Mitä täytyy huomioida, kun päätetään uudesta taksasta?

Taksan hyväksymistä koskevassa päätöksessä on usein perusteltua määrätä, että taksa tulee voimaan muutoksenhausta huolimatta taksassa määrättynä ajankohtana. Tämä tarkoittaa siis päätöksen täytäntöönpanoa ennen päätöksen lainvoimaisuutta (kuntalain 143 §). Taksan voimaantulon ajankohta tulee valita siten, että taksan hyväksymispäätöstä koskeva pöytäkirja on tarkastettu ja asetettu nähtäville ennen kyseistä ajankohtaa (eli kuntalain edellyttämä toimet on tehty). Taksan voimaantuloajankohta on syytä määritellä selkeästi taksan hyväksymispäätöksessä ja taksassa. 

Taksassa on tarpeen käytännössä todeta myös, että se koskee rakentamislain mukaan ratkaistavia asioita ja että MRL:n mukaan ratkaistaviin asioihin sovelletaan vanhaa taksaa (ellei sitten samalla päivitetä MRL-asioidenkin maksuja esimerkiksi indeksikorotuksilla). 

Edellä mainituissa puitteissa taksassa voidaan määrätä, että maksu määräytyy sen rakennusvalvontataksan mukaan, joka on voimassa lupapäätöksen tekemispäivänä tai viranomaistehtävän suorittamishetkellä. Uuden taksan tulee siten olla voimassa viimeistään, kun maksun perusteena oleva päätös/viranomaistoimi tehdään. Toinen vaihtoehto on, että maksu määräytyy hakemuksen jättämispäivänä voimassa olevan taksan mukaan (yleistä ympäristönsuojeluviranomaisen puolella). 

Taksan hyväksymisestä tulee tiedottaa asianmukaisella riittävällä tavalla, käytännössä julkaistaan vähintään kuntalain 108 §:ssä tarkoitettu ilmoitus. 

Lisäksi on huomattava, että kuntalain 109 § edellyttää, että kunnan järjestämiä palveluita sekä kunnan toimintaa koskevat keskeiset tiedot on julkaistava yleisessä tietoverkossa. Näihin olennaisiin tietoihin kuuluvat mm. palveluista perittävät maksut.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Aiheesta lisää verkkopalvelussamme

Löydä lisää usein kysyttyjä samoista teemoista