
Rakennetun ympäristön lainsäädäntö

Tavoitteenamme on eheä ja kokonaisuutena toimiva rakennetun ympäristön lainsäädäntö. Rakennetun ympäristön palveluja ovat maapolitiikka, kaavoitus, kiinteistönmuodostus, tonttipalvelut, kuntainfran kehittäminen, rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu. Digitaalisten prosessien ja tiedonhallinnan kehittäminen ovat tärkeä osa kunnan nykypäivän palveluja.
Tarjoamme näillä sivuilla kunnille tukea alueidenkäyttölain, rakentamislain, RYTJ-lain, yhdyskuntarakentamislain ja yhdyskuntakehittämislain toimeenpanoon sekä tietoa käynnissä olevien ja tulevien uudistusten etenemisestä.
Rakennetun ympäristön suunnittelua ja toteutusta ohjasi vuoden 2024 loppuun asti maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999). Lakia on uudistettu vaiheittain niin, että ensimmäisenä valmistui rakentamista koskeva osuus.
Uusi rakentamislaki (751/2023) tuli voimaan 1.1.2025. Kaavoitusta ja kaavojen toteuttamista koskevat säännökset säilyivät pääpiirteittäin ennallaan maankäyttö- ja rakennuslaissa, jonka nimeksi muutettiin alueidenkäyttölaki (132/1999).
Rakennetun ympäristön tiedonhallinnan järjestämiseen vaikuttaa myös 1.1.2024 voimaan tullut laki rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä (RYTJ-laki).
Uusi lainsäädäntö muuttaa merkittävästi kunnan rakennetun ympäristön toimintaympäristöä ja toimintatapoja. Muutokseen vaikuttaa myös kuluvalla hallituskaudella jatkuva alueidenkäyttöä (eli kaavoitusta, maapolitiikkaa ja kaavojen toteuttamista) koskevan sääntelyn uudistaminen. Nykyisen alueidenkäyttölain lisäksi muutoksia on odotettavissa katujen kunnossapitoa koskevaan lakiin.
Valmistelussa oleva uusi alueidenkäyttölaki sisältää alueidenkäytön suunnittelua koskevan osuuden voimassa olevasta alueidenkäyttölaista. Kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, kaavoitus, merialuesuunnittelu, kansalliset kaupunkipuistot ja valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arviointi.
Valmistelussa oleva uusi yhdyskuntarakentamislaki sisältää katujen ja muiden yleisten alueiden toteuttamista ja hulevesien hallintaa koskevat voimassa olevan alueidenkäyttölain säännökset päivitettyinä, viemäröintiä lukuun ottamatta.
Lisäksi voimassa olevan kunnossapitolain (669/1978) säännökset päivitetään ja sisällytetään yhdyskuntarakentamislakiin. Erityisesti kunnossapitoa koskevat säännökset muuttunevat joiltakin osin merkittävästi.
Yhdyskuntakehittämislakia valmistelee sama työryhmä kuin yllä esitettyä yhdyskuntarakentamislakia. Yhdyskuntakehittämislakiin sisällytetään nykyisen alueidenkäyttölain (entisen maankäyttö- ja rakennuslain) maapolitiikan harjoittamista, tonttijakoa, yhdyskuntarakentamisen kustannuksiin osallistumista, kehittämisaluetta ja kaavojen aiheuttamia lunastuksia ja korvauksia koskevat pykälät.
Lain keskeisenä tavoitteena on maapolitiikan läpinäkyvyyden lisääminen ja maankäyttösopimuksia koskevan lainsäädännön selkeyttäminen. Yhdyskuntakehittämislakia ja yhdyskuntarakentamislakia valmistelevan työryhmän määräaika päättyy 30.9.2025.
Kunnille järjestettyjen lakiuudistusta koskevien webinaarien esitykset löytyvät alueidenkäyttö- ja kunnossapitolakien uudistuksen sivuiltamme.
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.

Vastuualueet
- maankäyttö
- kaavoitus
- maankäyttö- ja rakennuslakiin liittyvä kehittäminen ja edunvalvonta

+358 9 771 2238, +358 50 472 2053
Vastuualueet
- rakennusvalvonta
- rakentaminen
- maankäyttö- ja rakennuslakiin liittyvä kehittäminen ja edunvalvonta

+358 9 771 2151, +358 50 478 1604
Vastuualueet
- Kuntien rakennetun ympäristön digitalisaatioon liittyvä edunvalvonta ja kehittäminen
- Lainsäädäntöön vaikuttaminen ja toimeenpanon mahdollistaminen
- Rakennetun ympäristön kansalliset tietovarannot, tietovirrat ja tiedon yhteentoimivuus

Ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu lukuisia ammattilaisia.