Julkaisun kansi

Julkaisupäivä
Kuvaus
Espoo, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori, Tampere, Turku, Vantaa
Kaupunkien vertailuun sisältyy terveydenhuollon lisäksi tietoja sosiaalitoimen vanhuspalveluista: kotipalvelusta ja ympärivuorokautisesta hoidosta.

Kuntaliiton julkaisemat suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannusvertailuraportit on suunnattu kuntien johtamisen ja talouden ohjaamisen tueksi. Historian havinaa on ilmassa, sillä nyt lukemasi julkaisu on viimeinen, eli yli 20 vuoden aikasarja päättyy. 1.1.2023 voimaantulevan sote-uudistuksen vuoksi kuntien kustannustiedot vuodelta 2022 jäävät keräämättä.

Vuonna 2021 kustannusvertailussa mukana olivat Espoo, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori, Tampere, Turku ja Vantaa. Kuluneita kahta viimeistä vuotta on värittänyt koronapandemia, ja se on jättänyt jälkensä vertailussa mukana olevien kuntien talouteen mm. kasvaneena hoito- ja palveluvelkana. Tässä raportissa huomataan kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon kustannusten kasvu, joka oli 2,1 – 8,2 prosenttia, kokonaiskustannusten ollessa hieman yli 4 miljardia euroa. Valtion perusterveydenhuoltoon kohdentamia korona-avustuksia ei ole vähennetty kustannuksista. Kaupunkien kustannukset koostuvat enimmäkseen erikoissairaanhoidosta, lukuunottamatta Espoota ja Vantaata, joiden kustannukset painottuvat huomattavasti enemmän perusterveydenhuoltoon.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko