
Kuntatietoa pähkinänkuoressa
Näin kunta toimii

Mikä on kunnan merkitys ja asema yhteiskunnassa?
Kunta on olemassa asukkaitaan varten. Kunnilla on keskeinen rooli ihmisten arjessa – ne edistävät hyvinvointia ja elinvoimaa, hoitavat viranomaistehtäviä ja tarjoavat alustan paikalliselle yhteisöllisyydelle ja demokratialle.
Kuntien itsehallintoon kuuluu, että kuntalaiset valitsevat kuntavaaleissa luottamushenkilöt, eli valtuutetut, jotka tekevät päätöksiä paikallisista asioista. Näillä päätöksillä edistetään kunnan kehitystä ja toteutetaan yhteiskunnallisia tavoitteita. Kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on moninaisia mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.
Jokainen kunta voi järjestää toimintansa ja palvelunsa omalla tavallaan. Kunnat rahoittavat valtaosan kansalaisten peruspalveluista. Kunnille voidaan antaa tehtäviä lainsäädännöllä, joita eri ministeriöt valmistelevat. Jos kunnille määrätään uusia tehtäviä lailla, valtion tulee vastata siitä, että kunnilla on tarvittavat resurssit niiden hoitamiseen.
Myös Euroopan unionin lainsäädäntö vaikuttaa kuntien toimintaan ja kuntalaisten arkeen. EU:n vaikutus kuntiin on erityisen suuri Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, joissa kuntien tehtäväkenttä on laaja.
Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle
Kunta on meidän jokaisen elämisen, asumisen ja toiminnan ympäristö – oli se sitten pieni maaseutumainen kunta tai suuri kaupunki. Kunta luo toiminnallaan paikan, jossa asukkaat viihtyvät ja ovat tyytyväisiä, saavat tarvittavia palveluja ja kokevat kuuluvansa yhteisöön.
Hyvä elinympäristö tarkoittaa monille hyvää asuinympäristöä, toimivia työmarkkinoita, kattavia lähipalveluita, monipuolisia harrastus- ja vapaa-ajan mahdollisuuksia, luonnonläheisyyttä, turvallisuutta sekä hyvää sijaintia ja saavutettavuutta. Kunnat menestyvät kukin omilla vahvuuksillaan. Kunnat pystyvät toimillaan vaikuttamaan paljon asukkaiden ja yrittäjien pysyvyyteen ja uusien tuloon.
Kunta on myös paljon enemmän kuin vain palveluiden järjestäjä. Se on asukkaidensa demokraattinen paikallisyhteisö, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjä, paikallisen elinvoiman, elinkeinojen ja työllisyyden kehittäjä, sivistyspalvelujen tuottaja, elinympäristön rakentaja sekä tärkeä kumppani sekä valtiolle että muille tahoille.
Kunta ja valtio toimivat kumppaneina. Valtio linjaa kansalliset tavoitteet ja lainsäädännön. Kuntien tehtävänä on ratkaista paikallisesti näiden kansallisesti asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ja lainsäädännön toteuttaminen asukkaidensa tarpeet huomioiden.
Kunnilla on keskeinen rooli julkisissa palveluissa
Kuntasektoriin sisältyvät kaikki Suomen kunnat ja niiden yhteinen toimintaympäristö. Kuntaorganisaatiot vastaavat kunnan toiminnasta ja tehtävistä lainsäädännön mukaisesti. Yhdessä valtion kanssa kuntasektori on osa julkista sektoria. Suomessa kunnilla on laaja vastuu julkisista palveluista – ne hoitavat noin kaksi kolmasosaa kaikista julkisista palveluista, kun taas valtio vastaa noin kolmanneksesta.
Kunnat ovat merkittäviä julkisten palvelujen järjestäjiä, rahoittajia ja tuottajia. Kuntien tehtävänä on varmistaa, että kansalaisten sivistykselliset ja sosiaaliset perusoikeudet toteutuvat käytännössä. Kunnat rahoittavat valtaosan kansalaisten peruspalveluista.
Kuntien palveluilla ja niiden onnistumisella on olennainen merkitys yhteiskunnan toimivuudelle ja kansantaloudelle: toteutuvatko miljardi-investoinnit, koulutetaanko osaajia, kotoutetaanko tulijoita, kasvatetaanko uteliaita ja osaavia koululaisia jatko-opintoihin. Kuntien tekemä työ lisää kuntien omaa ja sitä kautta koko Suomen elinvoimaa.
Kuntien itsehallinnollinen asema
Kuntien itsehallinnollisella asemalla tarkoitetaan, että kunnilla on oikeus tehdä päätöksiä omista asioistaan ja kuntien hallinto perustuu asukkaiden itsehallintoon. Kuntien itsehallinnollinen asema on kirjattu perustuslakiin. Itsehallinnon vuoksi kunnille voidaan antaa tehtäviä vain lainsäädännöllä, joita eri ministeriöt valmistelevat. Kuntien itsehallinto on vahva periaate. Sen vuoksi lainsäädännön valmistelussa on tärkeää kunnioittaa perustuslain mukaista kunnallisen itsehallinnon asemaa ja muita perusoikeuksia samanaikaisesti. Tämä tarkoittaa, että kunnilla säilyy riittävä päätösvalta paikallisista asioista samalla kun ne toteuttavat valtakunnallisia tavoitteita.
Kunnallisen itsehallinnollisen aseman huomioiminen lainsäädännössä
Esimerkiksi sote-uudistuksen yhteydessä perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota siihen, että kuntien itsehallinnon nojalla hankittua omaisuutta, kuten rakennuksia ja laitteistoa, ei voitu siirtää uusille hyvinvointialueille ilman riittävää korvausta kunnille.
Itsehallinto kattaa myös kuntien talouden. Kunnille kuuluu verotusoikeus, ja ne voivat päättää taloudellisten resurssien kohdentamisesta. Kunnan oma vahva talous auttaa asukkaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämistä.
Kunnat mtyöskentelevät valtion kanssa yhdessä sovittujen yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Moni asia on tehokkainta hoitaa mahdollisimman lähellä asukkaita. Kuntien itsehallinto tarkoittaakin yhteisten tavoitteiden hoitamista siten, että asukkaiden tarpeet ja muut paikalliset tarpeet otetaan huomioon parhaalla mahdollisella tavalla.
Kunnilla on toimintavapaus tehdä päätöksiä siitä, miten ne käytännössä organisoivat ja toteuttavat toimintansa ja palvelunsa. Kunnat voivat itse valita, mikä on vaikuttavin ja kestävin toimintatapa ja siten synnyttää myös paikallisia innovaatioita. Parhaiden toimintatapojen valitseminen edellyttää sitä, että asukkaiden tarpeita ja elinolosuhteita seurataan jatkuvasti sekä päätöksenteossa huomioidaan toimintaympäristön erityispiirteet.
Kuntien itsehallinto ja asukkaiden osallistumismahdollisuudet
Kuntien itsehallintoon kuuluu, että kuntalaiset valitsevat kuntavaaleissa luottamushenkilöt, eli valtuutetut, jotka tekevät päätöksiä yhteiskunnallisten tavoitteiden toteuttamiseksi ja kunnan kehityksen edistämiseksi. Kansanvaltaisuuden kannalta on tärkeää, että päätösvalta kuuluu asukkaiden vaaleilla valitsemalle toimielimelle. Kunnassa tämä tarkoittaa kuntalaisten vaaleilla valitsemaa valtuustoa, joka käyttää ylintä päätösvaltaa.
Kuntien itsehallinnon voima piilee siinä, että kunnan päättäjät tuntevat oman alueensa erityispiirteet ja osaavat tehdä juuri sille sopivia ratkaisuja. Tämä liittyy myös perustuslakiin, jossa säädetään kansanvaltaisuudesta sekä asukkaan oikeudesta osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa heitä itseään koskevaan päätöksentekoon.
Kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.
- Äänestysoikeus vaaleissa on tärkein vaikuttamisen kanava, mutta osallistumismahdollisuuksia on myös muita.
- Kunnissa toimivat lakisääteiset kunnan asukkaiden osallistumisoikeutta toteuttavat nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto.
- Lisäksi kunnissa voidaan järjestää asukastilaisuuksia, kuulemisia, mielipidekyselyitä ja kuntalaisraateja.
- Palveluja voidaan kehittää yhdessä niiden käyttäjien kanssa, ja asukkaiden tai järjestöjen omia aloitteita voidaan tukea.
Näiden keinojen avulla varmistetaan, että kunnan päätöksenteossa otetaan huomioon asukkaiden näkemykset ja paikalliset erityispiirteet.
Kuntien merkitys kansantaloudelle – Kuntatalous osana julkista taloutta
Mistä rahat kuntien toimintaan tulevat?
Kuntien tulot koostuvat verotuloista, valtionosuuksista, asiakasmaksuista, muista toimintatuotoista sekä rahoitus- ja vuokratuotoista.
Kuntien tuotot. Lähde: Valtiokonttori. Päivitetty 23.8.2024, Kuntaliitto/ Mehtonen.
Kunnilla on verotusoikeus. Tämä tarkoittaa, että ne voivat päättää kunnallisveron tuloveroprosentista sekä kiinteistöveroprosentista lain asettamissa rajoissa. Kunnalla on oikeus myös osuuteen yhteisöverotuotosta. Verojärjestelmän mahdollisissa muutoksissa on olennaista se, että kunnilla on oikeus rahoittaa omaa toimintaansa omilla verotuloillaan.
Kunnilla on verotulojen lisäksi myös muita tuloja. Kunnat voivat mm. periä asiakasmaksuja lain asettamissa rajoissa.
Valtionosuusjärjestelmä tasaa kuntien välisiä eroja ja varmistaa, että jokaisella kunnalla on edellytykset hoitaa velvoitteensa asukkailleen. Tämän vuoksi valtionosuusjärjestelmään sisältyy mekanismeja, jotka tasaavat sekä kuntien olosuhteissa ja palvelutarpeissa että tulopohjassa olevia eroja. Näitä ovat esimerkiksi asukasmäärä ja ikärakenne. Lisäksi valtio voi myöntää kunnan hakemuksen perusteella valtionavustusta. Valtionosuudet kuntien lakisääteisiin tehtäviin ovat yleiskatteellisia, joten kunnat saavat itse päättää niiden kohdentamisesta.
Mihin kuntien rahat kohdennetaan?
Kunnat tuottavat merkittäviä palveluita asukkailleen. Niistä suurimpana on esi- ja perusopetus, johon kuluu vajaa kolmannes kuntien käyttökuluista. Yhteenlaskettuna varhaiskasvatuksen kanssa ne kattavat yhdessä lähes puolet käyttökuluista. Muita suurimpia kohteita käyttökulujen näkökulmasta ovat yhdyskunta ja ympäristö, toisen asteen koulutus sekä työllisyyden ja elinkeinoelämän edistäminen.
Kuntien käyttökulujen jakautuminen tehtäväkokonaisuuksittain vuonna 2025. Lähde: Valtiokonttori, VM, TEM. Päivitetty 6.8.24, Kuntaliitto/ Mehtonen.
Rahoitusperiaate
Kuntien rahoituksen riittävyyteen ja itsehallintoon liittyy olennaisena osana rahoitusperiaate, joka perustuu perustuslakiin ja perustuslakivaliokunnan vakiintuneeseen tulkintaan. Rahoitusperiaatteella tarkoitetaan, että määrättäessä kunnille lainsäädännöllä uusia tehtäviä, valtion tulee huolehtia kunnille tarvittavat resurssit tehtävistä suoriutumiseen. Näin varmistetaan kunnille uusia tehtäviä annettaessa se, että kunnilla on riittävät taloudelliset voimavarat uusien ja muiden kunnan vastuulla olevien tehtävien hoitamiseen. Lisäksi kunnalle on jäätävä taloudellista liikkumavaraa sen itsehallintonsa nojalla ottamien tehtävien hoitamiseen.
Rahoitusperiaate kytkeytyy ennen kaikkea kunnan oikeuteen päättää omasta taloudestaan. Sen mukaan kuntien toimintaedellytyksiä ei saa heikentää siten, että niiden mahdollisuudet päättää omasta taloudestaan ja siten myös omasta hallinnostaan vaarantuisivat. Rahoitusperiaatteen toteutumista arvioidaan kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaatimien menojen sekä kuntien tulopohjan kokonaisuuden näkökulmasta. Kustannusvaikutuksia tulee arvioida pidemmällä aikavälillä. Rahoitusperiaate liittyy kunnallisveroprosentin kautta asukkaiden yhdenvertaisuuteen.
Euroopan unionin vaikutus kuntien toimintaan
Moni yllättyy kuullessaan, kuinka suuri vaikutus Euroopan unionilla on kuntien toimintaan ja kuntalaisten arkeen. Esimerkiksi lähes puolet kuntien asioista liittyy tavalla tai toisella EU:hun – joillain aloilla, kuten kaupunkiympäristön kehittämisessä, jopa kolme neljästä päätöksestä. Suomessa kunnilla on laaja tehtäväkenttä, ja siksi EU:n vaikutus näkyy täällä erityisen selvästi.
EU säätää lakeja, joita jäsenmaiden, myös Suomen, on noudatettava. Osa näistä, kuten asetukset, tulevat voimaan sellaisenaan. Toisten, kuten direktiivien, osalta kansallisella tasolla voidaan päättää tarkemmin, miten ne toteutetaan. Lisäksi muut EU:n säädökset, strategiat ja suositukset vaikuttavat kansalliseen lainsäädäntöön ja sen muotoutumiseen. Näin EU vaikuttaa suoraan siihen, millaisia lakeja Suomessa säädetään – ja sitä kautta myös kuntien työhön.
Monet kuntien ydintehtävät kuten maankäyttö ja kaavoitus, rakentaminen, jätehuolto, joukkoliikenne, vesihuolto ja ympäristönsuojelu ovat asioita, joihin EU:lla on iso vaikutus. Esimerkiksi kuntien maankäyttöä ja kaavoitusta koskevilla EU-lainsäädäntöesityksillä voi olla vaikutuksia kuntien itsehallintoon. Näiden lisäksi EU vaikuttaa myös esimerkiksi digipalveluihin, maahanmuuttoon ja aluekehitykseen.
EU tarjoaa myös mahdollisuuksia. Kunnat voivat hakea EU:lta rahoitusta kehittämistyölleen. Usein rahoitus vaatii myös kansallista tai kunnallista panosta, mutta parhaimmillaan se tuo lisää resursseja paikallisiin hankkeisiin.

Kuinka kunta toimii?
Kunnat järjestävät ja tuottavat palveluja meidän jokaisen arkeen. Ne järjestävät monia palveluita, joita käytämme päivittäin – esimerkiksi kirjastot, koulut, liikuntapaikat, kunnallistekniikka, kaavoitus, kulttuuritarjonta ja monet muut asiat ovat kunnan vastuulla.
Kuntien tehtävät liittyvät muun muassa:
- osaamisen ja kulttuurin edistämiseen,
- elinympäristön kehittämiseen,
- kunnan elinvoiman tukemiseen,
- sekä demokratian ja paikallisen identiteetin vahvistamiseen.
Suurin osa kuntien tehtävistä on määritelty laeissa ja uusia tehtäviä tai velvollisuuksia on mahdollista antaa kunnille lailla säätämällä.
Kunnat hoitavat nämä tehtävänsä itse tai yhdessä muiden kanssa. Kunnan toiminta käsittää myös kuntakonsernin toiminnan ja kunnan toimintaan liittyy paljon myös omistukseen, sopimukseen ja rahoittamiseen perustuvaa toimintaa.
Kunnan johtaminen jakautuu poliittiseen johtamiseen ja viranhaltijajohtamiseen. Kunta voi suhteellisen vapaasti järjestää hallintonsa, mutta kuntalain mukaan valtuusto, kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta ovat pakollisia toimielimiä jokaisessa kunnassa. Valtuusto päättää kunnan hallinnon järjestämisen perusteista hyväksymällä hallintosäännön.
Kunnat seuraavat ja arvioivat toimintaansa eri keinoin. Arviointien avulla kunta tarkastelee oman päätöksentekonsa ja toimintansa onnistumista ja näkee mitä mahdollisia muutoksia olisi tarpeellista tehdä jatkossa.
Mitkä ovat kunnan tehtäviä?
Suomen kuntien ensisijaisena ja laissa määriteltynä tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia, edistää alueensa elinvoimaa ja järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
Kuka päättää kuntien palvelukokonaisuudesta?
Kunnilla on satoja eri tehtäviä, joista suurin osa perustuu lakiin. Valtuutettuna toimit roolissa, jossa voit vaikuttaa siihen, miten nämä palvelut järjestetään – ja mihin kunta panostaa vapaaehtoisesti.
Kuntien toiminnan perustana ovat niiden lakisääteiset tehtävät. Nämä ovat määrärahasidonnaisia tehtäviä, joista säädetään erityislainsäädännössä. Kunnat voivat myös hoitaa tehtäviä sopimukseen perustuen.
Suurin osa kunnan lakisääteisistä tehtävistä perustuu erityislainsäädäntöön eli kunnan on näitä tehtäviä hoitaessaan noudatettava kyseessä olevan lain säännöksiä. Säännöksissä on muun muassa velvoitteita siitä, miten kyseiset tehtävät tulee tuottaa.
Kuntien useat merkittävät lakisääteiset tehtävät liittyvät seuraaviin toimialoihin:
- Kasvatus ja koulutus (kuten varhaiskasvatus ja perusopetus)
- Tekniset palvelut (kuten teiden ja muun infrastruktuurin rakennuttaminen ja ylläpito)
Kaikki kuntien palvelut eivät ole lakisääteisiä. Osa palveluista on vapaaehtoisia, eli kunta voi itse päättää, haluaako se niitä tarjota. Näitä kutsutaan usein itsehallinnollisiksi tehtäviksi.
Kuntien vapaaehtoisten eli itsehallinnollisten tehtävien osuus kaikista kuntien tehtävistä on noin 10–20 prosenttia, ja niitä toteutetaan yleensä sitä enemmän mitä suurempi kunta on.
Myös vapaaehtoisiin tehtäviin liittyy lakisääteisyys. Esimerkiksi vapaaehtoinen lukiopalvelu on lakisääteinen, kun kunta päättää sen tarjota.
Esimerkkejä kuntien vapaaehtoisista tehtävistä
- Lukio- ja ammatillisen opetuksen järjestäminen
- Teatteritoiminta
- Joukkoliikenteen järjestäminen
- Asuminen (kuntien vuokrataloyhtiöt)
- Tietoverkkojen rakentaminen ja ylläpito
- Yhdistysten ja vapaan kansalaistoiminnan tukeminen
- Koordinaattorina ja mahdollistajana toimiminen, mm. erilaisten tapahtumien järjestämiseksi
- Luomalla edellytyksiä elinkeinotoiminnalle esimerkiksi rakentamalla kunnallistekniikkaa
- Poliittisen toiminnan tukeminen
Kuntien tehtävät elävät ajassa. Tästä esimerkkinä ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyminen kunnilta hyvinvointialueille vuonna 2023 ja TE-palveluiden siirtyminen kunnille vuonna 2025.
Raja itsehallinnollisten ja lakisääteisten tehtävien välillä on osittain häilyvä. Moni lakisääteinenkin tehtävä jättää kunnalle liikkumavaraa: mitä tehdään, missä laajuudessa ja miten palvelut järjestetään. Usein kunnat tekevät enemmän kuin laki minimissään vaatii – tämä on osa kuntien itsehallintoa ja palveluiden kehittämistä paikallisten tarpeiden mukaan.
Miten kunta voi järjestää palvelut?
Kunnallisen itsehallinnon periaatteena on, että kunta voi lähtökohtaisesti päättää itse, miten se järjestää lakisääteiset ja vapaaehtoiset tehtävänsä.
- Kunta voi hoitaa tehtävät itse omana palvelutuotantona. Tämä on perinteinen tapa organisoida palvelujen järjestäminen kuntalaisille. Tällöin kunta tuottaa palvelut omaa henkilöstöään käyttäen sovitun budjetin mukaisesti.
- Kunnalla voi hoitaa tehtävänsä liikelaitoksen tai tytäryhteisöjen/osakkuusyhteisöjen kautta.
- Yhteistyö muiden kuntien kanssa voi olla tehokasta.
- Kunta voi hankkia palvelun ostamalla yrityksiltä.
Kunnan toiminnan ohjaus on kokonaisuus, johon kuuluvat kunta ja liikelaitokset, kuntakonserni, kuntayhtymät, osakkuusyhteisöt ja ostopalveluita tuottavat yritykset sekä kolmas sektori. Kunnan toiminta käsittää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan, mutta lisäksi kunta osallistuu muun muassa yhteistoimintaan muiden kuntien kanssa. Kunnan toimintaan liittyy paljon myös muun muassa omistukseen, sopimukseen ja rahoittamiseen perustuvaa toimintaa. Koska kunnilla on vapaus tuottaa palvelut haluamallaan tavalla, kunnat ovat organisaatio- ja konsernirakenteeltaan hyvin erilaisia.
Kunnallishallinnossa käytetään käsitettä kuntakonserni, kun tarkoitetaan laajempaa kokonaisuutta, johon kuuluu kunta ja sen tytäryhteisöt. Kunnalla on yksin tai yhdessä muiden kuntakonserniin kuuluvien yhteisöjen kanssa määräämisvalta yhdessä tai useammassa yhteisössä. Kuntakonserniin kuuluvat organisaatiot voivat tarjota erilaisia palveluja.
Riippuen miten palvelut on tuotettu, niiden tehtävien sääntely toteutetaan eri tavoin. Eroja kunnan ja kuntayhtiöiden välillä on muun muassa siinä, miten päätöksenteko toimii ja mitkä elimet päättävät asioista.
Miten kunnat tekevät yhteistyötä?
Kunnat eivät hoida kaikkea yksin – monia asioita tehdään yhdessä muiden kuntien kanssa.
Yhteistyön muotoja:
- Kuntayhtymä tai vastuukuntamalli, jossa kuntien yhteinen toimielin vastaa tehtävän hoitamisesta.
- Kunnat voivat perustaa yhteisiä virkoja tai sopia viranomaistehtävän antamisesta virkavastuulla toisen kunnan tai kuntayhtymän viranhaltijan hoidettavaksi.
- Yksityisoikeudellinen yhteistyö. Kunnat voivat myös perustaa yhdessä esimerkiksi yhdistyksen, osakeyhtiön tai säätiön, jonka kautta toimintaa järjestetään.
Kunnat tekevät yhteistyötä lakisääteisten ja vapaaehtoisten tehtäviensä toteuttamiseksi.
Kunta vastaa edelleen tehtävän rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu olisikin siirretty muulle taholle.
Lisäksi kunta voi hankkia palveluita yksityisiltä yrityksiltä tai järjestöiltä sopimuksen perusteella tai tukea käyttäjän palveluhankintaa markkinoilta palvelusetelillä.
Miten kuntaa johdetaan?
Kunnan hallinto perustuu asukkaiden itsehallintoon, joka on turvattu perustuslaissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asukkaat valitsevat kunnan ylintä päätösvaltaa käyttävän valtuuston kunnallisvaaleissa joka neljäs vuosi.
Toimielimellä tarkoitetaan monijäsenistä kunnan viranomaista. Kunnan toimielimet ovat luottamushenkilöorganisaation ydin.
Kuntalain mukaan pakollisia toimielimiä jokaisessa kunnassa ovat valtuusto, kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta. Sen lisäksi voi olla lautakuntia, johtokuntia ja jaostoja. Kunnalla voi olla myös edustajia alueellisissa toimielimissä.
Kunta voi suhteellisen vapaasti järjestää hallintonsa. Valtuusto päättää kunnan hallinnon järjestämisen perusteista hyväksymällä hallintosäännön. Siinä määrätään kunnan luottamushenkilö- ja henkilöstöorganisaation perusrakenne sekä eri toimielinten (pakolliset ja vapaaehtoiset) sekä viranhaltijoiden toimivallanjaosta ja tehtävistä.
Kunnan hallinto ja johtaminen perustuu kunnanvaltuuston ja -hallituksen sekä kunnanjohtajan tai pormestarin tiiviiseen yhteistyöhön.
Hallinnolliseen osaan kuuluvat kunnan viranhaltijat ja työntekijät, jotka ovat vastuussa käytännön toiminnasta ja palvelujen tuottamisesta.
Politiikkaa ohjaavaan osaan kuuluvat valtuusto, kunnanhallitus ja lautakunnat/valiokunnat.
- Valtuusto vastaa kunnan taloudesta ja toiminnasta sekä käyttää kunnan ylintä päätösvaltaa.
- Hallitus ja sen alainen hallinto vastaavat kunnan hallinnosta, päivittäisestä toiminnasta, päätösten valmistelusta ja täytäntöönpanosta.
- Lautakunnat/valiokunnat johtavat julkisten palveluiden tuottamista kunnassa, esimerkiksi sivistyslautakunta koulutusasioita ja tekninen lautakunta rakentamiseen liittyviä asioita.
Kunnan toiminnan seuraaminen ja arviointi
Strategiat ja ohjelmat sekä niiden toteutumisen seuranta
Kunnassa on useita dokumentteja, jotka ohjaavat päätöksentekoa, suunnittelua ja kehittämistä. Tärkein näistä on kuntastrategia, jonka hyväksyy kunnanvaltuusto. Kuntastrategiassa määritellään kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteet.
Kunta tarvitsee myös usein poikkihallinnollisia strategian toteuttamisohjelmia. Ne ovat linjassa kuntastrategian kanssa toteuttavat ja tukevat sen tavoitteita.
Poikkihallinnollisten strategian toteuttamisohjelmien lisäksi kunnan toimialat konkretisoivat kuntastrategian linjauksia oman toimialansa näkökulmasta.
Strategisten linjausten toteutumista valvotaan arvioinnilla ja seurannalla. Arviointi on strategian toteutumisen ja yleisesti ottaen kehittymisen edellytys. Arviointi edellyttää arviointi- ja mittauskelpoisien strategisten tavoitteiden asettamista.
Arvioinnin ja seurannan perustehtävinä on kertoa organisaation onnistumisesta tehtäviensä hoitamisessa ja järjestämisessä.
Kunnat seuraavat ja arvioivat toimintaansa eri keinoin
Arviointien avulla kunta tarkastelee oman päätöksentekonsa ja toimintansa onnistumista. Arvioinnin avulla kunta saa tietoa siitä, mikä toimii – ja mitä pitäisi kehittää.
Arviointia tehdään eri vaiheissa. Ennakkoarviointi, toimeenpanon aikainen arviointi ja jälkeenpäin tapahtuva arviointi muodostavat parhaillaan kokonaisuuden, joka tukee kunnan kehittämistä.
Päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnissa (EVA) ennakoidaan eri vaihtoehtojen tulevia vaikutuksia. Vaikutusten ennakkoarvioinnilla saadaan läpinäkyvyyttä päätöksentekoon. Kunnan toimielinten päätökset ovat usein mittavia, ja ne vaikuttavat monin tavoin kuntalaisiin ja kunnan talouteen. Tämän vuoksi päättäjien tulee voida arvioida eri päätösvaihtoehtojen vaikutuksia monesta näkökulmasta ja pitkällä aikajänteellä.
Vaikutusten ennakkoarviointi tuo esiin päätösten arvopohjan ja mahdollistaa keskustelun halutuista vaikutuksista. Se myös lisää läpinäkyvää päätöksentekoa ja tuo kokonaisvaltaista avoimuutta päätöksentekoon. Ennakkoarvioinnilla myös parannetaan päätösten laatua nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Päätöksiä valmisteltaessa ja tehtäessä otetaan huomioon, miten ne vaikuttavat asukkaisiin, ympäristöön, kunnan organisaatioon ja henkilöstöön sekä talouteen. Tarkastelua voidaan kohdentaa esimerkiksi lapsivaikutuksiin tai yritysvaikutuksiin sen mukaisesti, mitä kaikkia asioita kyseiseen päätökseen liittyen on tarpeellista arvioida.
Toimeenpanon aikaisessa arvioinnissa seurataan, toteutuvatko suunnitellut vaikutukset käytännössä.
Jälkeenpäin tapahtuvassa arvioinnissa arvioidaan, toteutuivatko ennakoidut vaikutukset ja mitä ennakoimattomia vaikutuksia päätös aiheutti.

Miten kunnat ovat keskenään erilaisia?
Kunnat ja niiden lähtökohdat ovat erilaisia.
Kuntien toimintaympäristö – eli se, millaisessa maailmassa kunnat toimivat – elää ajassa ja siihen vaikuttavat monet muutosajurit. Muutosajurit liittyvät muun muassa väestöön ja alueelliseen erilaistumiseen, moninaistuvaan vaikuttamiseen ja päätöksentekoon sekä jatkuvaan oppimiseen ja uudistumiseen.
Kuntia on moninaisia. Kaupunkimaiset kunnat, taajaan asutut kunnat ja maaseutumaiset kunnat poikkeavat suuresti toisistaan. Kunnan nykyisyyteen ja tulevaisuuteen vaikuttavat useat tekijät. Kuntia erottavat toisistaan esimerkiksi väestön määrä ja rakenne, kuntalaisille tarjottavat palvelut, maantieteellinen sijainti, kulttuurinen historia, elinkeinorakenne sekä talouden realiteetit.
Maailma muuttuu ja se vaikuttaa kuntiin
Kuntien arkeen vaikuttaa moni yhteiskunnallinen muutos. Vaikka kunta voi omalla toiminnallaan vaikuttaa osaan niistä, niin osa on sellaisia, joihin kunta voi vain sopeutua. Muutokset tuovat paljon mahdollisuuksia, kuten digitalisaation tuomat mahdollisuudet, mutta myös paljon haasteita, kuten syrjäytyminen ja kestävyysvaje.
Toimintaympäristön muutokset tapahtuvat jatkuvasti nopeammin. Niissä mukana pysyminen ja etenkin niiden ratkominen ennakoivasti on suuri haaste kunnille. Tietyt muutokset ovat jo kauan tiedettyjä kestoaiheita, kuten väestön ikääntyminen ja ilmastonmuutos. Toiset haasteista ovat taas uudempia, kuten alustatalouden yleistyminen.
Kokonaisuutena ne tuovat jatkuvasti uusia tarpeita kuntien jokapäiväiseen arkeen sekä kuntiin vaikuttavan lainsäädännön uudistamiseen ja päivittämiseen yhä kiihtyvämmällä tahdilla. Osana kokonaisuutta myös EU-tason muutokset ja globaalit haasteet vaikuttavat joko suoraan tai välillisesti kuntien toimintaan.
Kuntien erilaisuus ja erilaiset lähtökohdat
Kunnat poikkeavat toisistaan monin tavoin
Kuntia voi jaotella useammalla tavalla, kuten esimerkiksi asukasluvun tai verotulojen perusteella. Kuntia ryhmitellään usein pieniin, keskisuuriin ja suuriin tai kaupunkimaisiin kuntiin, taajaan asuttuihin kuntiin ja maaseutumaisiin kuntiin.
Kuntien erilaisuus
Suomessa on vuonna 2025 yhteensä 308 kuntaa, joista 108 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 200 kuntaa kunta -nimitystä.
Manner-Suomen kuntien asukasluku vaihtelee pienimmän kunnan (Luhanka) noin 700 asukkaasta suurimman kaupungin Helsingin noin 665 000 asukkaaseen. Ahvenanmaan pienimmässä kunnassa (Sottunga) on vain noin 100 asukasta. Kaikkiaan kunnissa on keskimäärin noin 18 000 asukasta, mediaanikoko on noin 6 000.
Pinta-alaltaan pienin kunta (Kauniainen) on noin 6 km2 ja suurin kunta (Inari) on noin 17 000 km2. Väestöntiheys kunnissa vaihtelee 0,2 asukkaasta jopa 3000 asukkaaseen neliökilometriä kohti. Väestötiheydeltään pienimmät kunnat ovat Lapissa (Enontekiö, Savukoski ja Utsjoki) ja väestötiheydeltään suurin on Helsinki.
Suomen kunnista 33 on kaksikielisiä, näistä 15 ruotsinkielienemmistöistä ja 18 suomenkielienemmistöistä. Lisäksi Ahvenanmaan kaikki 16 kuntaa ovat ruotsinkielisiä ja saamen kieli on virallisen kielen asemassa saamelaisten kotiseutualueella.
Kunnan toimintaympäristö, sijainti ja elinvoima eivät paljastu pelkästään yksittäisten jaottelujen tai mittareiden perusteella. Vaikka kaikilla kunnilla on periaatteessa samanlainen itsehallinto, se toteutuu käytännössä hyvin eri tavoin eri puolilla maata.
Koska kunnat toimivat hyvin eri lähtökohdista, jokaisella on omanlainen tapansa toimia sekä organisoida palvelunsa. Kuntien erilaisuus näkyy maantieteessä, rakenteissa, ilmapiirissä ja toiminnassa. Se on samalla sekä lähtökohta että seuraus.
Osa erilaisuudesta johtuu paikallisista olosuhteista, osa taas arvovalinnoista. Erilaisuutta aiheuttavat muun muassa kunnasta riippumattomat toimintaympäristötekijät sekä paikalliset olosuhteet (muun muassa väestönkehitys, maantiede, liikenteellinen sijainti, pinta-ala, taajama-aste, elinkeinorakenne ja työpaikkaomavaraisuus). Osa kuntien erilaisuudesta selittyy kunnan paikallisilla arvovalinnoilla ja päätöksillä (muun muassa palveluverkko, palvelujen järjestämis- ja tuottamistavat, toimintakulttuuri, osallistumisaktiivisuus ja organisaatio- sekä päätöksentekorakenne).
Millä eri tavoin kunnat eroavat toisistaan?
Kuntien monimuotoisuus ei ole ongelma, vaan osoitus siitä, että kuntien itsehallinto toimii.
- Palvelut ja infrastruktuuri
- Väestömäärä ja -rakenne
- Kieliryhmät
- Kulttuuri ja historia
- Maantieteellinen sijainti
- Elinkeinorakenne
Miten väestönmuutos vaikuttaa kuntiin eri tavoin?
Väestönmuutosten vaikutuksia voidaan tarkastella kasvavien kuntien, kutistuvien kuntien ja pitkien etäisyyksien kuntien näkökulmista.
Kasvavissa kunnissa lasten määrä lisääntyy ja kunnat kamppailevat muun muassa tilanahtauden ja investointipaineiden kanssa.
Väestöään menettävissä kunnissa lasten määrä vähenee. Osa kunnista on karsinut palveluverkkoa niin, että jäljellä on vain yksi yhteiskoulu ja päiväkoti, kun taas osassa kunnista voi olla laaja palveluverkko eli useita kouluja ja varhaiskasvatusyksiköitä.
Pitkien etäisyyksien kunnissa välimatkat haastavat palveluiden järjestämistä ja tyypillisesti palveluverkkoa ei voida muuttaa, vaikka yksiköiden lapsimäärät olisivat pieniä.
Miten kuntien erilaisuus vaikuttaa niiden talouteen?
Usein kuntien erilaisuudesta puhutaan talouden näkökulmasta. Tällöin eri piirteitä ovat muun muassa velkaantuminen, investoinnit, erilaiset maksut sekä verotus.
Kuntatalouden haasteet eri kokoisissa kunnissa
Kunnat ovat hyvin erilaisissa tilanteissa myös talouden näkökulmasta. Suurissa ja kasvavissa kunnissa investointipaineet ovat kovat, kun taas supistuvissa lapsi- ja nuorisoikäluokkien kunnissa haasteena on sopeuttaa palveluverkkoa ja toimintaa vastaamaan pienenevää palvelutarvetta.
Väestön ikääntyminen heikentää edelleen verotulojen kehitystä ja vaikeuttaa työvoiman saatavuutta ikääntyvissä kunnissa. Samalla kasvavien kuntien investointipaineet säilyvät suurina ja esimerkiksi korkotason nousu voi lisätä kuntien velanhoitokuluja.
Kustannusten kasvun hillitsemiseksi sekä palveluiden laadun ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi joudutaan niin kunnissa kuin valtakunnallisestikin etsimään uusia tapoja tuottaa palveluita. Tästä esimerkkinä on työvoimapalvelujen uudistuksessa tehtävien siirto valtiolta kunnille, jonka myötä vuodesta 2025 alkaen suurin osa kunnista järjestää palveluita yhteistyössä muiden kuntien kanssa.
Kuntien erilaisten ominaispiirteiden huomioimiseksi tarvitaan yhteistyötä
Kaikki yllä oleva vaikuttaa suuresti kuntakentän moninaisuuteen. Lähtökohtana on yhtenäiskunta-ajattelu eli kaikilla erilaisilla kunnilla olisi lähes samanlaiset tehtävät ja ne hoitavat niitä samankaltaisella tavalla. Nykyään ollaan siirrytty moninaiskunta-ajatteluun, sillä kunnat ovat erilaisia ja erilaistuvat koko ajan enemmän. Tästä kehityksestä esimerkkinä on hyvinvointialueuudistus, jossa Helsingin kaupungille annettiin erityisasema hoitaa sote-palvelut itse.
Kuntien itsehallinto tukee paikallista ongelmanratkaisua, tehokkuutta ja sopeutumista.

lateral-image-right

Kuntalehden erikoisnumero valtuutetuille
Olemme koonneet valtuutetuille oman Kuntalehden erityisnumeron, jossa pureudutaan luottamustehtävän arkeen. Lehdestä löydät muun muassa toimitusjohtajamme tervehdyksen, katsauksen kunnan monipuolisiin tehtäviin, valtuutetun aakkoset sekä vinkkejä siitä, miten voimme tukea sinua tehtävässäsi.
lateral-image-left