Kuntaliiton Uskalla kokeilla -ohjelma

Vuoden 2016 kokeiluteko

nainen ja tietokone

Vuoden 2016 kokeiluteoksi on valittu Oulukaaren kuntayhtymän kokeilut: Kehitysvammaisten asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen ja sen uudet muodot sekä Matalan kynnyksen chat -palvelut. Molemmat kokeilut parantavat palvelujen käyttäjien osallisuutta yhteiskunnassa. Kunniamaininta annettiin Kuntaliiton Uskalla kokeilla -verkostofoorumissa 16.11.2016.

Onnistunut kokeilu on luonteeltaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti olemassa olevia toimintoja haastava. Tavoiteasettelultaan kokeilu on konkreettinen ja käytännönläheinen, se liittyy kunnan kehittämiseen sekä on toteutettavissa oleva. Kokeilu on toteutettu sellaiseen toimintaan liittyen, josta ei ole ollut aikaisemmin tietoa. Kokeilun tulokset on käsitelty huolellisesti niin kokeilijoiden keskuudessa kuin kunnan päätöksenteossa. Uuden oppiminen on ollut keskeinen lähtökohta kokeilussa.

Vuoden kokeiluteko -maininta annettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015, jolloin maininnan sai yhteisöllisen innovoinnin kehittäminen Ilomantsissa ja Viitasaarella.

Lisätietoja Oulunkaaren voitokkaista kokeiluista voi kysyä Oulunkaaren kuntayhtymästä perhepalvelujohtaja Mirva Salmelalta.​