Julkaisun kansi

Eveliina Kiema-Majanen & Marianne Pekola-Sjöblom
Julkaisupäivä
Uutta kunnista -julkaisu nro 2/2024

Kuvaus suomalaisten kuntien työstä kestävän kehityksen edistämiseksi Agenda2030-viitekehyksessä

Kuntien rooli kestävän kehityksen edistämisessä on sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti erittäin keskeinen. Kaikki suomalaisten kuntien tehtävät ovat suoraan tai välillisesti kestävyystyötä. Ilman kuntia emme pääse Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoiteohjelma Agenda2030:n tavoitteisiin, joihin Suomi on kansallisesti sitoutunut.

Osana kuntien kestävyystyötä tukevia toimenpiteitä Kuntaliitto on kartoittanut tilannekuvaa kuntakentän työstä kestävän kehityksen edistämiseksi nimenomaan YK:n Agenda2030-viitekehyksessä.

Raportissa tarkastellaan suomalaisten kuntien näkemyksiä Agenda2030-työnsä merkityksestä, kestosta ja painopisteistä, resursseista ja hallinnosta, edisteistä ja esteistä sekä kumppanuuksista ja yhteistoiminnasta.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko