Näkymä kuntien digitalisaation nykytilaan ja lähitulevaisuuteen

Kuntien digitalisaatiokartoitus 2024

Keltainen roiske

Kuntaliitto toteuttaa kartoituksen kuntakentän digitalisaatiosta vuoden 2024 aikana. Sen tavoitteena on kerätä tietoa digitalisaation kunnille tarjoamista mahdollisuuksista ja haasteista sekä digitalisaation vaikutuksista kuntien toimintaan kuten johtamiseen, resursseihin ja palveluihin.

Vastaavia kartoituksia on toteutettu noin kolmen vuoden välein jo pidemmällä ajanjaksolla. Kartoitusten sisältö on elänyt ajassa - osa kysymyksistä on toistunut vuodesta toiseen ja osa on vaihtunut käsitellen ajankohtaisia digitalisaation ilmiöitä.

Digitalisaatiokartoitusta varten kerätään tietoa kahdella eri tavalla, Manner-Suomen kunnille osoitetulla kyselyllä ja keräämällä muiden toimijoiden tuottamaa, kuntien digitalisaatiota koskevaa tutkimus- ja selvitysaineistoa.

Kyselyyn on aikaa vastata 14.6. saakka.

Toivomme, että kuntasi vastaa kyselyymme, jotta saamme kerättyä laajan ja kattavan aineiston. Vain riittävän edustava aineisto mahdollistaa hyödyllisten johtopäätösten tekemisen kuntakentän tilasta.

Jos kyselykutsu ei ole tavoittanut kuntasi tietohallintoa, kysyisitkö kutsun perään kuntasi kirjaamosta. Ja jos asia ei ole kirjaamolle tuttu, ota yhteyttä Kuntaliittoon kyselykutsun saamiseksi (yhteystiedot alla).

Kartoituksen tuloksia hyödynnetään kuntien oman digikehityksen ja -johtamisen tukena. Niitä hyödynnetään myös Kuntaliiton toimesta kuntien edunvalvontatyössä ja kuntien digitalisaation kehityshankkeiden valmistelussa.

Tulokset julkaistaan useammassa osassa jatkojalostettuna tietona Kuntaliiton verkkosivuilla vuoden 2024 toisella puoliskolla. Jotta voit verrata kuntasi tilannetta raportoituun kokonaistilanteeseen, muista tallentaa oman kuntasi vastaukset omaan käyttöösi kyselylomakkeen lopussa olevien ohjeiden mukaan.

​Kuntaliitto toteuttaa kyselyn yhteistyössä FCG:n kanssa.

Aiemmat digitalisaatioselvitykset

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!