Kuntien rahoitusjärjestelmän uudistaminen

Kuntien rahoitusjärjestelmän uudistaminen on käynnistynyt. Petteri Orpon hallitusohjelman kirjauksen mukaan kuntien rahoituksen ja valtionosuusjärjestelmän kokonaisuus uudistetaan vastaamaan kuntien uutta roolia ja sote-uudistuksen voimaantulon sekä TE-uudistuksen jälkeistä tilannetta. VM:n tiedotti rahoitusjärjestelmän uudistamisesta 31.8.

Me Kuntaliitossa tuemme rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän laaja-alaista uudistamista. Lisäämme ymmärrystä rahoitusjärjestelmän uudistamistarpeista ja vaikutuksista ja osallistamme laajasti kuntakenttää valmisteluun. Tuotamme tietoa ja annamme asiantuntemusta uudistuksen valmistelun ja onnistumisen tueksi itse ja tarvittaessa yhteystyössä tutkimustahojen kanssa. Olemme koonneet tälle sivulle tietoa, materiaalia ja tapahtumia kuntien rahoitusjärjestelmän uudistamiseen liittyen ja uudistamistyön etenemisestä. Kaikki esitysmateriaalit löytyvät sivun alareunan haitarivalikosta.

Kuntien rahoitusjärjestelmän uudistamistyön keskeisimpiä lähtökohtia

• Uusi rahoitusjärjestelmä tulee voimaan 1.1.2026.
  • Poliittinen käsittely tapahtuu valtiosihteeriryhmässä (Elina Laavi) ja yhteiskunnan uudistamisen (YU) ministerityöryhmässä.
  • Uudistus toteutetaan kustannusneutraalisti ts. uudistuksessa olemassa olevia rahoja jaetaan uudelleen.
  • Hankkeelle asetetaan valmisteluryhmä, jossa ovat edustettuna valtionosuusjärjestelmän sektoriministeriöt sekä Suomen Kuntaliitto (Kuntaliitosta Sanna Lehtonen ja Olli Riikonen).
  • Hankkeelle asetetaan mahdollisesti myöhemmin selvityshenkilö/selvitysryhmä.
  • Valmistelussa käydään säännöllistä vuoropuhelua kuntien ja kaupunkien kanssa.

Kunnat mukaan rahoitusjärjestelmän uudistamiseen

Kunnat pääsevät mukaan uudistamistyöhön monella tavalla. Kuntien kiinnostuneille talousammattilaisille on perustettu Uudistajaryhmä ja Taloustorstai EXTRA -lähetyksissä jaamme tietoa uudistuksesta kaikille kiinnostuneille.

Käymme uudistusta läpi eri verkostoissamme ja lisäksi kuntien rahoitusjärjestelmän uudistaminen ovat keskeisiä aiheitamme kaikissa tulevissa tapahtumissamme kuten:

Taloustorstai EXTRA-lähetykset

Kaikille rahoitusjärjestelmän uudistamisesta kiinnostuneille järjestämme Taloustorstai EXTRA -lähetyksiä (Teams). Tulevat EXTRA-lähetykset ja liittymislinkit alla:

ke 8.5. klo 9-10
to 6.6. klo 9-10.

Aiempien lähetysten aineistot löydät sivun alalaidassa olevasta esitysmateriaalit-osiosta.

Uudistajaryhmä

Kuntaliitto on koonnut kiinnostuneista kuntien talousammattilaisista uudistajaryhmän rahoitusjärjestelmän uudistamistyön tueksi. Mikäli haluat lisätietoa Uudistajaryhmästä, ota yhteyttä sanna.lehtonen@kuntaliitto.fi tai olli.riikonen@kuntaliitto.fi

Avaa kaikki

Kuntien rahoitusremppa: väärin menee joka tapauksessa!

Tämä blogikirjoitus avaa Kuntaliiton Rahoitusremppa -blogisarjan. Tavoitteena on tuottaa eväitä jo hyvässä vauhdissa olevaan kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen. Kirjoittajina nähdään sekä kuntakentän tuttuja toimijoita että muita aihepiiriä tuntevia ja näkemystä omaavia.

lateral-image-left

Huoli valtionosuuksista loppuu, kun luovutaan niistä kokonaan

Rahoitusremppa-blogisarjan seuraavassa blogissa Lappeenrannan kaupungin talousarviopäällikkö Risto Lammi toteaa, että huoli kuntien valtionosuuksista poistuu, kun poistetaan itse huolenaihe. Lakkautetaan kuntien valtionosuudet osana valtion budjettitaloutta!

lateral-image-right

Sote-tasauserät eivät kuulu pysyvästi kuntien valtionosuusjärjestelmään

Jos sote-tasauseriin ei kosketa, ei valtionosuusjärjestelmästä saada oikeudenmukaista – kunnat eriytyvät liiaksi toisistaan niin taloudellisesti kuin palvelujen määrältään ja laadultaan. Siksi on uskallettava sanoa ääneen, että sote-tasauserät eivät kuulu pysyvästi kuntien valtionosuusjärjestelmään!

lateral-image-left

Kuntatalous on maantiedettä, siksi kestävää kuntataloutta ei rakenneta vain kunnissa

Millaista on kestävä kuntatalous ja voisiko rahoitusjärjestelmän uudistaminen tarjota siihen mahdollisuuden? Lotta-Maria Sinervo toteaa blogissaan, ettei kestävää kuntataloutta luoda vain kunnissa, vaan kestävyyden edellytyksiä rakennetaan osana julkisten palvelujen ja julkisen talouden

lateral-image-right