

+358 9 771 2127, +358 44 558 5405
Vastuualueet
- Kuntien ympäristöhallinnon seuranta ja kehittäminen
- Ympäristönsuojelun lainsäädäntö, hallinto ja rahoitus
- Ympäristön-, luonnon- ja vesiensuojelu
- Ekologinen kestävyys
Kunnassa toimii ympäristönsuojeluviranomainen, joko kunnan omana toimielimenä tai kuntalain mukaisena kuntien yhteistoimintana. Yleisimmin toimielimenä toimii ympäristölautakunta, jonka tehtäviin kuuluu monissa laeissa määriteltyjen ympäristönsuojelun viranomaistehtävien lisäksi ympäristönsuojelun yleinen edistäminen. Kunnanhallitus ei voi toimia ympäristönsuojeluviranomaisena.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävänä on kuntien ympäristösuojelun hallintolain mukaan ympäristönsuojelun valvomiseksi ja edistämiseksi kunnassa:
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävistä on lisäksi säädetty ympäristönsuojelulaissa, maa-aineslaissa, jätelaissa, vesihuoltolaissa, vesilaissa, merenkulun ympäristönsuojelulaissa, maastoliikennelaissa ja vesiliikennelaissa. Nämä tehtävät ovat pääsääntöisesti lupa- ja valvontaviranomaistehtäviä.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävänä on lupa- ja valvontaviranomaistehtävänsä lisäksi toimia paikallistason yleisen ympäristönsuojelun edun valvojana. Tässä tehtävässään se toimii erityislainsäädännön perusteella itsenäisessä ja riippumattomassa asemassa. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen voidaan siten katsoa myös pitkällä tähtäimellä ajavan kestävän kehityksen ja samalla kunnan yleistä etua, vaikka yksittäistapauksissa tämä voi olla ristiriidassa esimerkiksi kunnan elinkeinopoliittisen edun kanssa.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen opas luottamushenkilöille
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi periä maksuja ympäristönsuojelulain, maa-aineslain, jätelain, merenkulun ympäristönsuojelulain, maastoliikennelain, vesiliikennelain ja vesilain mukaisista asioista.
Eri lakien mukaisten maksujen, pois lukien maa-aineslaki, tulee vastata enintään suoritteen tuottamisesta kunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia. Maksuista määrätään tarkemmin kunnan hyväksymässä taksassa.
Viranomaisen neuvot, ohjeet ja opastus sekä yleinen tiedottaminen ovat maksuttomia, jos näistä aiheutuu vain vähäisiä kustannuksia, samoin kuin yleinen laillisuusvalvonta.
Lue lisää:
Opas ympäristönsuojeluviranomaisen taksan laatimiseen
Ympäristönsuojelulain mukaan kunta voi antaa ympäristön suojelemiseksi paikallisia, kuntaa tai jotain sen osaa koskevia yleisiä ympäristömääräyksiä.
Ympäristönsuojelumääräyksiä koskevassa ympäristönsuojelulain 202 §:ssä on määritelty toimet ja tilanteet, joita määräykset voivat koskea sekä tilanteet, joihin ne eivät sovellu. Määräykset tulisi kohdistaa sellaisiin asioihin, joita ei muutoin voida säädellä.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi yksittäistapauksessa myöntää poikkeuksen ympäristönsuojelumääräyksestä.
Ennen ympäristönsuojelumääräysten antamista kunnan on varattava asianomaiselle valtion valvontaviranomaiselle sekä tarvittaessa muille viranomaisille tilaisuus lausunnon antamiseen. Asian valmistelusta on myös tiedotettava kunnan verkkosivulla.
Määräysten tulee olla saatavilla kunnan verkkosivuilla ja ne on toimitettava tiedoksi asianomaiselle valtion valvontaviranomaiselle ja valtion ympäristölupaviranomaiselle.
Oppaan ensimmäisessä osassa avataan ympäristönsuojelumääräysten säädöspohjaa, kuvaillaan määräysten laatimis- ja antamisprosessia ja pohditaan nykylainsäädännön kehittämisen tarpeita
Selvityksessä kartoitetaan ympäristönsuojelumääräysten kokonaisuus.
Voit ottaa meihin yhteyttä lomakkeen avulla. Lomake korvaa aiemmin käytössä olleet palvelusähköpostit.
Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.