelma 14.5.2025. Kuntaliitto tuottaa aineistoista kunnille lisämateriaalia sivustolleen ja päivittää veroennustekehikon sekä ennakollisen valtionosuuslaskelman.
______
Petteri Orpon hallituksen puoliväliriihen kehysneuvottelut ovat jo pitkällä. Neuvottelujen jo ennestäänkin haastavia lähtökohtia on vaikeuttanut Yhdysvaltojen kasvanut poliittinen epävarmuus sekä tarve lisätä tulevina vuosina puolustusmenoja. On hyvin todennäköistä, että tällä hallituskaudella talous ei lähde kasvuun, eikä julkisen talouden velkaantumista saada taitettua. Alle on listattu asioita, joita kuntien ainakin kannattaa tarkkailla kehysriihineuvotteluista:
- Hallituksen odotetaan keventävän verotusta laskemalla ansiotulojen verotusta ja/tai yhteisöverokantaa tuntuvasti vuodesta 2026 lähtien. Jos tuloveroja kevennetään, se pienentää myös kuntien verotuloja. Kompensoidaanko kunnille verotulojen menetykset hallitusohjelman mukaisesti?
- Vuonna 2025 valtion budjettitalous velkaantuu arviolta 12 miljardilla eurolla. Uusien verokevennysten ja kasvavien investointien kylkeen tarvitaan siis uusia säästöjä ja veronkiristyksiä. Kohdistuvatko ne kuntiin? Hallitus on leikannut jo kuntien valtionosuuksia indeksileikkauksilla sekä normien purun varjolla. Myös valtionrahoitusta kotoutumisen tehtäviin on vähennetty.
- Petteri Orpon hallitus tavoittelee kuntien tehtävien ja normien keventämistä 100 miljoonalla eurolla, mutta vuonna 2025 kuntien peruspalvelujen valtionosuutta vähennetään 22,7 miljoonalla eurolla kuntien velvoitteiden ja tehtävien purkamiseen liittyen. Puretaanko vähennys kehysriihessä?
- Toimeentulotuen kokonaisuudistus saattaa olla asialistalla kehysriihessä. Toimeentulotukilain kokonaisuudistusta valmisteleva virkamiestyöryhmä esitti, että rahoitusvastuu 18-25-vuotiaiden nuorten toimeentulotuesta siirtyy kokonaan kunnille. Kuntaliitto jätti esitykseen eriävän mielipiteen.
- Etenevätkö kunnille tärkeät uudistukset, kuten kuntien peruspalvelujen valtionosuusuudistus tai kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus, hallituskauden lopulla?
Kuntaliiton hallituksen kannanotto kevään kehysriiheen löytyy täältä:
Useat Euroopan markkinakorot, erityisesti 12 kuukauden eurobor, laskivat vuoden 2024 aikana reippaasti, kun kuluttajahintojen nousu hidastui ja EKP laski ohjauskorkoaan useita kertoja. Markkinakorkojen kääntyminen laskuun helpottaa myös kuntien taloutta. Kunnilla oli vuoden 2024 lopussa velkaa noin 19 miljardia euroa ja kuntakonserneilla tuplasti sen verran.
Erilaisten suojausten ja ajoitustekijöiden vuoksi korkojen heilahtelut välittyvät kuntien talouteen kuitenkin viiveellä. Sen vuoksi kuntien korkokulut vielä nousivat vuonna 2024. Kuntien noin 440 miljoonan euron korkokulut tarkoittavat lainakantaan suhteutettuna noin 2,4 prosentin keskikorkoa, kun vuonna 2023 keskikorko jäi alle kahteen prosenttiin. On huomionarvoista, että kuntien lainastaan maksama keskikorko on ollut sekä vuonna 2023 että 2024 matalampi kuin 3 kuukauden Euribor tai valtion 10 vuoden obligaatiokorko.
Kuluvana vuonna kuntien korkokulut kääntyvät hyvin todennäköisesti laskuun. EKP on laskenut ohjauskorkoaan jo kahdesti tänä vuonna ja lyhyet markkinakorot ovat jatkaneet laskuaan. Sen sijaan 12 kuukauden euribor on pysynyt melko tasaisena. Alkuvuonna näytti vielä hetken, että korkojen lasku päättyy pian. Donald Trumpin tullit, tullien voimaantulon lykkäämiset ja syvä epäselvyys maailmanmarkkinoilla ovat kuitenkin käynnistäneet odotukset uusista korkojen laskusta. Korkojen laskuodotusten taustalla on pelko siitä, että isot kansantaloudet vajoavat uudelleen taantumaan.

Diaesitykset ja luentomateriaalit
Diaesitykset ja luentomateriaalit:
Diat 27.11.2025: Kansantalouden keskeiset ennusteet 2025-2027
Kuntaliitto finanssipoliittisessa parlamentaarisessa kuulemisessa 21.11.2025
Kuntaliiton lausunto hallituksen lakiesityksestä julkisen talouden hoidosta (ns. fipo-laki)
Tietopaketti EU:n fipo-säännöistä ja velkajarrusta
Kuvio: Julkinen EDP-velka sektoreittain
Ennustepäivitys kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuista 2026-2028
Yhteenveto: Julkisen talouden tilanne ja näkymät Suomessa syksyllä 2025
Yhteenveto: Keskeiset nostot syksyn 2025 kuntatalousohjelmasta
Ennusteyhteenveto kunnille keskeisistä ennusteista syksyllä 2025
Analyysi: Kuntien kehitysarvio 2026-2029
Esitys 18.8.2025: Ajankohtaista talousasiaa työllisyysasiantuntijoille
Riikka Purran esitys valtion talousarvioksi, elokuu 2025
Esitys 13.6.2025 kuntataluden näkymistä ja mahdollisuuksista
Esitys 5.6.2025 kuntien kustannuspaineista
Julkisen talouden tila 2025-2027, ennustevertailu
Kunta-analyysi kehysriihen päätöksistä keväällä 2025
Kuntakonsernien lainat ja vuokravastuut vuonna 2023
Esitys pienten kuntien webinaarissa_marraskuu 2024.pdf
Pääekonomistin katsaus kuntien ja kaupunkien talouteen
Nostot budjettiriihen kuntapäätöksistä vuodelle 2025
Esitys riskeistä ja kuntatalouden tilasta
Analyysi kuntatalouden tilinpäätöstiedoista 2022
TE-uudistus: vastuut kuntayhtymän ja isäntäkunnan näkökulmasta
Pääekonomistin muut ulostulot ja mediaesiintymiset
Uusimmat
Kuntarahoituksen podcast 5.12.2025: Huomisen talous, velkajarru, tarkkailuluokka ja niukkuuden ajat
Pääekonomistien kyselytunti 3.6.2025
Kuntien talousnäkymät -Radio Suomen Päivä 11.3.2025
Kuntamarkkinoiden puoluejohdon paneeli 2024: Antti Lindtman kehoittaa menemään Minna Punakallion lähiopetukseen
Ylen ekonomistikyselyyn vastasi lähes 20 talousgurua 20.9.2024.
27.9.2024 Valtaosa Ylen kyselyyn vastanneista ekonomisteista pitää hallituksen leikkauksia sopivan kokoisina.
Kuntaliiton näkemykset kevään 2025 julkisen talouden suunnitelman laadintaan, muistio
Helsingin Sanomat 6.2.: Yli miljoonan kuntavero nousee tänä vuonna
Kuntalehti 24.1.: Jopa suurissa kunnissa rytisee kuntatalouden tilan synkistyessä
Yle aamu-tv 7.12. Kuntien verotuspäätökset
Ilkka-Pohjalainen 6.12. printissä s. 9: Pääekonomisti: Kunnilla on avaimet selvitä kurimuksesta.
Iltasanomat 16.11. Tämä on Suomen velkaisin kunta – katso oman kotipaikkasi tilanne
De ekonomiska klyftorna mellan kommunerna ökar: “Tudelningen har eskalerat” Svenska Yle 4.4.2023
Huomisen talous: Kuntatalous ristitulessa - Kuntarahoituksen podcast 28.3.
Minna Punakallion kolumni: Vähemmän on paremmin
Kuntalehti 10.2.2023
Talojen ja tonttien omistajille tulossa kiinteistöverolaskuun kovin hyppäys vuosiin – katso nousuarvio 32 kunnasta
Yle 16.11.2022
Budjettiriihi tarjosi lähes jokaiselle jotakin – Kuntaliiton pääekonomisti on huolissaan, miten nyt tehdyt päätökset vaikuttavat kuntiin pitkällä aikavälillä
Kuntalehti 1.9.2022
Kuntien kahdet kasvot
Iltalehti 14.7.2022, maksumuurin takana
Paniikkinappulaa ei vielä paineta vaikka korkovastuut voivat alkaa paukkua
Kuntalehti 13.6.2022
Kuntakentälle reilu miljardi euroa valtion rahaa koronan viime vuoden testaus- ja hoitokuluihin – Nämä tuet kattavat hyvin kuntien kustannukset
Uutissuomalainen 10.2.2022
Kuntien ennakolliset tilinpäätöstiedot 2021
Ylen aamu 8.2.2022, haastattelu klo 6.54, videossa noin 30 minuutin kohdalla.
Pääekonomisti vinkkaa
Oletko jo tutustunut näihin?
Tärkeitä päivämääriä kuntatalouteen liittyen
Kuntaliiton syksyn 2025 talousbarometri
Hyödyllisiä taustamateriaaleja (haitari) kuntien rahoitusjärjestelmän uudistamiseksi
Hyödyllisiä julkaisuja talouspolitiikasta ja julkisesta taloudesta:
Nordean artikkeli: Datakeskukset - Midaksen kosketus vai Akilleen kantapää
Artikkeli: Kotitalousvähennyksen vaikutus siivouspalveluiden kulutukseen ja harmaaseen talouteen
Blogi: Mitä tapahtui, kun asumismenojen korvaamista perustoimeentulotuesta muutettiin 1.4.2024?
Blogi: Miten työttömien työskentely etuusjakson aikana on kehittynyt suojaosien poiston jälkeen?
Kuntaliiton selvitys kasvualoista alueellisesti
Etla raportti No 164: Suomen tulevan kasvun ydin on aineeton.
Sivistyskatsaus 2025
Etlan raportti 2025 korkeiden rajaverojen ongelmista
Labore-tutkimus kohtaanto-ongelmien yhteydestä työttömyyteen
VATT-tutkimus pienten yritysten yhteisöverokannan laskun vaikutuksista
Tilastokeskuksen blogi kuntien sisäisten erien karsinnasta kansantalouden tilinpidon tilastoissa
OECD-raportti: Education at a Glance
VATT-tutkimus kuntien palvelutuotannon menoista 2024
Selvitys vuosina 2016-2019 toteutetun maahanmuuttajien työllistymismallin vaikuttavuudesta
Toisen asteen koulutuksen suorittamistapojen vaikutukset
Sivistyskatsaus 2024
VATT-tutkimus haittaverojen vaikutuksista
Taustamuistiot Petteri Orpon hallituksen lakiehdotusten työllisyysvaikutuksista
Selvitysryhmä: Kehittämisehdotukset valtion asuntopoliittisten tavoitteiden edistämiseksi
Kelan tutkimusblogi työttömyysetuudelta sairauspäivärahalle siirtyvien henkilöiden työmarkkinapoluista
Työllisyyden kuntakokeilujen arviointiraportti 2024
Raportti: Kaavoituksen vaikutukset kiinteistöjen arvoihin
Talouspolitiikan arviointineuvoston ajankohtaiset sisällöt
Tutkimus eliittilukion vaikutuksesta oppimistuloksiin
Ansioturvan lyhentäminen parantaa työllisyyttä
Kuntien myöntämät yritystuet Suomessa
Muistio aikuisena aloitettujen tutkintojen ansio- ja työllisyysvaikutuksista
Tutkimus yliopistotutkinnon ja ammatillisen toisen asteen tutkinnon taloudellisesta hyödystä
Tilastokeskus blogi: aikasarjapäivitys 2015 pienensi kuntasektorin menoja
Tilastokeskuksen yhä ajankohtainen blogi: Kahteen kertaan laskeminen paisuttaa julkisia menoja
Ajankohtaista kuntataloudesta
1.12.2025
Komission budjettiesitys muuttaa EU:n tulevaisuutta – paikallistason ääni on heikentymässä
26.11.2025
Lausunto


