Kuntien käyttöön tietopaketti Ukrainan tilanteen vaikutuksista

Olemme Kuntaliitossa koonneet yhteen ohjeita Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen vaikutuksista kuntien toimintaan ja varautumiseen. Tietopaketti löytyy verkkosivuiltamme ja päivittyy, kun tietoa kertyy lisää.

Ohjeistus kattaa aiheet

• ystävyyskuntasuhteet ja kumppanuussopimukset
  • Venäjä-yhteistyötä edistävät hankkeet
  • muuttoliikkeen hallintaan liittyvät toimet
  • kotikansainvälisyys
  • humanitäärinen apu.

Olemme myös lähettäneet kuntiin muistion samoista ohjeista.

Jatkamme ajankohtaisen tiedon välittämistä Kuntaliiton julkisissa kanavissa sekä kuntaverkostojen kautta. Tavoitteena on edistää kuntien ja viranomaisten välistä yhteistyötä sekä tarjota tukea esimerkiksi varautumiskysymyksissä.

Verkkolähetys sodan vaikutuksista talouteen, tavaravirtoihin ja varautumistarpeeseen

Keskustelu sodan vaikutuksista kuntiin jatkui verkkolähetyksessä 4.3.2022. Tallenteen voi katsoa täältä. Lähetyksessä keskusteltiin Ukrainan tilanteen vaikutuksista talouteen, tavaravirtoihin ja kuntien varautumistarpeeseen.

Mukana keskustelemassa olivat

• toimitusjohtajamme Minna Karhunen
  • varautumisen ja turvallisuuden erityisasiantuntijamme Ari Korhonen
  • Venäjän turvallisuuspolitiikan tutkija, apulaisprofessori Katri Pynnöniemi Helsingin yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta
  • Pelastustoimen ja varautumisen johtaja Tommi Laurinen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.