Kuntien yhteinen e-kirjasto avautuu 2024

E-kirjastohankkeen tavoitteena on toteuttaa kunnille yhteinen e-kirjasto, joka on asiakkaiden käytössä vuodesta 2024 alkaen. Hanketta vetää Helsingin kaupunginkirjasto.

Kirjasto on tykätyimpiä ja käytetyimpiä peruspalvelujamme. Kuntien yhteisessä e-kirjastohankkeessa on tarkoitus rakentaa sisäänpääsy kirjastojen digitaalisiin sisätöihin. Tämä tarkoittaa sitä, että yhden verkkosivun tai mobiiliaplikaation kautta on mahdollisuus käyttää e-kirjastokokoelmaa mistä päin Suomea tahansa.

Liittyminen e-kirjastoon on kunnille vapaaehtoista.

Yhteisen e-kirjaston käyttö edellyttää sitä, että oma asuinkunta liittyy mukaan e-kirjastoon. Näillä mukaan liittyvien kuntien asukkailla on mahdollisuudet käyttää yhtä laajaa e-aineistokokoelmaa eli lukea e-kirjoja, kuunnella e-äänikirjoja ja lukea e-lehtien digitaalisia näköisversioita.

Miten e-kirjastoon liitytään?

Kunta voi liittyä e-kirjastoon tekemällä sopimuksen e-kirjaston taustaorganisaation kanssa.

Liittymissopimukset liitteineen lähetetään kaikkiin kuntiin alkusyksystä 2023. Liittymissopimuksessa on tietoa siitä, miten e-kirjastoon liitytään, miten siitä voi erota sekä tiedot e-kirjastossa mukana oleville kunnalle aiheutuvista kustannuksista.

E-kirjaston taustaorganisaatio on vielä auki. Päätös taustaorganisaatiosta tehdään vuoden 2023 kevään aikana. Taustaorganisaatio tulee olemaan joko Kansalliskirjasto, kuntien yhdessä perustama Suomen e-kirjastoyhdistys tai osakeyhtiö.

Suomen Kuntaliitto on mukana e-kirjastohankkeen ohjausryhmässä. Valtion mukaantulo e-kirjaston osarahoittajaksi on vielä auki. Suomen Kuntaliitto näkee tärkeänä, että valtio on mukana

Lisätietoa e-kirjastohankkeesta

Infoa kuntapäättäjille e-kirjastosta (pdf)